Mentalno zdravlje djece i mladih ne smijemo prepustiti samo stručnjacima
Zaštita mentalnoga zdravlja djece i mladih sastavni je dio svakodnevnoga rada odgojno-obrazovnih djelatnika jer čak 50% mentalnih poremećaja počinje prije 14. godine života. Učitelji i nastavnici osobe su s kojima učenici uz vršnjake provode najviše vremena tijekom svojega boravka u školi. Samim time oni mogu biti prvi koji će primijetiti da pojedini učenik ima nekih poteškoća, da je uznemiren ili pak da pokazuje znatne promjene u svojemu ponašanju.
Stigme i mitovi o mentalnome zdravlju djece i mladih smanjuju mogućnost da će osoba potražiti pomoć, ali i da će joj potrebna pomoć i podrška biti pružene.
Kad je riječ o problemima mentalnoga zdravlja djece i mladih često su prisutne zablude da su djeca s takvim problemima "loša“ ili čak opasna, da ih je bolje izbjegavati, da je bolje ne tražiti pomoć stručnjaka, posebice psihijatrijsko liječenje, da je takvo stanje kod mladih prolazno ili da se mogu sami "izvući“, da je to stvar dobi i razvoja ili da samo oni slabi, ili oni s problemima u obitelji, imaju probleme mentalnoga zdravlja. Stigma i neznanje smanjuju mogućnost da će osoba potražiti pomoć, ali i da će joj potrebna pomoć i podrška biti pružene.
Odgojno-obrazovni djelatnici provode velik dio vremena s djecom i mladima u učenju i igri te su najčešće prvi koji će primijetiti znakove problema u području mentalnoga zdravlja, no vrlo često, kad ih primijete, ne znaju što učiniti ili osjećaju nesigurnost.
Rezultati domaćeg istraživanja o zdravstvenoj pismenosti odgojno-obrazovnih djelatnika u području mentalnoga zdravlja djece i mladih (2017.) pokazali su da su gotovo svi odgojno-obrazovni djelatnici (97,7 %) spremni potražiti pomoć za učenike s problemom u području mentalnoga zdravlja, ali se pritom osjećaju nesigurno (70,6 %) u vlastite sposobnosti pružanja pomoći, što jasno ukazuje na potrebu da se unaprijede vještine pružanja psihološke prve pomoći i podrške djeci i mladima u školskome okruženju.
Rezultati provedenoga istraživanja ukazali i na prisutne zablude o tome što je štetno, a što nije štetno.
74,9 % ispitanih odgojno-obrazovnih djelatnika ne bi nikada upitalo učenika razmišlja li o samoubojstvu, a 37,2 % pritom smatra da je to i štetno. Štetnim također smatraju i različite vrste lijekova, informiranje na internetu, kao i hospitalizaciju.
Na tragu rezultata provedenog istraživanja i primjera dobrih svjetskih praksi stručnjaci iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo u suradnji s vanjskim suradnicima osmislili su edukativni program PoMoZi Da (Promicanje Mentalnog Zdravlja Djece). Program je namijenjen učiteljima i nastavnicima te svim ostalim odgojno-obrazovnim djelatnicima.
Program želi odgojno-obrazovnim djelatnicima pružiti potrebna osnovna znanja i vještine kako bi u svakodnevnom radu mogli lakše prepoznati probleme mentalnoga zdravlja učenika, ali i lakše i sigurnije pristupiti i pružiti podršku učeniku s problemom te ga potaknuti na traženje stručne pomoći. Iznimno je važno prepoznati poteškoće mentalnoga zdravlja djece i mladih što ranije kako bi se spriječilo pogoršanje u kasnijoj dobi ili kako bi, bez obzira na poteškoće, uz stručnu pomoć i vodstvo bili dobrog mentalnog zdravlja.
Edukativni program PoMoZi Da će razviti nacionalnu mrežu 3P edukatora - educiranih stručnjaka za mentalno zdravlje iz županijskih zavoda za javno zdravstvo – koji će provoditi edukacije u svojim županijama.
Prva pomoć i podrška u području mentalnoga zdravlja podrazumijeva pažljiv, brižan i suosjećajan pristup i razgovor s osobom. To nije vještina koja pripada samo stručnjacima za mentalno zdravlje, to je važna životna vještina, vještina koja se može naučiti.
Odgojno-obrazovni djelatnici koji završe PoMoZi Da edukaciju postat će dio mreže educiranih 3P mentora u školama.
3P označava korake pružanja psihološke prve pomoći i emocionalne podrške djeci i mladima tijekom neposrednoga razgovora (označava tri osnovna koraka, odnosno elementa toga razgovora koji počinju slovom P – Pristupi, Podrži i Potakni). 3P znači pričati s osobom koja pati, a ne s problemom koji se nastoji riješiti!
Ovim edukativnim programom želi se pomoći učiteljima i nastavnicima i svim drugim odgojno-obrazovnim djelatnicima da budu osobe od povjerenja i podrške, da upute učenike na traženje pomoći te se ujedno želi stvoriti podržavajuća okolina djeci i mladima u kojoj će moći lakše očuvati i zaštiti svoje mentalno zdravlje.
5 načina emocionalnog zlostavljanja djeteta o kojima se rijetko govori
O svemu će biti više riječi na svečanom predstavljanju edukativnog programa PoMoZi Da, 9. listopada, dan uoči Svjetskog dana mentalnog zdravlja, u Kući Europe. Predstavljanju će prisustvovati brojni uvaženi stručnjaci, a uvodne riječi održat će doc.dr.sc. Sanja Musić Milanović, dr.med.spec.epidemiologije, voditeljica projekta "Živjeti zdravo“ i dr.sc. Ljiljana Muslić, prof. psihologije, voditeljica edukativnoga programa PoMoZi Da, razvijenog u sklopu projekta "Živjeti zdravo“, elementa Zdravstveno obrazovanje.