Djeca sve više vremena provode pred ekranima iz jednog jednostavnog razloga - zato što im je zabavno. Na nama kao roditeljima leži odgovornost da im ponudimo jednako zabavne, ali korisnije aktivnosti. Koje su to aktivnosti otkriva psihijatar prof. dr. sc. Tomislav Franić.
"U današnjem digitalnom dobu, djeca i adolescenti provode sve više vremena pred ekranima, što sa sobom nosi i određene prednosti, ali i ozbiljne izazove. Tehnologija je postala neizostavan dio našeg svakodnevnog života i kada se koristi na odgovarajući način, može donijeti mnoge koristi. Djeca danas imaju pristup širokom spektru edukativnih resursa putem interneta, mogu održavati socijalne veze na daljinu, osobito kada fizički kontakt nije moguć, te koristiti društvene mreže za osobni razvoj, kreativno izražavanje i sudjelovanje u važnim društvenim temama. Također, online zajednice mogu pružiti podršku u pogledu mentalnog zdravlja, dok digitalni alati potiču razvoj kreativnosti i digitalnih vještina koje će biti od iznimne važnosti u budućnosti. Iako su ovi aspekti vrijedni pažnje, ključno je prepoznati opasnosti prekomjernog korištenja ekrana i tehnologije", upozorava psihijatar prof. dr. sc. Tomislav Franić, subspecijalist dječje, adolescentne i forenzičke psihijatrije iz Klinike za psihijatriju u KBC Split i Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Splitu.
Roditelji često nisu svjesni kako i koliko tehnologija utječe na djecu
Kako upozorava prof. dr. sc. Franić, djeca koja provode previše vremena pred ekranom mogu imati poteškoća s koncentracijom i fokusiranjem na dulje zadatke, što je posljedica brzih i intenzivnih podražaja koje pruža digitalni svijet. "Takva ovisnost o trenutnoj nagradi otežava razvoj dubljih kognitivnih sposobnosti, što kasnije može negativno utjecati na akademski uspjeh", pojašnjava i dodaje da osim toga, prekomjerna upotreba ekrana ozbiljno narušava emocionalni i socijalni razvoj djece. "Umjesto izravnih interakcija s vršnjacima i roditeljima, djeca su često priključena na uređaje, što smanjuje njihovu sposobnost razvijanja socijalnih vještina, empatije i emocionalne inteligencije", upozorava. Osim socijalnih vještina, ispašta i fizička aktivnost, koja je ključna za zdrav rast i razvoj: "Dugotrajno sjedenje pred ekranom često rezultira pretilošću, smanjenom motoričkom koordinacijom i općim smanjenjem fizičke izdržljivosti". Kaže profesor i kako postoji još jedan izazov kojega susreće u svakodnevnoj praksi, a odnosi se na razvoj jezika kod djece.
"Često se roditelji pogrešno hvale kako njihova djeca već u ranoj dobi znaju engleski, i to prije nego što su savladala materinji jezik. Iako je učenje stranih jezika važno, ovaj fenomen može dovesti do površnog poznavanja oba jezika. Djeca postaju ovisna o frazama i zvukovima koje pasivno upijaju s medija, umjesto da razvijaju temeljne jezične vještine potrebne za uspješan komunikacijski i kognitivni razvoj. Zato je jako važno da roditelji budu svjesni tih izazova i da ograniče vrijeme koje djeca provode pred ekranima i pomognu im da koriste svoje slobodno vrijeme na način koji im može pomoći u razvoju" dodaje psihijatar Franić.
Ključno je djeci ponuditi alternativne, ali jednako zanimljive izvore zabave
Iako nam se često čini da ne stignemo izdvojiti dovoljno vremen za za pronalazak alternative, važno je imati na umu da naš zadatak nije zabavljati dijete da mu ne bi bilo dosadno, nego voditi računa da dijete stječe neke dobre navike, ima zadatke kroz koje uči kako rješavati probleme, te da stalno pomalo uči nove stvari. Treba biti svjestan i toga da je djetetu jako važno to da provodi vrijeme s roditeljima, u kojem su mu oni posvećeni, slušaju ga, daju mu priliku da se iskaže, bude kreativno i razvija samopouzdanje.
- Uključivanje djece u svakodnevne kućanske poslove
"Kako bismo smanjili negativan utjecaj ekrana, ključno je ponuditi djeci kvalitetne alternativne sadržaje i aktivnosti koje potiču njihov cjelokupni razvoj, a istovremeno omogućuju kvalitetno vrijeme s roditeljima i vršnjacima. Na primjer, uključivanje djece u svakodnevne kućanske poslove, kao što su slaganje rublja ili vaganje namirnica, ne samo da potiče razvoj fine motorike i osjećaj odgovornosti, već pruža priliku za kvalitetne trenutke s roditeljima. Roditelji kroz takve aktivnosti mogu poticati djecu na suradnju i komunikaciju, jačajući time obiteljsku povezanost", ističe prof dr. sc. Franić kao jedan od načina na koji možemo okupirati dijete i poticati ga. Već i dvogodišnjaci mogu ispuniti neke jednostavnije zadaće, poput onog da odnesu svoju odjeću u košaru za rublje, da vam ponesu salvete dok postavljate stol ili sjediti na kuhinjskom elementu pored vas i brojati cvjetove karfiola koji pripremate za objed.
- Neka razvijaju maštu kroz pjevanje, crtanje i druge rukotvorine
"Kreativne aktivnosti, poput zajedničkog crtanja, pjevanja ili izrade rukotvorina, dodatno potiču dječju maštu i sposobnost izražavanja", dodaje profesor. Osim što potiču dječju maštu, ako ponekad u pjevanje uključite malo falseta, ili igru imitacija, a kod crtanja i igru pogađanja što je na slici, zasigurno će doprinijeti tome da se zajedno smijete i dobro zabavite, što ima utjecaj na ukupnu atmosferu u domu. Osim toga, treba se prisjetiti i nekih aktivnosti koje smo i sami radili s roditeljima, koje su imale sličan učinak.
- Društvene igre su uvijek dobra ideja
"Na primjer, zajedničke društvene igre, poput 'Čovječe, ne ljuti se' ili kartanja pomažu djeci da razvijaju strateško razmišljanje, strpljenje i emocionalnu regulaciju. Ove igre nisu samo zabavne, već i pomažu djeci u učenju socijalnih pravila i nošenju s pobjedama i porazima, što je važno za njihov emocionalni razvoj", kaže sugovornik. Dodaje kako je zanimljivo primijetiti da se adolescenti, unatoč dominaciji digitalnih medija, sve više okreću društvenim igrama i pub kvizovima, što im omogućuje intelektualnu i socijalnu stimulaciju u opuštenoj atmosferi.
- Aktivnosti na otvorenom za zabavu i zdravlje
"Uz to, iznimno je važno poticati djecu na aktivnosti na otvorenom. Fizička aktivnost, poput sportova – nogometa, košarke, plivanja – igra ključnu ulogu u razvoju motoričkih vještina, izdržljivosti i timskog duha. Šetnje u prirodi, obiteljski izleti i posjeti zabavnim parkovima pružaju djeci priliku za istraživanje svijeta oko sebe, stjecanje novih iskustava i interakciju s vršnjacima. Ovo ne samo da potiče tjelesni razvoj, nego i emocionalnu stabilnost te osjećaj povezanosti s prirodom i okolinom", naglašava prof. dr. sc. Franić.
- STEM igračke potiču učenje kroz igru
Uz sve to, važno je ne zaboraviti da djeca imaju beskrajnu maštu i da je važno poticati ih da ju svakodnevno koriste da bi uživala u stvaranju nečeg novog. "Jedna od mogućih alternativnih aktivnosti koje pridonose intelektualnom razvoju su i STEM igre, bavljenje robotikom te slične aktivnosti. STEM setovi potiču djecu na razmišljanje, istraživanje i rješavanje problema, razvijajući pri tome ključne vještine u područjima znanosti, tehnologije, inženjeringa i matematike. Izgradnja složenih konstrukcija ili rješavanje tehničkih izazova kroz igru pomaže djeci da razvijaju prostornu percepciju, logičko razmišljanje i timski rad. Kroz ovakve aktivnosti djeca ne samo da uče o osnovama tehnologije, već i razvijaju osjećaj postignuća i kreativnosti, što je posebno važno u suvremenom svijetu gdje su ove vještine visoko cijenjene", ističe profesor.
Jedna od mogućnosti da svom klincu ponudite takav izazov su 'uradi sam' ili DIY paketi zanimljivih slagalica za male robotičare, inženjere ili, na primjer, astronaute, koje nudi danas već globalno poznata tvrtka CircuitMess. Riječ je o kompaniji koju je stvorio mladi inovator i IT genijalac, Karlovčanin Albert Gajšak, na čijim se stranicama mladi STEM-ovci okupljaju i dijele znanje, pa je to poticaj djetetu da vrijeme koje inače provede za računalom iskoristi korisno: istražujući i učeći nove vještine, umjesto da pretražuje nekvalitetan sadržaj. Kroz DIY pakete tvrtke CircuitMess stječu se osnovna znanja iz matematike, inženjeringa i elektronike koja su u današnjem svijetu itekako korisna. I roditelji se, naravno, mogu uključiti – možda vas djeca nauče nešto novo dok vam objašnjavaju kako funkcionira robot kojeg su sami sastavili i pokrenuli.
CircuitMess setovi pristupačni su za uzraste od 7 godina na dalje, a svaki je pomno testiran kako bi bio siguran i lako razumljiv djeci. Koliko su setovi korisni i zabavni nisu samo prepoznali roditelji diljem svijeta, nego i brojni stručnjaci pa su tako CircuitMess setovi dobitnici nekoliko iznimno prestižnih nagrada kao što je Warner Bros. Most Innovative Licensed Product 2003 te su proglašeni top 0,4 % Kickstarter projekata na svijetu. Sve to čini ih najboljim izborom STEM igračaka za djecu, ali i savršenim blagdanskim ili rođendanskim poklonom kojim ćete potaknuti njihovu kreativnost, logiku, ali i timski rad.