Posebne osobine darovite djece vide se od rane dobi: Kako raditi s djetetom

Promo
Djeca su po prirodi radoznala te ih je važno poticati da postavljaju pitanja o svemu što ih okružuje, ali isto tako na njihova pitanja odgovoriti - protupitanjem: 'Što ti misliš?'
Vidi originalni članak

Želja za istraživanjem svijeta oko sebe i učenjem novih stvari karakteristični su za većinu djece. Sasvim je očekivano da ona kroz svoj rast i razvoj kontinuirano teže otkrivanju uzročno-posljedičnih veza iz svoje okoline. Međutim, postoje djeca koja pokazuju izniman interes za određeno područje i svojim se pitanjima ističu u odnosu na većinu vršnjaka.

Takva su djeca okarakterizirana kao darovita, iz razloga što njihovi interesi, ponašanje, govor i način razmišljanja ukazuju da ona u sebi nose posebne sklonosti za savladavanjem određenih područja. Njihova natprosječnost određuje ih kao male genijalce koji, zahvaljujući posebnom sklopu osobina i sposobnosti, mnoge stvari rade naprednije, brže, uspješnije i drugačije od svojih vršnjaka, te u tome ostvaruju visoka postignuća.

darovitost Postoji razlika između bistrog i darovitog: 'Nadarena djeca čine se naporna i neposlušna'

Posebne osobine darovitih roditelji mogu primijetiti rano

Roditelji su prvi koji primjećuju darovitost svojeg djeteta te oni igraju najveću ulogu u njegovom daljnjem razvoju. No, kako prepoznati darovito dijete? 

Razgovarali smo s psihologinjom Ksenijom Ranogajec Benaković iz udruge Vjetar u leđa, koja pruža podršku darovitoj djeci. „Posebne karakteristike darovitih vidljive su već od rane dobi: potrebno im je manje sna, imaju puno energije, vrlo su radoznali i maštoviti, zapažaju detalje, stalno nešto ispituju, zanima ih kako stvari funkcioniraju, često rano nauče čitati i računati. Osim toga, ispravljaju odrasle u njihovim nedosljednostima, a s velikom žarom vole proučavati određene teme, u kojima postaju pravi mali eksperti“, istaknula je Ranogajec Benaković.

Darovitost Misliš da ti je dijete čudno? Možda je darovito

Ukoliko roditelji zapaze darovitost svojeg djeteta, trebali bi se obratiti stručnom timu vrtića ili škole i zatražiti njihovo mišljenje, ili se, pak, obratiti nekoj od udruga ili organizacija, specijaliziranim za rad s darovitom djecom.

Jedan od segmenta identifikacije darovitosti jest psihološko testiranje, no, osim njega, danas se preporučuje multidimenzionalni pristup, koji uključuje procjenu psihologa, zapažanja učitelja/odgajatelja, roditelja, vršnjaka, specijaliziranih stručnjaka iz područja talenta djeteta, pa čak i samoprocjenu djeteta. 

Kako roditelji trebaju postupati s darovitim djetetom?

Da bi dijete moglo slobodno izraziti svoje ideje, nužno je da postoji topla emocionalna veza između njega i roditelja, čime će ono zadovoljiti potrebu za sigurnošću i pripadanjem“, objasnila nam je psihologinja. Dodala je kako su djeca po prirodi radoznala te ih je važno poticati da postavljaju pitanja o svemu što ih okružuje, ali isto tako na njihova pitanja odgovoriti - protupitanjem: 'Što ti misliš?'”. 

pokretači razvoja Temelj razvoja: Ne postoje besmislena dječja pitanja

Također, roditeljima preporučuje da s djetetom izrađuju vlastite igračke, osluškuju njegove interese i pomažu mu da se bavi onim što ga zanima. „Nemojte hvaliti konačni proizvod, nego pohvalite trud koji je dijete uložilo, ustrajnost i originalnost onog što je napravilo, hrabrost da pokuša nešto novo! Pratite djetetov interes, razvijajte njegovu samostalnost i usmjeravajte ga da proučava različite izvore o temi koja ga zanima, potičite ga da priča o tome što je vidio ili pročitao, iznosi svoje dojmove, povezuje informacije“. 

Važno je imati na umu da poticajna okolina, ustrajnost, samopouzdanje i regulacija emocija određuju kako bi djetetova potencijalna darovitost prerasla u izvrsnost u određenom području. Djecu koja pokazuju akademsku, znanstvenu, logičko-matematičku darovitost dobro je uključiti u programe organizacija ili udruga koje su se specijalizirale za rad s njima te koje imaju holistički pristup, odnosno nastoje razvijati sve segmente djetetove osobnosti. Za takvu je djecu osobito važno da se mogu družiti s vršnjacima koje zanima znanost, da mogu dijeliti svoja iskustva, biti motivirana za daljnjim razvijanjem svojih sposobnosti, kao i znanstvenog, kritičkog i kreativnog mišljenja, ali i timskog duha te posvećenosti onome što rade. 

Jedna od takvih udruga je i Bioteka, koja provodi projektne radionice PANDA, namijenjene darovitim osnovnoškolcima. Osmišljena je kao nadopuna školskom kurikulumu te kroz istraživački i kreativni pristup darovitoj djeci pruža izravnu suradnju sa znanstvenicima, stručnjacima, raznim institucijama i tvrtkama, čime je djeci omogućeno učenje na stvarnim primjerima i vlastitom iskustvu.

mensa objavila Znakovi koji pokazuju da je tvoje dijete mali genijalac

Ovaj inovativni projekt edukativnog karaktera, zahvaljujući sinergiji civilnog, javnog i privatnog sektora, obuhvaća aktualne teme i izazove svijeta u kojemu živimo: bioraznolikost, održivi razvoj, energiju te zaštitu okoliša i prirode. Pokrenut je 2016. u Zagrebu, a u njegovoj trećoj godini održavanja trenutačno sudjeluju darovita djeca iz osnovnih škola Fran Galović i Gustav Krklec te ostala osnovnoškolska djeca okupljena oko redovitih Biotekinih edukacijskih programa.

Putem kreativnog istraživačkog rada nastoji se uvrstiti prirodoslovne i njima srodne teme u sustav izvaninstitucionalnog obrazovanja, ali i doprinijeti zanimanju darovite djece za studiranjem znanosti i kasniji rad u području znanstvenog poduzetništva. Program projekta osmišljavaju članovi udruga Bioteka na čelu s voditeljicom programa edukacije i profesoricom biologije Kristinom Duvnjak.

Svaki obrazovni modul završava posjetom realnom sektoru, gdje zaposlenici tvrtki, udruga i institucija partnera u projektu vode djecu kroz proces svojega rada uz strukturiranu edukaciju. Pohađanjem projekta djeca uče kako rješavati probleme, prikupljati i interpretirati podatke te ih praktično iskoristiti. Potiče ih se na kritičko, logičko i analitičko promišljanje u svrhu inovativnog rješavanja problema, što djeluje na razvoj njihova samopouzdanja, strpljenja, preciznosti te kreativnosti i timskog rada.

NTC sustav učenja Najčešće greške koje usporavaju razvoj dječje inteligencije

Posjeti missMAMA