Kad se generacije povežu: djeca iz vrtića Cvrčak donijela osmijehe i toplinu u Dom za starije
Ovaj poseban susret između djece i starijih osoba bio je više od obične zajedničke aktivnosti, bio je to trenutak istinske međugeneracijske povezanosti. Kroz kreativne radionice, pjesmu i dijeljenje vlastoručno izrađenih slastica, svi su uživali u vrijednim trenucima koji su obogatili živote obje generacije. Takvi susreti ne samo da stvaraju uspomene, već i doprinose emocionalnom zdravlju, potičući zajedništvo i razumijevanje među mladima i starijima.
Izložba, nastup, radionica i dijeljenje dječjih slastica
Događaj je započeo izložbom dječjih likovnih radova, postavljenom na najfrekventnijem mjestu u Domu. Dječji radovi pružili su starijim osobama mogućnost uvida u dječji umjetnički svijet. Nakon izložbe, skupina se predstavila pjevanjem i recitiranjem , tematski vezanim za pozitivne emocije : ljubav, sreću, pripadnost...Slijedila je zajednička kreativna radionica tijekom koje su djeca i stanari Doma izrađivali raznobojne papirnate „lance ljubavi“, koji su spojeni u jedan zajednički lanac kojim su zajednički okitili bor. Susret je kulminirao dijeljenjem zdravih slastica, koje su djeca prethodno izradila tijekom kulinarskih radionica u vrtiću: mekanih vafli od bundeve i hrskavih keksića s kokosom. Uz topli čaj i voće, svi su se zasladili i dogovorili ponovne susrete.
Pedagoški i psihosocijalni značaj suradnje
Dobrobiti za djecu
Uspješna međugeneracijska suradnja između Montessori skupine „Ljubičica“, DV Cvrčak, i Doma za starije osobe „Park“, ima izniman, kako pedagoški, tako i socijalni značaj. Ova interakcija nije samo druženje, već pomno osmišljen pedagoški i terapijski čin.
Tijekom izravnog kontakta s osobama starije dobi, djeca razvijaju ključne socioemocionalne kompetencije: empatiju, poštovanje, svijest o različitim životnim ciklusima, osjećaj korisnosti i altruizam. Sukladno načelima Montessori pedagogije, ovakve aktivnosti predstavljaju autentičnu „životnu praksu“, kojoj posebnu smisao daje činjenica dijeljenja samostalno napravljene zdrave hrane s drugima. Priprema zdravih namirnica jača koncentraciju, finu motoriku i izgrađuje zdrave stilove života. Djeca primjenjuju naučene vještine služeći zajednici, pri čemu jačaju svoju neovisnost i samopouzdanje. Na ovaj način grade se temelji socijalne kohezije i osjećaj odgovornosti prema starijima. Interakcija sa odraslima izvan kruga obitelji i vrtića izgrađuje komunikacijske sposobnosti, izvedbene vještine i jača osjećaj samopouzdanja i samopoštovanja, kao i prihvaćanje mentorstva.
Dobrobit za stanare Doma
Dječja energija, izložba likovnih radova, pjesma i recitiranje sa porukama ljubavi, prijateljstva i mira, kognitivna su i emocionalna stimulacija: pobuđuju pozitivna prisjećanja, unose dinamiku i potiču vitalnost. Tijekom kreativne radionice, starije osobe preuzimaju ulogu mentora, prenoseći vještine i iskustvo. To jača njihov osjećaj svrhovitosti, vrijednosti, kompetitivnosti i aktivne participacije u zajednici. Ključnom dobrobiti smatramo emocionalno blagostanje, jer prisutnost djece smanjuje osjećaj usamljenosti, poboljšava raspoloženje i djeluje kao prirodna „terapija osmijehom“, pridonoseći ukupnoj kvaliteti života. Primanje dječjih darova donosi radost saznanja o dječjim pripremama i marljivom radu, sa ciljem kao ih razveseliti.
Stvaranje veza i perspektiva
Druženje djece i starijih proteklo je u atmosferi neizmjerne topline i obostranog zadovoljstva. Ova interakcija dokazuje da ulaganje u međugeneracijsku suradnju donosi značajne pedagoške rezultate za djecu i bitne psihosocijalne pomake za starije osobe. Također je potvrđeno da je učenje najbolje kad je smisleno i povezano sa stvarnim životom. Ovaj model dokazuje Montessori tezu da je dijete integralni dio zajednice.
Zbog mjerljivih pozitivnih rezultata za obje generacije, Dom za starije „Park“ i Montessori skupina „Ljubičica“ s velikim entuzijazmom planiraju novu suradnju i integraciju ovakvih aktivnosti kao stalnog dijela odgojno-obrazovnog i terapijskog procesa, kao i doprinosa izgradnji inkluzivnije i povezanije lokalne zajednice.
Stela Martinović, Spec. App., mon
Biserka Bunčić, bacc. paed.
Snježana Rakoš, mag. praesc. educ.