Ako ne idete na organizirano zimovanje, predlažemo vam zabavne, a ujedno i edukativne aktivnosti koje možete za svoje dijete sami organizirati kod kuće ili u prirodi! Tu je detaljan opis idealnih aktivnosti za djecu od prvog do četvrtog razreda
Zimski praznici su kao što sama riječ kaže praznici. Praznici u kojima su dva velika blagdana (iza nas) i sad se polako vraćamo u normalne rasporede. Na početku je potrebno djecu pustiti da se odmore, naspavaju, odigraju najdraže igrice, druže se s obitelji, susjedima, bratićima, sestričnama… Ti mali trenuci pune njihove baterije, odagnaju onaj osjećaj da nešto moraju i stvaraju sliku da su prihvaćeni u okolini i zapravo su jako važni za samu socijalizaciju djeteta i njegovu sliku o sebi.
Nakon perioda odmora, dolazi aktivni period. Ako ne idete na organizirano zimovanje, pružite djetetu neke aktivnosti koje će ga zanimati, inače će vam ono najčešće dosađivati s pitanjima ili provoditi sate pred računalom ili tabletom. Veći gradovi - Zagreb, Osijek, Split, Rijeka - nude mnoge radionice za učenike, a najbolje da se o tome informirate u knjižnicama, društvenim domovina ili centrima za kulturu, školama, a mi vam predlažemo aktivnosti koje možete sami organizirati kod kuće:
Prvi i drugi razred
1. Pročitajte jednu od Grimmovih ili Andersenovih bajki za 2. razred. Ne tražite da dijete samo čita na početku, jer će odmah reći "ne". Ako aktivnost ponavljate, kod trećeg ponavljanja čitajte zajedno. Zatim mu dajte ove zadatke:
a) Postani lik iz pročitane bajke i ispričaj priču tati i mami prije spavanja
b) Opiši što se dogodilo kasnije, što pisac nije napisao
c) Osmisli odjeću iz tog doba, pa ćemo imati kućne maškare
d) Pokušaj pjevajući ispričati dio priče
2. Razgovarajte sa svojim djetetom na slogove. I to cijeli dan. I vi i suprug. Na primjer "Do-ne-si mi, mo-lim te ja-bu-ku iz ku-hi-nje..."
Ako dijete još dobro ne razaznaje glasove u riječi, slovkajte baš svaku riječ i tako mu se obraćajte. Vrlo brzo ćete uočiti kako je to za dijete igra i da se osjeća dobro u njoj.
3. Dopustite da vaše dijete bude učitelj. Oni tako vole imati svoj mali imenik, ocjenjivati vas, ispitivati, nagrađivati ili kuditi. To je igra u kojoj ćete vidjeti i kako se dijete osjeća u školi, što pamti, što ga muči… Dobit ćete ogledalo ponašanja i jedno od jako važnih saznanja za svakog roditelja.
4. Gradite i radite s različitim materijalima, ako vaše dijete to voli. Dajte mu veliki plastični prekrivač (velika vrećica) i dopustite da od starog kartona (koji je ostao od darova), plastike, glinamola ili plastelina izgradi neku svoju čudnovatu građevinu. U tim aktivnostima djeca razvijaju finu motoriku koja je važna kod pisanja, izvode pokrete škarama koje mnogi inače dugo ne nauče pravilno držati, razvijaju maštu, stvaraju neki svoj svijet…
5. Vrijeme provedeno na zraku neka bude aktivno. Mnoga djeca danas ne znaju loviti loptu, preskočiti uže, teško se penju po predmetima jer se boje da ne ogrebu ruke. Svi prirodni materijali koji vas okružuju u parku, šetnji, vožnji neka budu dodirnuti, neka razviju taktilna osjetila: glatko, hrapavo, mekano, tvrdo… Neka nauče imenovati predmet, izreći boju. Osim što razvijate sve osjete, tako obogaćujete djetetov leksički izražaj, dijete se osjeća voljeno jer je nešto podijelio s najvažnijim osobama, svojim roditeljima. Obucite staru odjeću, čizmice i neka trči po blatu, neka dodirne promrzle biljke, neka fotografira tatinim mobitelom neke lijepe detalje, a navečer zajedno pogledajte fotografije i cijela obitelj će uživati.
Treći i četvrti razred
Djeca su u ovoj dobi puno samostalnija, žele sama donositi odluke, ali žele i da ih netko kontrolira (to nikad ne bi priznali, ali razmislite koliko vas često zovu na posao), žele povratnu informaciju od roditelja, žele da ih prihvaćaju i da ih nagrade ako uspješno nešto naprave. Sve gore spomenute aktivnosti mogu se provoditi i u ovoj dobi, ali pred vama su i neki novi izazovi:
1. Pisanje dnevnika – od onih finih kupljenih dnevnika u bojama, do običnih bilježnicama. Trebaju navesti što rade u jednom danu, kako su se osjećali, što ih je razveselilo, što naljutilo, čemu teže… U početku će im ići teško, pa ih roditelji redovito trebaju pitati, podsjetiti, dati kartu od kina da ju zalijepe u dnevnik i slično. Za učitelje pisanje dnevnika ima jako puno koristi: bogatstvo rječnika, ispravljanje rukopisa, vremenski slijed, povezivanje rečenica u smislenu cjelinu…
2. Čitanje novih i zanimljivih knjiga - popis zanimljivih knjiga možete preuzeti ovdje. Popis sam izradila za svoj razred, ali i danas mnogi nepoznati učenici koriste popis i čitaju knjige i javljaju se kako su to napokon knjige koje ih zanimaju.
3. Igranje igrica koje služe za ponavljanje gradiva – nastojte ipak da dijete ne provodi više od dva puta po sat vremena za računalom. Ovo su igrice sam izradila i postavila za svoj razred:
https://sites.google.com/site/razredbekaca/home/igramo-se-za-vrijeme-praznika/proba/jos-poneka
https://sites.google.com/site/razredbekaca/home/igramo-se-za-vrijeme-praznika
https://sites.google.com/site/4bekaci/igraonica/igre-vezane-uz-nastavu-pida
4. Samostalni projekt koji mogu na početku polugodišta predati učiteljici ili učitelju.
Trećaši neka odaberu neku temu iz Prirode i društva, pogledaju u udžbenik i doznaju nešto više. O tome neka naprave mali plakat. Sve spoznaje neka sami napišu, ako naiđu na zanimljiv članak ili fotografiju neka je zalijepe na plakat. Teme koje im možete zadati:
- Nacrtaj plan kako doći do svoje kuće, nacrtaj sve dogovorenim znacima, oboji plan
- Nacrtaj mapu s tajnim blagom i daj roditeljima da otkriju gdje se nalazi to blago
- Nacrtaj razvoj bicikla kroz stoljeća, nauči dobro i po pravilima voziti bicikl
- Istraži koje biljke žive u vodi, koje su boje, cvjetaju li ili ne
- Nacrtaj sve životinje svog zavičaja i saznaj poneku zanimljivost o njima
- Fotografiraj jedan spomenik u svom kraju (na trgu) i saznaj sve o toj povijesnoj ličnosti
Za četvrtaše:
- Napiši igrokaz o zimi, s nekom humorističnom temom. Pripremi lutke i uz pomoć brata ili sestre, susjeda ili prijatelja, izvedi igrokaz
- Poznaješ li koju "poznatu osobu" napravi intervju s njom i prezentiraj ga u razredu
- Saznaj više o hrvatskim vladarima i poigraj se: https://sites.google.com/site/hrvatskivladari/
5. Boravak u prirodi - sad je vrijeme da se probaju nove koturaljke, da se kliže, da se preskaču potoci, da se puno šeće… U svim aktivnostima s vašim djetetom može biti i prijatelj ili prijateljica. Druženje s vršnjacima u toj dobi osobito je važno za razvoj pozitivnog stava prema sebi. Umjesto dopisivanja putem telefona ili računala, dogovorite im zajedničko igranje, druženje, šetnju po kvartu, odlazak do najbliže trgovine.
Na kraju, pet dana prije početka nastave neka vaš đak posloži torbu, uredi pernicu, pregleda bilježnice, upotpuni sve što mu nedostaje, napiše zaostatke i na taj način neka zadovoljno i sretno dočeka povratak u školske klupe.