Logopedske vježbe kojima roditelj može pomoći djetetu u razvoju govornih vještina
Ova pandemija je više nego neugodna. Mnogi od vaših planova i zakazanih događanja propadaju dok pokušavamo usporiti širenje COVID-19 ostajući u zatvorenom. No, trenutno smo odgovorni i znamo prioritete, stoga poštujemo sve izrečene mjere i slijedimo preporuke.
Stoga nudimo preporuke kako kroz igru raditi na razvoju i jačanju vještina koje dijete izgrađuje sa svojim logopedom. Naravno da vi kao roditelj niste, i ne biste trebali biti terapeut. No konstruktivna igra s postavljenim ciljem i pomno planiranim vođenim aktivnostima može donijeti brojne plodove.
Zaigrajmo se:
1. Zabavite se oralno-motoričkim vježbama
Roditelji su često iznenađeni kada prisustvuju logopedskoj procjeni vlastita djeteta, pa uvide da su im mišići koje koriste u govoru nedovoljno razvijeni. Ukoliko vas je logoped upozorio na ovu činjenicu ili ste sami primijetili nedovoljnu pokretljivost artikulatora kod vašeg djeteta, i u trenutnoj situaciji, vi možete doprinijeti da vaše dijete napreduje, bez direktne logopedske terapije. Postoje jednostavne vježbe koje ne zahtijevaju superviziju stručnjaka, koje su ujedno zabavne i zbog kojih će djetetova usta, jezik i usne biti motorički pokretljiviji, koordinirani, ukratko spretniji.
Primjeri ovih vježbica su: puhanje mjehurića (vježbica usmjerena na jačanje mišića usana i obraza, ali uz toliko zabave, djeca će se igrati mjehurićima čak i ne znajući da je to terapija); korištenje slamki za piće; „kreveljenje“ ili pravljenje smiješnih lica (neka se vaše dijete pogleda u ogledalo i oponaša smiješna lica); lizalica (poigrajte se pa navodite dijete da jezik pomiče tamo gdje ste prislonili lizalicu, time ćete značajno ojačavati snagu jezika).
2. Igrajte se jezičnih zavrzlama
Za sve one koji idu kod logopeda radi uvježbavanja pravilnog izgovora, ovakve igrice mogu biti od velike pomoći. Pronađite pjesmice i tekstove obogaćene glasom koje dijete uvježbava, smišljate vaše pjesmice i priče tako da sadrže što više „kritičnog glasa“ (ovakvim aktivnostima rado se priključuju i stariji braća ili sestre, jer time dobivaju na važnosti te se osjećaju potrebnima i kompetentnima). Pronađite u katalozima trgovačkih centara sve sličice koje sadržavaju ciljani glas. Nacrtajte svoj memory, samo sa sličicama koje u nazivu imaju ciljani glas. Mogućnosti je bezbroj...
3. Rad na proširivanju dječjeg rječnika (+ vježbe izgovora)
Proširivanje rječnika je beskrajan zadatak koji kao odgovornost imaju svi odrasli uključeni u život nekog djeteta. Iz istih kataloga možete zajednički izrezati sve one sličice koje označavaju pojmove koje vaše dijete još ne poznaje. Igrajte se na koji se sve način može upotrijebiti ta riječ i u kojim kontekstima. Osluškujte nove riječi te procijenite sadrže li i ciljane glasove koje vježbate izgovarati. Izradite mali rječnik, te svaki dan neka vaše dijete odabere dvije do tri riječi koje tijekom dana čuje, a vi ih zapišite te zajednički ilustrirajte u rječniku. Svakih nekoliko dana, odigrajte igru zagonetanja, gdje vi djetetu opisujete neki pojam iz rječnika, da provjerite koliko je novih pojmova dijete zaista usvojilo. Zamijenite uloge, i imate i aktivnost proširivanja i jačanja djetetova ekspresivnog jezika.
4. Svaka prilika je prilika za razgovor!
Potaknite razgovor u različitim svakodnevnim rutinama. Iako su naše svakodnevne rutine trenutno značajno reducirane, svaka od njih idealna je prilika za razgovor (koji u ovom slučaju ima i pozitivan psihološki učinak). Kod oblačenja razgovor mogu potaknuti pitanja poput: „Što želiš obući danas? Što imaš u svom ormaru što ima svaka princeza? Što misliš kome bi se svidjela ova tvoja suknja?“. Kod pranja zubića dobra su otvorena pitanja poput: „Što misliš, zašto se peru zubi? Što još spada u higijenu? Zašto je sad higijena naročito važna?“. Tijekom aktivnosti pripremanja hrane, razgovor možete potaknuti pitanjima poput: „Koja je tvoja omiljena hrana? Postoji li nešto od hrane što bi volio probati? Znaš li ti neki recept?. Pitanja vezana uz igru mogu biti izrazito poticajna :“Koje igre se mogu igrati vani, ali ne i unutra? Za koje igre su potrebna i druga djeca, a koje možeš igrati sam/sama?“.
Ovo je idealna prilika da vas podsjetimo i na važnost vitamina „č“, s aktivnošću čitanja (prije, tijekom i nakon čitanja), možete pridružiti svaku od predloženih aktivnosti te time dodatno obogatiti uljepšati svoje dane.
Iako su uvjeti dosta ozbiljni, naša svakodnevica neka bude puna smijeha i poticajnog odrastanja. I moje kolegice i kolege logopedi su u ovim uvjetima „modernizirali“ komunikaciju s klijentima te ste slobodni obratiti im se za podršku online putem.
Ostanimo svi zdravi (i budimo zaigrani)!