Kako potaknuti razvoj jezika i govora putem raznih osjetila?
Senzorno istraživanje urođeno je svima nama, još od vremena prije poroda. Senzorno istraživanje istodobno stimulira sva osjetila. Ta iskustva mogu uključivati dodir, sluh, vid, okus, miris, ravnotežu i propriocepciju. I sva ta osjetila zajedno potiču mnoga područja razvoja kod djeteta.
Korištenje različitih osjetila odjednom omogućava djeci da razviju jezične, kognitivne, motoričke i socijalne vještine, ali i imaginaciju. Zanimljivo je primijetiti da senzorno istraživanje ima ogroman utjecaj na jezično i govorno područje dječjeg razvoja.
Vještine receptivnog jezika
Receptivni jezik čini srž razvoja jezika. To uključuje sposobnost djeteta da razumije govorni jezik, geste i pravila jezika. Uključuje raspoznavanje predmeta oko sebe, vještinu djeteta da slijedi naredbe i razumije pitanja.
Senzorne aktivnosti poput igranja tijestom, vodom, obojenom rižom / pšenicom / tjesteninom, igračkama raznih tekstura, kamenčićima, pjenom za brijanje, omotima s mjehurićima, brašnom itd. mogu biti savršena prilika za rad na davanju i slijeđenju naredbi, uvođenju novih riječi u vokabular, proširivanje jezičnih pojmova poput pridjeva, glagola, prijedloga, množine itd., postavljanje pitanja i još mnogo toga.
Primjeri igre kroz korištenje raznih osjetilnih sustava:
Praćenje verbalnih uputa:
• “Uzmi tijesto za igru”
• “Napravi kuglicu od plastelina, pa mi ju daj”
• “Nakapaj narančastu boju u rižu”
• “Ručice napuni zrnima pšenice”
• “Dodirni čupavog tigrića u knjizi”
• “Udari dva kamenčića jedan o drugi”
• “Napravite krug prstićem na pladnju s brašnom”
• “Dodaj žutu boju u pjenu”
Proširivanje vokabulara (pojmovi poput pridjeva, prijedloga, glagola, množine itd.):
• “Ti uzmi plastelin, a meni daj tijesto ”
• “Pomiješaj zeleni plastelin sa žutim”
• “Izvadi ljigavca iz posudice”
• “Pospi slanutak po stolu”
• “Kotrljaj mekanu kuglicu”
• “Odaberi najveći gum bi napravi njegov otisak u plastelinu”
• “Pronađi skrivene kamenčiće u posudi sa žitom”
Postavljanje pitanja:
• “Želiš li to pomiješati?”
• “Podsjeća li te brašno na nešto drugo?”
• “Kojom žlicom ćemo miješati rižu?”
• “Kakve je boje ljigavac?”
• “Gdje se skrivaju gumbi u kutiji?”
• “Tko želi pucati mjehuriće na omotu?”
Razvoj zaključivanja i shvaćanje uzročno- posljedičnih veza:
• “Ako pomiješamo žuti s plavim plastelinom, što ćemo dobiti?”
• “Ako su ti ruke ljepljive od tijesta, što ćeš učiniti?”
• “Možeš li puhati mjehuriće u omot s mjehurićima? Koje mjehuriće možeš puhati?”
Ekspresivne jezične vještine
Ekspresivni jezik uključuje riječi koje govorimo, geste koje činimo i način na koji prenosimo svoje ideje. Većina roditelja zabrinuta je zbog ovog dijela jezičnog razvoja djeteta. Ekspresivni jezik koji uključuje "govor" ili upotrebu znakova / naredbi ili vizualnih pomagala za komunikaciju odraz je receptivnih jezičnih vještina djeteta.
Korištenjem senzorne igre možete potaknuti proširivanje vokabulara, korištenje odgovora Da / Ne, oblikovanje rečenica, vještine razgovora, jasnoću izgovora (artikulaciju), tečnost govora. Evo nekoliko ideja za poticanje verbalnog izražavanja.
Proširivanje vokabulara:
Navedeni su primjeri opisnih riječi koje možete naučiti svoje dijete kroz različite vrste igara.
• Taktilna igra: mekano, kvrgavo, glatko, ljepljivo, gnjecavo, hladno, ljigavo, prljavo, pjenasto, mjehuričasto, tvrdo, grubo, neravno, naborano itd.
• Slušna igra: glasno, tiho, slatko, podnošljivo, cviljenje, šapat, vrištavo, oštro, nepodnošljivo, promuklo, oštro, …
• Vizualna igra: svijetli, sjajno, šareno, lijepo, visoko, kratko, veliko, malo, podebljano, jasno, upadljivo, prozirno, neprozirno, tamno itd.
• Igre korištenjem osjetila njuha: miris, aroma, miris, voćni, smrdljivi, ugodni, neugodni, cvjetni, drvenasti itd.
• Igre korištenjem osjetila okusa: slatko, gorko, slano, kiselo, začinjeno, neukusno, ukusno, ljuto, itd.
• Igre s naglašenom aktivacijom sustava ravnoteže: vrtoglavica, klimavo, amo-tamo, gore-dolje, straga i sprijeda itd.
• Igre s naglašenom aktivacijom sustava propriocepcije: dubok, plitak, više, manje, tvrdo, mekano itd.
Oblikovanje rečenica
Oblikovanje i korištenje sve dužih rečenica i komunikaciji pokazatelj je svladavanje viših razina jezika. Postoje različiti načini na koje možete koristiti senzorne aktivnosti za promicanje ovog aspekta. Neki primjeri :
Pružanje pravilnog primjera te indirektno usmjeravanje djeteta na pravilan iskaz:
1. Dijete : “Želi plastelin.”
2. Trebali biste modelirati - “Želiš se igrati plastelinom? Želiš plastelin?”
Preciziranje odgovora djeteta korištenjem potpitanja:
1. Vi - “Što želiš?”
2. Dijete - “Plastelin.”
3. Vi - “Koji plastelin želiš?”
4. Dijete - “Plavi sa šljokicama.”
Igra pretvaranja/ igranje uloga
Igra uloga zaista može poboljšati djetetove izražajne jezične vještine. U kombinaciji sa senzornim aktivnostima također može izrazito zabavna aktivnost! Neki primjeri:
• Pravite se kao da ste ribe u vodi. Razgovarajte o tome koliko je voda hladna, koliko je riba mala, na koji način se krećete...
• Uzmite telefon- igračku. Nazovite nekoga i pretvarajte se da razgovarate. Izmjenjujte se s djetetom.
• Napravite lažnu dugu s obojenim kuglicama tjestenine / riže / plastelina. Razgovarajte o duginim bojama. Pronađite predmete u vašem domu koji su u duginim bojama.
• Lov na životinje u plastičnim kuglicama. Napunite plastične kuglice iz dječjih čokoladnih slastica figuricama raznih životinja. Stavite plastične kuglice u posudu s vodom ili na pladanj. Naizmjence izvlačite životinje i imenujte životinje. Oponašajte njihovo glasanje i kretanje. Razgovarajte o tome što ta životinja jede i gdje spava.
Vježbe slušanja i izgovora
Vježbanje i učenje pravilnog izgovora, ali i uvježbavanje slušne percepcije, može biti djeci poprilično zahtjevan zadatak. Za većinu aktivnosti treba puno motivacije. Senzorne aktivnosti zaista mogu pomoći u uvođenju zabavnog zaigranog načina rada.
• Pronađi slovo
U plastične kuglice sakrijte razna slova/glasove. Dijete mora prvo vizualno prepoznati grafem, a nakon toga je zadatak da pronađe riječ koja počinje tim glasom.
• Karte s aromatičnom artikulacijom
Napravite jednostavne kartice s ciljanim riječima kod kuće. Na svaku kapnite kap eteričnog ulja. Sve ih složite u kutiju / vrećicu. Izvlačite ih jednu po jednu, neka ih dijete pomiriše i izgovori riječ. S vremenom možete imati dogovor da sve riječi koje počinju s N mirišu na naranču, a one koje počinju s V na vaniliju. Dijete već zatvorenih očiju pogađa kojim glasom/slovom počinje određena riječ, a kad otvori oči, imenuje ju.
Oblikovanje tečnosti senzornim aktivnostima
Uvježbavanje tečnog govora lijepo upotpunjavaju senzorne igre. Jednostavne strategije poput sporije brzine govora, praćenja brzine govora, dobivanja vizualnih povratnih informacija i postizanja prirodnosti u govoru dobro funkcioniraju uz senzorne igre.
• Vožnja automobilom u pjeni za brijanje
Isprskajte pjenu za brijanje u veliki pladanj ili na vrh stola. Izvucite automobil s igračkama i ohrabrite dijete da se njime glatko provlači kroz pjenu. Paralaleno s tom aktivnošću, vodite razgovor s djetetom. Objasnite djetetu da autom pokreće njegov govor. Ako govor ide glatko i autić se glatko kreće, a ako govor krene zapinjati, i autić se teže kreće i zastajkuje. Cilj je da odgovori na pitanja/razgovor bude gladak uz glatku vožnju automobilom.
• Vožnja kamionom u pijesku
Zamijenite pjenu za brijanje pijeskom, a automobil kamionom u gornjem primjeru.