Beba Dohrana 27. srpnja 2020.

Je li beba žedna: Kad joj ponuditi vodu i kako znati da joj nedostaje tekućina?

Foto: Shutterstock
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Treba li bebi i kada ponuditi vodu, treba li ljeti češće dojiti i može li voda biti opasna za dojenče koje je isključivo na majčinom mlijeku?

Ljeti je posebno važno piti dovoljno tekućine, posebno ako dojiš i redovito je nuditi djeci, a najbolja je zdravstveno ispravna voda.

"Djetetu je dobro ponuditi vodu, jer dojenče ne može zatražiti, a osjećaj žeđi isto može biti razlog plaču i nervozi. Djeca se tada isto pojačano znoje i mogu izgubiti više tekućine nego inače", kaže prim.dr.sc. Alemka Jaklin Kekez, dr.med., uži spec. pedijatrijske gastroenterologije te objašnjava da i djetetu koje jede adaptirano mlijeko treba povremeno ponuditi vodu, a isto tako i djeci koja jedu druge namirnice, tj. kašaste obroke.

"Isključivo dojena djeca obično nemaju dodatnu potrebu za tekućinom, osim u situacijama kada je jaka vrućina ili ako majka nema optimalno mlijeka, tako da nije pogrešno i njima ponuditi vodu. Dojenče će je u pravilu odbiti ako nije žedno, jer se voda pije isključivo prema osjetu žeđi", dodaje.

Prati razvoj svoje bebe po mjesecima u prvoj godini života kroz edukativan videoserijal sa stručnjacima, članke i blogove poznatih mama. Pampers i missMAMA stručno i s ljubavlju vode mamu i bebu kroz prvu godinu.

Pedijatrica također objašnjava da je uvijek dobro dojiti na zahtjev, a u vrućinama zahtjev može biti češći, jer se isparavanjem s kože lakše gubi tekućina. 

Budući da dijete do šest mjeseci dobiva dovoljno hranjivih tvari iz mlijeka i ne treba mu dodatna hrana kao ni tekućina, može li obična voda biti opasna za dojenče do šest mjeseci?

"Za dijete koje je zdravo i ima dobar osjećaj žeđi, voda nije opasna, naravno bitno je da je higijenski ispravna, jer će je se popiti upravo koliko treba. Ekscesivno pijenje vode koje može dovesti do sniženja natrija u krvi kod djece bez specifične zdravstvene patologije u podlozi, se u pravilu ne dešava", pojašnjava pedijatrica primarius Jaklin Kekez, a dodaje i kada je bebi potrebna dodatna tekućina te što ponuditi.

"Ima li dijete povećane gubitke, stolicom, znojenjem i slično treba računati da se mora nadoknaditi tekućina tj. više piti. Najbolje je za žeđ nuditi vodu, nije dobro učiti na slatke napitke, jer se oni nekada piju pretjerano zbog okusa i narušavaju osjećaj sitosti i gladi pored svega. No, ako je dijete dehidrirano uslijed proljeva ili povraćanja tj. ne radi se samo o gubitku vode već i elektrolita tada se nude oralne rehidracijske otopine koje pored nadoknade tekućine, nadoknađuju i elektrolite i time brže vraćaju organizam u normalu", napominje.

Nutricionistkinja Mirna Trumbetaš savjetuje da bi bilo dobro da djetetu vodu dajete na žličicu, a kada bude spremno u maloj čašici jer nema potrebe da nastavlja s bočicom.

"Važno je da ne stavljate sokove ili zašećeren čaj u bočicu jer će na taj način stradati dječji zubići, a s vremenom će steći naviku za slatkim i potencijalno dobiti prekomjernu težinu. Kad ćete mu nuditi na taj način vodu vidjet ćete kolike su njegove stvarne potrebe za vodom.

Kad dijete počne uzimati krutu hranu tada je svakako potrebna određena količina dodatne vode i tada nema dileme da djetetu treba ponuditi vodu jednako kao i kada dođu topli i vrući ljetni dani. Naravno da nakon dohrane nadopunite djetetu obrok sa mlijekom jer u fazi privikavanja na krutu hranu ne možemo očekivati da dijete pojede cijeli obrok, odnosno kada dođe do toga, pomalo mu smanjujte količinu ponuđenog mlijeka nakon obroka, a svakako po završetku obroka ponudite vodu na žličicu ili u čašici", kaže nutricionistkinja.

Ljetne namirnice za početak dohrane

Ako započinjete ili uvodite dohranu u ljetnim mjesecima vidjet ćete da dijete bolje prihvaća namirnice bogate vodom i mineralima, koji se tijekom vrućih dana pojačano gube znojenjem.

"Ljeto nudi obilje voća i povrća, a to je raj za pripremu raznolikih i ukusnih kašica. Stoga je dobra ideja za doručak, prvi konkretni jutarnji obrok, djetetu dati mliječno-žitnu kašicu obogaćenu voćem, za ručak idealna je riblje-povrtna kašica od sezonskog povrća s dodatkom maslinovog ulja ili kombinacija mahunarki i žitarica, a kao večeru dobro je kombinirati bijelo meso peradi i povrće. Najbolji međuobroci bit će svježe, sočno voće poput trešanja, dinje, breskve ili nektarine, marelice ili lubenice, naravno ovisno o dobi vašeg djeteta", preporučuje nutricionistkinja Tena Niseteo.

Sladoled - ne prije navršenih godinu dana

Neizostavni dio ljetne prehrane je i sladoled pa se mame često pitaju kad se ova poslastica može ponuditi djetetu. "Točne preporuke nema, no zbog većeg sadržaja šećera i temperature proizvoda ne savjetuje se davati ga djetetu prije navršenih godinu dana, pa čak i nešto kasnije", kaže nutricionistkinja Tena Niseteo te napominje da ljeti treba paziti oko kvarenja namirnica. "Uvijek dobro pregledajte namirnicu, kupujte manje količine lako kvarljivih namirnica, pravilno ih skladištite i pripremajte neposredno prije hranjenja", kaže.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.