Savjet odgojiteljice: Prvi put u vrtiću, prvi put u jaslicama
Iako su brzina i ritam procesa prilagodbe različiti kod svakog djeteta, kod većine djece prolazi relativno bezbolno i bez trajnih posljedica te u prosjeku traje oko dva tjedna. Ponekad naravno i nešto duže, ovisno o individualnim razlikama djece.
Primarni zadatak procesa prilagodbe je uspostavljanje socio-emocionalne veze između djeteta i odgojitelja uz osiguravanje osjećaja sigurnosti, prihvaćenosti i povjerenja. Pozitivna komunikacija između odgojitelja i roditelja, uz obostrano uvažavanje i poštivanje uloga, te povjerenje pomaže u olakšavanju prilagodbe djeteta i stvaranju pozitivnog stava prema vrtiću.
Važno je pustiti dijete da osjeća tugu kod separacije
Reci djetetu što ga očekuje u jaslicama ili vrtiću
Prije polaska u vrtić poželjno je s djetetom razgovarati o svemu što ga tamo očekuje te, ako je moguće, uz najavu posjetiti vrtić nešto ranije u ljetnom periodu kako bi upoznali odgojitelje, prostor u kojem će dijete boraviti i drugu djecu. Bilo bi dobro raspitati se kod odgojiteljica o dnevnom ritmu skupine te ga pokušati uskladiti s kućnim (vrijeme uzimanja obroka, dnevnog odmora, igre...) i u dovoljnoj mjeri osamostaliti dijete u najosnovnijim stvarima (uzimanje obroka, obavljanje nužde - počeci odvikavanja od pelena, osobna higijena, odijevanje...).
Prvih dana dijete u vrtiću boravi kraće uz prisustvo roditelja (jedan sat prvi dan, sat do dva drugi itd.), a u dogovoru s odgojiteljicama boravak se produžuje uz sve manju prisutnost roditelja. Rijetko, ali ponekad se događa i da je interakcija između odgojitelja i djeteta moguća tek kada roditelj više nije prisutan u prostoru odgojne skupine.
Nemoj djeci davati nerealna obećanja
Roditeljima savjetujemo da kod kuće razgovaraju s djetetom o tome što ih sljedeće očekuje. Kako će sljedeći dan kratko ostati u vrtiću bez njihovog prisustva, kako će ostati na ručku, na popodnevnom odmoru. Budite iskreni i nemojte davati nerealna ili lažna obećanja.
Što su djeca mlađa i proces prilagodbe će najvjerojatnije biti osjetljiviji i duži zbog straha od odvajanja od majke. Kao i u vrtiću, i u jaslicama je važno uspostaviti pozitivnu komunikaciju između roditelja i odgojitelja uz međusobno uvažavanje i povjerenje. Potrebno je omogućiti djetetu da donese igračku ili predmet za koji je posebno vezano od kuće kao prijelazni objekt.
Prilagodba treba biti postupna i prilagođena individualnim potrebama djeteta, ali uz oprez da se dijete ne navikne na jaslice uz stalno prisustvo roditelja. Djetetu jasličke dobi ne možemo na isti način kao vrtićkom objasniti što ga očekuje, ali svojim pozitivnim stavom, mirnoćom i osjećajem povjerenja prema osobama kojima ga povjeravamo prenosimo pozitivne emocije i na njega.