Roditelji Sretna mama 2915 prikaza 06. svibnja 2014.

6 savjeta za mame pod stresom

mame, bebe, igračke
Foto: Thinkstock
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Da, roditeljstvo je težak posao za koji vas ne plaćaju niti lipe. Da, dostupni ste 24 sata dnevno bez bonusa i beneficija, ali razmišljate li ikada o tome? Ono što je najvažnije da znate, da ste svome djetetu najbolja mama na svijetu, i kada je već toga svjesno ovo vaše malo nejače, vrijeme je da same sebi to osvijestite

Stres je ljudska reakcija na promjenu. Kada neki događaj potakne naše tijelo na borbu ili bijeg, uzrokujući simptome povišenog tlaka, ubrzanih otkucaja srca, bržeg disanja i mišićne tenzije, prolazimo kroz fizičku reakciju stresa, kojeg uzrokuju traume. No nije samo trauma koja uzrokuje stres, jednako na nas djeluje minus na računu, poslovna prezentacija ili životna promjena kao što je rođenje djeteta. Bebin plač na majku djeluje u toliko snažnoj mjeri, da potiče njeno tijelo da reagira na način kao da se kreće boriti s lavovima, umjesto da je samo potakne da bebu podigne ili podoji. Ne pronađemo li načina da otpustimo taj lavovski pritisak, on nas može puno koštati i tjelesno i psihološki. 

Jedno jutro ste jedinka s imenom i prezimenom, svojim interesima, planovima, idejama, vremenom za provedbu istih, a već drugo ste mama koja doslovno danonoćno ispunjava baš sve interese, planove, ideje i daje svoje vrijeme svima osim sebi. Teška promjena. Ozbiljno teška promjena, i pravovremena prilagodba toj promjeni zapravo ne postoji, stoga nije niti čudo da je svaka od nas, pogotovo u prvim mjesecima majčinstva, gotovo izgubila sve konce iz ruku i iskusila neugodne nuspojave majčinskog stresa.  

No, zapravo, nemate puno razloga za brigu. Prvi razlog tome je činjenica da je takav stres posve normalan, i pritom, iako nimalo utješno, stres roditeljstva je sveprisutan u nama kao jedinkama koje na sebi imaju odgovornost prema zdravom i uspješnom razvoju, često ne samo jedne, male osobe. Iako određena doza stresa nikada neće napustiti naš um i tijelo, ono što možemo napraviti za sebe i svoju djecu je kompenzirati stres, na taj način ga umanjiti i uspješno prolaziti kroz dan znajući da smo napravili najbolje što znamo i možemo. Iako ga redovito svrstavamo na ljestvicu loših emotivnih stanja, od stresa možemo naučiti jako puno, te ga brzo i jednostavno preobraziti u jedno kvalitetno stanje roditeljske budnosti

Složite prioritete

Jedna od najvećih pogrešaka u koje kao majke strmoglavce ulijećemo bez kompromisa je osjećaj da moramo raditi baš sve. Ne moramo. A još je važnije prihvatiti da ne možemo. Potrebno je odrediti koliko toga i što možemo samostalno rješavati, i oko čega bi nam dobro došla pomoć. Kada slažete svoju listu prioriteta pobrinite se da doista odredite ono što i želite obavljati samostalno, i što je to oko čega bi se mogao "pozabaviti" netko drugi. S druge strane, osim što slažete prioritete, smanjite svoja očekivanja. 

Spustite ljestvicu očekivanja

Žene koje su prije dolaska bebe bile izvrsno organizirane, češće će biti podložne stresu nakon poroda. Ako je sve bilo savršeno tempirano u vrijeme prije bebe, može biti poprilično zahtjevno razumjeti da bebe imaju samo svoj raspored, i da ćete biti prisiljeni spustiti ljestvicu svojih očekivanja. Ne morate svaki dan prati rublje, pustite neka se košara za rublje napuni do vrha prije nego krenete selektirati što ćete ubaciti u perilicu. Peglanje isto tako nije životno važna aktivnost, a prašina koja se skupila od jučer do danas, zapravo nije prašina, ostavite to za sutra. Naučite se tolerirati nešto veću količinu "nereda" nego ste to činili ranije. Zapravo, dajte tom neredu drugo ime. Nije to toliko teško, zar ne?

Posložite realno dostižne ciljeve

Rasporedi prije i poslije dolaska bebe zapravo nemaju nikakve veze jedan s drugim, stoga nema niti razloga da pokušavate vratiti sve na staro. U takvim slučajevima možete se osjećati samo lošije, a vaš cilj je upravo suprotan. Zašto biste se udaljavali od svog cilja? Postavljanje ljestvice previsoko, obično rezultira osjećajem neuspješnosti, što odmah zatim umanjuje osjećaj vaše vrijednosti i kvalitete. A sve samo zbog nezgodno postavljenog cilja. U ovome trenutku, realan doseg je taj da se, recimo, jednom dnevno uspijete istuširati u toploj vodi. Ako nemate nekoga tko će pričuvati bebu dok se tuširate, smislite način da dostignete taj cilj sama. Stavite bebu u viper ili autosjedalicu u kupaonicu, da je možete imati na oku i ispunite svoju potrebu.  

Ako ne možete zaspati dok beba spava, odaberite drugi oblik odmora, uzmite knjigu koju ćete započeti čitati i budite ponovno realni u svom cilju, pa neka on bude da ćete dnevno pročitati stranicu ili poglavlje u pauzama koje imate u bebinom vremenu za kratki spavanac. Ne morate se u pauzama dok beba spava hvatati suđa i štednjaka. Odmorite, na ovaj ili onaj način. To je beskompromisno važnije od čistih tanjura.

Izađite iz kuće

Promjena prostora u kojem danonoćno boravite izuzetno pozitivno djeluje na postavljanje životnog balansa. Odaberite neko vrijeme u danu kada ćete sa svojom bebom izići u besciljnu šetnju kvartom. Ako ne volite besciljne šetnje, odaberite otići na tržnicu ili u park, u svakom slučaju izlazak iz kuće trebao bi služiti kao opuštajuća rutina, nikako kao dodatan stres. Predvečernje šetnje cijele obitelji također su terapijska metoda. Dok šećete s noge na nogu, s bebom u nosiljci ili kolicima, te jedno drugome prepričavate dan, zadržat ćete dobru i uspješnu vezu sa svojim partnerom, koji će na taj način biti uključen u zbivanja tijekom njegove odsutnosti, a s druge strane, i vi ćete biti uključeni u njegova, a i imat ćete zajedničke trenutke koje je bitno održavati od prvog dana s novim članom obitelji.

Pridružite se grupi mama

Iako nije niti najmanje utješno, niste jedina kojoj dan prolazi tako kako vam prolazi. Postoji doslovno bezbroj žena koje proživljavaju slična lijepa, a i neugodna iskustva, i ne bi bilo niti najmanje loše kada bi pronašli grupu mama u svom kvartu ili gradu koje se nalaze na dnevnoj ili tjednoj bazi i izmjenjuju iskustva. Podrška nekoga tko vas potpuno razumije najbolja je podrška koju možete dobiti, a i zajedno ste jače. Nemate li mogućnost da se nađete sa suborkama, srećom postoje forumi i portali gdje virtualno možete ispuniti svoju potrebu za potporu u majčinskom obliku, ako ničim drugim, kad se krenete jadati da dobijete odgovor "Isto tako je i meni", tema za razgovor je napretek i potpuno su neiscrpne.

Uključite se u društvenu mrežu za roditelje!

Vjerujte u svoju ulogu majke

Stručnjaci vam mogu dati najbolje savjete ikada, istraživanja mogu iznijeti svoje statistike, i svakako ih prihvatite na znanje, ali si dopustite biti mrvicu skeptični. Majke su u jednom trenutku previše zaštitničke, u drugom su premalo, jednom su uključene u bebin razvoj, drugi put nisu. Ne svrstavajte se u tablice, već, kao i jedinstvena osoba koja jeste, razvijte i jedinstven odnos sa svojim djetetom. Da, roditeljstvo je težak posao za koji vas ne plaćaju niti lipe. Da, dostupni ste 24 sata dnevno bez bonusa i beneficija, ali razmišljate li ikada o tome? I je li to uopće važno?

Ono što je najvažnije da znate, da ste svome djetetu najbolja mama na svijetu, i kada je već toga svjesno ovo vaše malo nejače, vrijeme je da same sebi to osvijestite. Radite najbolje što možete i biti će dobro. Ali nema odustajanja. Mame nikada ne odustaju. Zato i jesmo mame. Hrabre i snažne u cijelom svom bitku, koliko god potajice sumnjale same u sebe.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.