Ipak je istina! Manje igračaka za Božić djecu čini sretnijima
Krenule su pripreme za najljepše doba u godini - miris kolača, kuhanog vina, pokloni i lijepe pjesama jer se bliži Božić. Naravno, svaka mama već je počela razmišljati što će staviti ispod bora. Igračka, knjiga, bojice ili omiljena video igrica? Izbor je velik, a i djeca su već pripremila svoju listu želja. To je scenarij koji ti je sigurno poznat. Međutim, kada prođe Božić mnogi od tih darova potpuno su zaboravljeni, a šarene vrpce i ukrasni papiri skrivene su negdje među stvarima. Djeci je postalo dosadno u kući punoj igračaka, a što kažu znanstvenici i istraživanja o tome. Kako veliki broj igračaka utječe na razvoj djeteta?
Djeca trebaju kvalitetno igranje zbog razvoja
Istraživanja pokazuju da djeca kroz igru uče tumačiti svijet oko sebe, unapređujući razvoj kognitivnih, emocionalnih, socijalnih i fizičkih vještina što je dobro za njihovo kasnije zdravlje i dobrobit u životu. Osim toga, učenje koje se temelji na igrama priprema djecu za akademsku spremnost i uspjeh, pa je važno optimizirati okruženje u kojem se djeca igraju.
U nedavnom istraživanju Sveučilišta Toledo znanstvenici su pretpostavili da "obilje igračaka smanjuje kvalitetu igranja djeteta i da će manje igračaka dugoročno biti korisno za dijete". U istraživanju je sudjelovalo 36-ero djece koja su se igrala pola sata s četiri ili 16 igračaka. Djeca koja su imala 16 igračaka manje su se igrala sa svakom igračkom i konstantno su išla od igračke do igračke. "U jasličkoj dobi djeca se razvijaju, ali ne moraju još imati kontrolu i pažnju. Njihovu pažnju, a time i igru mogu poremetiti čimbenici u njihovoj okolini koji predstavljaju distrakciju. Rezultati istraživanja upućuju na to da obilje igračka može stvoriti takve distrakcije", objašnjava voditelj dr. Carly Dauch za časopis Infant Behaviour and Development.
"Kada djeca dobiju samo četiri igračke s kojima se mogu igrati, sa svakom se igraju dva puta duže, razmišljaju više o svakoj igrački i produžavaju i šire te igre, bolje se fokusiraju na kreativno istraživanje i dugoročnu igru", nastavlja dalje.
Kada su bez igračaka izmišljaju svoje igre
Istraživanja su pokazala da "djeca koja očekuju mnogo i puno skupih darova mogu pretrpjeti negativne socijalne i emocionalne posljedice koje se protežu na odraslu dob", piše u istraživanju sa Sveučilišta Misssouri u Kolumbiji. "Kao odrasle osobe, ova djeca su sklona dugovima na kreditnoj kartici, kockanju, kompulzivnoj kupovini, nezasitnosti u hrani", piše dalje u istraživanju.
U njemačkom projektu "Der Spielzeugfreie Kindergarten" ili dječji vrtić bez igračaka, njemački su istraživači proveli pokus u kojem su igračke maknute iz vrtića na tri mjeseca. Projekt su osmislili zaposlenici u javnom zdravstvu Rainer Strick i Elke Schubert koji su radili s osobama s različitim oblicima ovisnosti.
Njihov projekt krenuo je s idejom da sklonost ovisnostima kreće u ranom djetinjstvu, željeli su pokazati djeci da mogu biti sretni i kreativni i kada se ne utapaju u igračkama. "Tri mjeseca ponudili smo djeci prostor i vrijeme da se upoznaju, a budući da nisu bili povezani s igračkama ili učiteljima djeca su morala pronaći nove načine kako bi ispunila dan na drugačiji način", objasnila je učiteljica u vrtiću Gisela Marti.
Prepuštena sama sebi, djeca izmišljaju svoje igre i odlučuju što će učiniti za sebe. Marti je otkrila da jednom kad se djeca prilagode, njihova igra postaje više kreativna i socijalna. "Voljeli su glumiti i pripremati predstave, pretvarali su se da su u cirkusu ili u vlaku, ali što je najvažnije, cijelo vrijeme su se igrali, učili, družili se", objašnjava učiteljica Marti.
Kako poklonima ne razmaziti djecu?
Osim toga, Marti je otkrila da se koncentracija kod djece jako poboljšala, pogotovo kod crtanja i slikanja. "Prije nego što smo im maknuli olovke i papir, djeca bi nešto nacrtala i onda bacila papir i olovku. Kad smo im nakon tri mjeseca vratili olovke i papire, crtali su toliko da nije bilo ni traga bijelom papiru", objasnila je dalje.
Istraživanje Claire Lerner koja se bavi razvojem djece naglašava da se djeca ne razvijaju i ne igraju dovoljno dobro jer imaju previše igračka. "Naše istraživanje pokazuje da previše igračaka ili pogrešnih vrsta može zapravo štetiti djeci. Oni su preplavljeni i ne mogu se usredotočiti na nešto što bi mogli naučiti", kaže Lerner za Motherly. Njezine zaključke podržava i prof. Michael Malone za rani razvoj djece sa Sveučilišta Cincinnati koji je rekao da roditelji trebaju biti oprezni s brojem igračaka. "Više nije nužno bolje. To je mit koji treba biti izbačen iz zapadne kulture. Naš rad pokazuje da je manji broj igračaka povezan s manje osamljenim igrama i većim altruizmom. Isto tako, previše igračaka može uzrokovati osjećaj preopterećenja", kaže Malone.
Što kad dijete želi svaku igračku iz reklame?
Igračke nisu zamjena za roditeljsku pažnju
Ne samo da previše igračaka može ometati, nego su i loša zamjena za roditeljsku pažnju. Kathy Sylva, profesorica sa Sveučilišta Oxford radila je istraživanje u kojem je sudjelovalo 3000 djece u dobi od tri do pet godina i zaključila. "Postoji kompleksa veza između dječjeg napretka, vrsta igračaka koje imaju i vremena koji roditelji provode s njima", rekla je. Otkrila ja da ona djeca koja imaju manje igračaka, a čiji roditelji provedu više u interakciji s njima nadmašuju ostalu djecu u nekoliko područja emocionalnog i društvenog razvoja. Implicira se da izravni angažman roditelja pobjeđuje bilo koju igračku ili ekran.
Naravno, znanstvenici nisu dali točan broj igračaka koje bi dijete trebalo imati. Djeca su se oduvijek igrala različitim materijama i stvarima oko sebe pa ih treba pustiti da budu kreativni i da razvijaju maštu. Za ovaj Boži odaberi samo nekoliko posebnih stvari za koje znaš da će dijete uživati i kasnije. Pobrini se da igračka koju odabereš ima vrijednost i izvan trendova, tako ćeš znati da neće biti brzo zaboravljena.