Nedavna objavljena studija donosi šokantan rezultat: djeca će pojesti znatno više kalorija u danu nakon što pogledaju samo pet minuta reklama za nezdravu hranu.
Istraživanje je pokazalo da su mladi koji su gledali ili slušali reklame za proizvode bogate zasićenim mastima, šećerom i soli konzumirali u prosjeku 130 dodatnih kalorija, što je ekvivalentno dvije kriške kruha.
Studija je obuhvatila 240 djece u dobi od sedam do 15 godina, koja su dolazila iz škola u Merseysideu. Djeca su dva puta odgledala ili poslušala pet minuta reklama za junk food, a zatim su pratila reklame koje nisu bile vezane uz hranu. Nakon toga, djeca su bila ponuđena grickalicama poput grožđa ili čokoladnih kuglica, a kasnije su im posluženi ručak s raznim slanim, slatkim i zdravim namirnicama.
Autori istraživanja izračunali su da su djeca, nakon gledanja reklama za nezdravu hranu, konzumirala 58 kalorija više u grickalicama, a 73 kalorije više na ručku nego što su to činila nakon što su gledala reklame koje nisu bile vezane uz hranu.
Ova studija, koja će biti predstavljena na Europskom kongresu o pretilosti u Malagi, Španjolska, također je otkrila da je utjecaj na unos kalorija bio isti, bez obzira na to jesu li reklame bile za specifične proizvode ili generičke reklame za brze obroke.
Također, vrsta oglasa, bilo da je riječ o video reklami s zvukom, objavama na društvenim mrežama, oglasima u podcastima ili plakatima na ulicama nije imala nikakvog utjecaja na rezultate.
Emma Boyland, vodeća autorica studije i profesorica marketinga hrane i dječjeg zdravlja na Sveučilištu u Liverpoolu, izjavila je: „Ovo je prva studija koja pokazuje da reklame za prehrambene marke same po sebi utječu na prehrambene navike djece."
„Također smo pokazali da djeca ne jedu samo više odmah nakon što su vidjela reklame za hranu, nego su zapravo konzumirala više i na obroku nekoliko sati kasnije."
„Hrana koju smo im poslužili nije bila ista kao ona koja se prikazivala u reklamama, a bila je predstavljena bez ikakvih informacija o brendovima. Dakle, nije bilo da su djeca željela kupiti baš taj proizvod ili otići u fast food, već su samo bila potaknuta da pojedu ono što im je bilo dostupno.“
Katharine Jenner, direktorica Obesity Health Alliance, istaknula je: „Ova studija mora poslati jasnu poruku donosiocima odluka: reklame za hranu izazivaju prekomjeran unos kalorija kod djece“, prenosi The Guardian.
„Od listopada, nova ograničenja smanjit će reklame za nezdravu hranu na TV-u prije 21 sat, a online reklame bit će zabranjene u bilo kojem trenutku, to je ključan korak koji će zaštititi djecu od najgoreg."
„Ali, još uvijek postoje 'rupe'. Brendovi će moći reklamirati mladima i bez prikazivanja specifičnih proizvoda, na plakatima i na autobusnim stanicama, a djeca koja žive s prekomjernom težinom ili pretilošću posebno su ranjiva.“
Dr. Helen Stewart, stručnjakinja za zdravstvena poboljšanja na Royal College of Paediatrics and Child Health, naglasila je: „Pretilost u djetinjstvu ostaje visoka, a djeca iz najsiromašnijih područja suočavaju se s dvostruko većim stopama od svoje djece vršnjaka. Pedijatri prepoznaju da je rješavanje ovog problema nemoguće bez uvođenja potrebnih mjera poput regulacija za prehrambenu industriju.“
Glasnogovornik Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi izjavio je: „Ova vlada poduzela je hrabar korak u borbi protiv reklama za nezdravu hranu koje su usmjerene na djecu na TV-u i online, što će smanjiti broj djece koja žive s pretilošću za 20.000 i donijeti zdravstvene koristi od 2 milijarde funti za ekonomiju."
„Pozivamo industriju da se fokusira na zdravije opcije dopuštajući tvrtkama da reklamiraju zdravije alternative u prepoznatim kategorijama.“