Želiš odgojiti uspješno dijete? Važan je način na koji ga hvališ
Što ako ti kažemo da bi mogla povećati vjerojatnost da će tvoja djeca postići uspjeh u životu, možda i veći od tvog, samo ako promijeniš nekoliko malih stvari, način na koji ih hvališ i razgovaraš o postignućima? Stručnjaci naglašavaju da je nekoliko stvari ključno u tome kako djeca doživljavaju uspjeh, a mi smo to možda shvaćali drukčije:
- Ako hvališ djecu samo zbog njihovih urođenih sposobnosti, kao što je inteligencija, zapravo smanjuješ vjerojatnost da će odrastajući uživati u učenju i izvrsnosti
- Hvaliti djecu zbog strategija i procesa u koje su uključeni kako bi riješili problem, čak i ako ne uspiju u potpunosti, doprinijet će tome da se trude jače i na koncu uspiju
- Učinci ovakvog odgoja mogu se vidjeti čak i kad govorimo o djeci u dobi od 1. do 3. godine
Kako sve ovo funkcionira? Carol Dweck, profesorica psihologije na Sveučilištu Standford, vodila je dva istraživanja u kojima su bila uključena djeca školske dobi. Jedna od važnih tema koju su ispitivali je razlika između fiksnog i razvojnog načina razmišljanja, koje su temelj cijele ove stvari.
Fiksni i razvojni način razmišljanja
Ovo je zbilja važno, poučavanje djece da razvijaju razvojni način razmišljanja umjesto fiksnog način razmišljanja. Kada se radi o ljudskom razvoju, fiksni način razmišljanja je uvjerenje da nam je, na primjer inteligencija urođena i da se to ne može mijenjati. Ili ste rođeni s visokom inteligencijom i imate sposobnost za uspjeh ili nemate.
Razvojno razmišljanje s druge strane je vjerovanje da je postignuće promjenjivo i da se inteligencija i sposobnost rješavanja problema može razviti s vremenom. Koja je razlika u načinima razmišljanja može se vidjeti na primjeru kako netko razmišlja o Albertu Einsteinu. Osoba koja ima fiksni način razmišljanja reći će: "Einstein je bio sjajan". Dok će osoba koja razmišlja razvojno primijetit da je Einstein riješio neke nevjerojatno teške probleme.
Spisateljica Angie Aker za Upworthy je ovako sažela rad profesorice Carol Dweck: "Pohvalite eksplicitno svoje dijete za njegovu sposobnost učenja umjesto da mu govorite koliko je pametno".
Veliko istraživanje o uspjehu kod djece
Prije nekoliko godina, profesorica Dweck i njezin tim radili su istraživanje s 373 djece u osnovnoj školi (djeca od šestog do osmog razreda) te su utvrdili koja su od njih su bila izložena fiksnom, a koja razvojnom razmišljanju. Onda su ih pratili dvije godine, od početka sedmog razreda do kraja osmog razreda. Razlike su bile velike. "Do kraja prvog polugodišta njihove ocjene su skočile i nastavile se razilaziti tijekom sljedeće dvije godine. Jedino što ih je razlikovalo bilo je njihovo razmišljanje", objasnila je Dweck. Kao što možete očekivati oni koji su razmišljali razvojno ostvarili su više od onih koji su imali fiksna razmišljanja. Profesorica Dweck objasnila je da postoji nekoliko ključnih razlika između ove dvije vrste učenika.
8 stvari koje će pomoći djetetu da bude uspješno u životu
1. Ciljevi
Učenici s fiksnim načinom razmišljanja: "Izgledaj pametno cijelo vrijeme i pod bilo koju cijenu". To znači da će tijekom bilo kakvog rada izbjeći sve zadatke koji bi mogli pokazati da nešto ne znaju ili nisu toliko pametni. S druge strane, učenici koji imaju razvojni način razmišljanja neće se obazirati na greške koje mogu pokazati njihove nedostatke, oni to vide kao neizbježno i nešto čega se ne bi trebali sramiti jer je njihov cilj "učiti u svako doba i pod svaku cijenu".
2. Stavovi prema naporu i neuspjehu
Učenici s fiksnim načinom razmišljanja trud i neuspjeh promatrali su kao loše stvari jer sama činjenica da je netko naporno radio znači da nije imao urođenu sposobnost. Opet s druge strane, učenici s razvojnim načinom razmišljanja misle da je trud potreban kako bi se otključale sposobnosti.
3. Dosada i poteškoće
Učenici koji ne mijenjaju način razmišljanja imaju veću vjerojatnost da se žale na dosadu u školi, zaključila je Dweck. Istraživanja su pokazala da su ušli u krug u kojem su dosadu koristili kao izgovor da ne bi probali stvari koje su im teške, u tom krugu im je zapravo postalo dosadno. Učenici skloni trudu razmišljaju o školskom radu i zadacima kao o nizu izazova i zagonetki. Također, puno manje će se žaliti na učitelje i nastavnike.
Čarobna formula za odgoj uspješnog djeteta
Kako školsko učiti dijete razvojnom razmišljanju?
Sve je ovo odlično, ali ako si roditelj, sigurno ne želiš znati samo prednosti ovakvog načina razmišljanja, nego saznati kako ohrabriti dijete da razvije takav stav. Ova istraživanja proučila su i taj dio.
Ona i njezin tim podijelili su 11-godišnjake na tri grupe i svakom su dali jednostavan test inteligencije primjeren za tu dob. Na kraju su svaku grupu pohvalili na drugačiji način. Jednu grupu su pohvalili zbog urođene inteligencije, jednu zbog procesa zbog kojih su riješili test, a treću skupinu zbog rezultata ali uopće nisu spominjali inteligenciju ni proces rješavanja. Rezultati: Hvaleći inteligenciju poticali su fiksni način razmišljanja, a kod druge i treće skupine su poticali razvojno razmišljanje. "Najviše nas je zapanjilo da je hvaljenje inteligencije djecu odbilo od učenja", izjavila je psihologinja Deck.
Kako učiti malu djecu ovakvom ponašanju?
Pravo je pitanje kada treba početi s ovakvim pohvalama rada i procesa u odnosu na urođene sposobnosti? Jako rano, objašnjava Dweck, zapravo njezina istraživanja pokazuju da zbog način na koji mame hvale djecu u dobi od prve do treće godine može se predvidjeti dječje "razmišljanje i želja za izazovima pet godina kasnije". Dweck priznaje da se nakon svojih istraživanja znala uplitati u slučajan razgovor između mame i djeteta, recimo ako je čula da mama govori djetetu da je genije.
Pa što biste trebali raditi umjesto toga? Evo nekoliko ideja. Umjesto da hvalite dijete za rješavanje zagonetke ili postizanja lakog cilja, Dweck predlaže da djetetu kažete nešto poput: "Žao mi je što sam trošio tvoje vrijeme. Idemo raditi nešto teže - nešto iz čega možeš učiti". Možeš za vrijeme ručka ili večere s djecom razgovarati o izazovima s kojima su se susreli taj dan, ali podijeli i ti svoja iskustva s njima.