Ovo su pitanja koje je bolje ne postaviti djetetu nakon škole - ako želiš razgovor
Ne moramo nagađati, jer pouzdano znamo da nema roditelja koji nije nakon škole vodio sa svojim djetetom razgovor koji ide otprilike ovako:
- Kako je bilo u školi? Ili – Kakav ti je bio dan?
- Dobro. Dobar.
Svi se onda primamo za glavu i pitamo – zašto nam ne može ispričati bilo što?!
Naravno, ima djece koja nisu pričljiva i nemaju volje razgovarati o svemu, pa ne mogu svaki dan razgovarati o sličnim stvarima. No, nekad je, priznajmo, problem i u pitanjima.
Da, znamo, najlakše je pitati "Kako je bilo u školi?" i očekivati da dijete ispriča baš sve što se dogodilo u danu, jer – sigurno je bilo svega zanimljivog. No bi li bilo kom od nas bilo zanimljivo odgovarati svakog dana na isto pitanje, postavljeno na isti način? Bismo li bili jednako motivirani odgovoriti na jedno tako sasvim općenito pitanje?
Stručnjakinja za roditeljstvo Kristin Gallant podijelila je četiri uobičajene rečenice koje treba izbjegavati odmah nakon škole, te savjetovala što umjesto toga reći ili učiniti.
"Istina je da rečenica: 'Kakav ti je bio dan?' nije loša, ali obično vam ne donosi puno više od 'Dobro'", objašnjava Gallant za Parade.com. "Zašto? Nakon škole, dječji su mozgovi maksimalno iskorišteni. Cijeli dan su 'napeti', slijede pravila, sjede mirno, razmišljaju o društvenim odnosima... Kad dođu kući, iscrpljeni su. Velika, otvorena pitanja mogu se činiti kao još jedan zahtjev za njihov već iscrpljeni mozak."
Osim tog uobičajenog pitanja, otkrila je još tri rečenice koje treba izbjegavati odmah nakon škole:
Jesi li danas bio/bila dobar/ra? - "Ovo može navesti djecu da se osjećaju kao da je njihova vrijednost vezana uz njihovo ponašanje", objašnjava.
Jesi li slušao/la učiteljicu? - "Odmah stavlja djecu u obrambeni položaj", upozorava.
Reci mi sve što si danas radio/la! - "Preopterećujuće", kaže.
Pa koja bi onda pitanja trebalo postaviti djetetu da bismo dobili neke odgovore koji bi nas zadovoljili? Gallant preporučuje drugačiji pristup.
"Isprobajte kratka pitanja usmjerena na povezivanje koja potiču na razgovor bez pritiska", predlaže, nudeći sljedeće primjere:
- Što te danas nasmijalo?
- Što je bilo najukusnije za jelo danas?
- Pored koga si sjedio/la?
Opcija je također – ne postaviti pitanja odmah na početku. Najprije slijedi igra, jelo, zagrljaj... A u tom se vremenu možda i otvori neka tema sama od sebe. Ako dijete spomene neki događaj u školi ili pored koga je sjedilo, to je sjajan početak razgovora.