Televizija i djeca: Kad pomaže razvoju, a kad postaje problem?
Vrijeme provedeno pred ekranom dio je roditeljske slagalice koja se svakim danom sve više i više popunjava. A ono što ovaj aspekt čini posebno teškim je da zapravo 'koračamo' kroz nepoznat teritorij, a priznajemo li to ili ne - ekrani su postali dio naše svakodnevice s obzirom da se nalazimo u digitalnom dobu koje se nesmetano nastavlja. Je li moguće dopustiti maloj djeci 'televizijsku zabavu' i pritom poticati i pridonositi njihovom razvoju?
Koliko gledanja televizije je prihvatljivo?
"Stručnjaci za malu djecu do 3 godine preporučuju manje od sat vremena pasivnog gledanja televizije u danu", objašnjava dr. Kristy Goodwin, savjetnica za roditeljstvo u digitalnom dobu i dodaje kako smatra da se roditelji ne moraju strogo držati tih smjernica: "Iako ne preporučujem 'slobodno vladanje' kada su u pitanju mala djeca pred ekranom, smatram da su neki drugi važni aspekti zanemareni."
Prema dr. Goodwin, postoji nekoliko stvari koje se trebaju uzeti u obzir kada je u pitanju primjereno vrijeme provedeno ispred ekrana:
- ŠTO se gleda: Je li sadržaj primjeren dobi i je li obrazovnog karaktera?
- KADA se gleda: Primjerice, 90 minuta prije odlaska u krevet, djeca ne bi smjela gledati u ekran.
- S KIM se gleda: Gledanje s roditeljem, bratom ili sestrom ili vršnjakom može pomoći u razvijanju djetetovih govornih vještina tijekom interakcije.
- GDJE se gleda: Je li ekran u dostupnom području doma u kojem možete sudjelovati i nadgledati dijete u njegovom/njezinom korištenju?
- ZAŠTO se gleda: Je li televizija dosljedno aktivna kao 'digitalna dadilja' ili 'smirenje' za dijete? Ako je tako, mogući su problemi u emocionalnom razvoju djeteta s obzirom da na taj način uče kako se mogu 'osloniti' na ekran za utjehu ili emocionalnu regulaciju.
Kako nadgledati vrijeme provedeno ispred ekrana?
"Ako vaše dijete gleda televiziju, nadgledanje djeteta mora biti prioritet", govori dječja psihologinja, dr. Chiu Lau, a dr. Goodwin dodaje kako je jako važno primijeniti granice kako bi potaknuli zdrav odnos s tehnologijom i na taj način omogućiti djetetu pozitivnu naviku korištenja medija kasnije u djetinjstvu.
Ideje koje pomažu roditeljima to učiniti uključuju određivanje određenog broja epizoda crtića koje dijete može gledati (to je manje apstraktno nego odrediti vremenski period budući da ga mala djeca još ne razumiju). Primjerice, dopusti djetetu da pogleda jednu epizodu crtića, ali upozori dijete da treba ugasiti televiziju istog trenutka kad epizoda završi.