Mentalna aritmetika s abakusom pomaže djeci ostvariti puni potencijal
Djeci je igra najvažniji dio života, a osim što je njima to zabavno, preko igre se može puno naučiti. Kroz igru se može postići da djeca učenje gledaju kao nešto zabavno, što im kasnije omogućava bolji uspjeh i učinkovito savladavanje problema jer je to način da se djetetu razviju intelektualne, kognitivne i socijalne sposobnosti.
ALOHA mentalna aritmetika djeci pomaže da ostvare svoj pravi potencijal u ključnom periodu razvoja mozga. Ideja iza ALOHA Mentalne aritmetike dolazi kao rezultat brojnih istraživanja iz područja psihologije i poduke. Da bi razumjeli srž programa, potrebno je uzeti u obzir nekoliko činjenica u vezi mozga.
U periodu od četvrte do sedamnaeste godine u mozgu se događa najveći dio sinaptogeneze. Sinaptogeneza je proces stvaranja novih neuronskih veza i građenja neuronske mreže. Naš mozak je podijeljen na dvije polutke ili hemisfere – lijevu (analitičku) i desnu (kreativnu). Ljudi kod računanja inače koriste samo lijevu polutku mozga, dok je desna zapostavljena. Kod kreativnih aktivnosti je naglasak na desnoj polutci mozga, a lijeva je opet zapostavljena. Da bi potaknuli suradnju obje polutke i omogućili djeci da izgrade jaču neuronsku mrežu i maksimalno iskoristili proces sinaptogeneze, dolazimo do rješenja u obliku mentalne aritmetike.
Glavni alat u mentalnoj aritmetici je drevna naprava koju ljudi koriste već tisućama godina - abakus ili abacus. Abakus je najstariji kompjutor i služi za izvođenje mnogih računskih operacija. Tip abakusa koji se koristi u programu je japanski ili soroban abakus. No, u programu je abakus zapravo samo pomagalo pomoću kojeg se dolazi do glavnog cilja – treninga za mozak.
Prvo što djeca uče je računanje na samom abakusu, ali to je tek početak. Kada djeca nauče baratati abakusom i svladaju osnovne operacije, tek tada kreću prave mozgalice i dolazi do glavnog dijela programa – mentalne aritmetike. Polako počinju vježbati naučene operacije izvoditi „mentalno“ – tako da vizualiziraju abakus i korak po korak savladavaju sve kompleksnije zadatke pomoću vizualizacije abakusa. Na taj način oni operaciju simultano izvode u obje hemisfere i rezultat prebacuju iz jedne u drugu, što omogućava jačanje veza između lijeve i desne polutke. U lijevoj polutci se odvija računski dio, a desna polutka je zadužena za vizualizaciju abakusa i pamćenje položaja pojedinih kuglica. Dok pokušavamo stvoriti sliku abakusa u glavi i istovremeno pratiti o kojoj se vrijednosti radi te izvoditi računske operacije, mi zapravo treniramo svoj mozak i činimo ga jačim.
Program ALOHA postoji od 1993. godine, korijeni programa su u Maleziji, a od 2009. se program po prvi puta pojavio u Europi, točnije u Španjolskoj. Pristup poduci i edukativni materijal prilagođeni su za europsko školstvo i europske norme. Budući da su prepoznale velik potencijal ALOHA mentalne aritmetike, programu su se pridružile i mnoge druge zemlje poput Irske, Njemačke, Portugala i Hrvatske. ALOHA mentalna aritmetika krenula je kao ideja da se djeci pruži nešto više i nešto drugačije. Tijekom više od 20 godina optimizacije i konstantnog rada na programu, kvalitetu programa prepoznavalo je sve više i više ljudi diljem svijeta. Danas ALOHA broji tisuće centara diljem svijeta, kroz koje su već prošli milijuni polaznika i vodeći je program mentalne aritmetike.
U Hrvatskoj je Ministarstvo znanosti i obrazovanja dalo svoje pozitivno stručno mišljenje na program ALOHA mentalna aritmetika s abakusom! Tako navode da osim koncentracije, povećava se i kapacitet memorije te sposobnost bržeg procesuiranja većeg broja informacija, što bi moglo doprinijeti povećanju razina postignuća učenika u nastavnome procesu.
Koje su koristi programa ALOHA Mentalne aritmetike s abakusom?
Mentalna aritmetika ne pomaže samo u računanju, već omogućava da iskoristimo veći dio svog mozga u svakom aspektu života!
Tijekom programa se kroz različite igre i aktivnosti konstantno radi na različitim vještinama:
Pažnja i koncentracija
Djeci omogućava da se usredotoče na trenutni zadatak, umjesto da im misli lutaju.
Kreativnost
Pomaže u svakom aspektu pronalaženja novih rješenja za bilo kakve probleme i daje mozgu mogućnost da smisli nešto novo i drugačije.
Imaginacija i vizualizacija
Vještine koje djeci pomažu kod pamćenja i razmišljanja.
Prostorna orijentacija
Daje djeci mogućnost da se bolje snalaze u prostoru, te percipiraju i pamte što više detalja iz nekog okruženja.
Sposobnost slušanja
Omogućava bolji fokus na izgovorene riječi i pamćenje veće količine informacija u kratkom periodu.
Analitičke vještine
Služe kao „procesor“ za primljene informacije – koriste nam da bi što bolje interpretirali sve informacije koje nam mozak skuplja.
Fotografsko pamćenje
Način da slika pojedinog predmeta ili teksta bude što detaljnija i da ostane u mozgu što dulje.
Sposobnost opažanja
Pomoću ove sposobnosti zapravo uočavamo pojedine stvari i započinjemo proces sakupljanja i razumijevanja informacija.
Tko može sudjelovati u programu mentalne aritmetike?
Ovisno o dobi djece program se grana na dvije cjeline: Tiny Tots za predškolski uzrast od navršene četiri godine i Kids za školski uzrast.
Ovaj dio programa namijenjen je najmlađima. Djeca vrtićke dobi već s navršene četiri godine i razumijevanjem brojeva od 0 do 9 mogu se priključiti ALOHA programu i kroz igru savladati aritmetičke operacije te trenirati svoj mozak da ostvari više. Ovaj dio programa prilagođen je mlađima i omogućuje im da se naviknu na razredno okruženje te da porade na svojoj pažnji i koncentraciji prije nego što krenu u školu. U programu je predviđen i niz didaktičkih i edukativnih igara za najmlađe kako bi trenirali njihove mentalne sposobnosti u što više područja, pa smo za njih pripremili igre koje poboljšavaju pamćenje, primjećivanje, prostornu orijentaciju te niz drugih vještina. Kada djeca krenu u školu, prebacuju se u Kids program.
Kids
Kids program prilagođen je za djecu koja se upisuju u školskoj dobi, sve do navršenih 13 godina kako bi iskoristili puni potencijal programa prije završetka sinaptogeneze. Podijeljen je u dva ciklusa, a jedan ciklus se sastoji od 4 razine i traje dvije godine. U ovom dijelu programa, glavna je razlika u pristupu poduci. Školarci su već upoznati s konceptom nastave i njihova koncentracija funkcionira drugačije nego kod djece vrtićke dobi. Te činjenice su ukalkulirane u kreiranje programa i nastava je prilagođena njima. Za polaznike Kids programa također su pripremljene posebne igre i aktivnosti koje, uz računanje, pomažu i raznim drugim vještinama.
Program se održava jednom tjedno po 2 sata. Jedna razina traje 14 tjedana, tj. 28 radnih sati. Nakon što se obradi gradivo jedne razine, slijedi ponavljanje i završni ispit te dodjela diploma za položenu razinu.
Koji su dodatni benefiti u provedbi programa?
Mindfulness za djecu! Mindfulness je znanstveno potvrđena metoda mentalnog treninga, odnosno vježbanja svjesne pažnje. Kao što su zdrav način života, hrana i kretanje važni za zdravlje našeg tijela, učenje je važno za razvijanje i povećavanje inteligencije koju obično zovemo IQ, tako je mindfulness briga za naš um, emocije i osjećaje – emocionalna inteligencija ili EQ, vrsta mentalnog treninga.
ALOHA Hrvatska u kurikulum mentalne aritmetike uvodi mindfulness kao logičnu nadopunu programa razvoja kognitivnih i mentalnih sposobnosti djece. Provodi se u okviru redovne nastave kroz kraće aktivnosti usmjeravanja svjesne pažnje, vježbe disanja i vizualizacije, te upravljanja mislima i emocijama. Zapravo, mogli bismo reći da se uči kako ne dozvoliti da misli i osjećaji upravljaju našim postupcima.
Sve upite i prijave za Praktikum ALOHA mentalna aritmetika i druge edukativne programe šaljite na e-mail: info@udruga-praktikum.hr ili nazovite na tel: +385 1 3842 482.