7 velikih pogrešaka koje radimo u odgoju djece prema mišljenju odgojiteljice

Shutterstock Tete u vrtiću vide sve naše pogreške u odgoju djeteta
Odgojiti dijete nije nimalo lak zadatak, a svoje pogreške ne možemo sakriti od teta u vrtiću. Iskustvo o tome u čemu roditelji najčešće griješe podijelila je britanska odgojiteljica s 40 godina karijere iza sebe
Vidi originalni članak

Mala djeca jednostavno nemaju filter kada o nečemu pričaju pa tako nije čudo da odgajateljice u vrtićima znaju dosta toga što se događa u djetetovom domu, zapravo puno više nego što bi mislili. Svoje iskustvo odgoja djece tijekom karijere od 40 godina podijelila je za The Sun odgojiteljica u vrtiću pod pseudonimom Maria Biggins. Maria je kroz četiri desetljeća karijere svjedočila svemu što možemo zamisliti, ali isto tako uvidjela i mnoge pogreške koje činimo kao roditelji. Izdvojila je njih sedam kao najčešće, a to su:

1. Previše izbora

Maria napominje kako djecu ne bi trebali pitati za mišljenje o baš svemu što radimo. "Djeca se trebaju osjećati sigurno. To je jedna od stvari koja im se sviđa u školi", dodaje Maria. Jasne granice i struktura najbolji su prijatelj odgoju djeteta jer tada mališani znaju što očekivati i kako se u skladu s time ponašati. Možda im se to neće uvijek sviđati, ali je bolje za njih. Maria savjetuje da ne ispituješ svaki dan dijete što bi htjelo jesti za večeru. Nekada jednostavno serviraj jelo pred njega i oni će ga pojesti. "Svom djetetu uvijek govorim da mora probati hranu 44 puta kako bi znalo sviđa li mu se ili ne. Naravno da ne brojim koliko puta sam mu što poslužila, ali tehnika funkcionira", ispričala je.
 

male odluke Zašto je važno djetetu dati pravo na izbor?

2. Premalo izbora

Još jedan ekstrem koji je primijetila kod roditelja je nametanje pravila djeci bez imalo šanse izbora. Djeca čiji roditelji stavljaju previše kontrole nad njih traže situacije u kojima će moći pokazati kontrolu i tako nastaju problemi. Dijete može postati izbirljivo kod izbora hrane ili odbijati obući papuče kad se probudi jer su to sitnice na koje ima utjecaj. Takvo ponašanje može se korigirati postupnim uvođenjem prilika da sami izaberu s čime će se igrati i koja će, primjerice, igračka odgovarati njihovom raspoloženju, ali i stupnju kognitivnog razvoja. Procjenjivanje situacije i donošenje odluka su sposobnosti koje će dijete morati koristiti jednom kada odraste pa ih je potrebno njegovati od malih nogu. 

3. Ne govore "Ne!"

Roditelji ponekad djeci žele biti više prijatelji nego osobe koje ih odgajaju, no mora se jasno poznavati koja je čija uloga. Maria dodaje kako ju najviše smeta kada roditelji dovedu djecu na čuvanje i kažu kako dijete ne želi raditi nešto i zahtijevaju od nje da ih na to natjera ili mu objasni da to mora raditi. "Zašto bi ja bila ta "zla" osoba koja će ih tjerati na nešto što roditelji neće?", rekla je Maria i napomenula da tako roditelji samo pokazuju da nemaju autoritet nad vlastitom djecom. Reći "Ne!" može ponekad biti teško, no postaviti jasne granice zapravo će pomoći djetetu. 
 

4. Previše popuštaju

Pandemija i "novo normalno" su ostavili posljedice i na djecu, primijetila je Maria. Sve je više djece koja, primjerice, ne žele jesti u vrtiću zato što pred njima na televizoru ili tabletu nije njihov omiljeni crtani film. Takve stvari događale su se i prije pandemije, no vrlo rijetko. Maria napominje kako joj je jasno da je roditeljima bilo teško u isto vrijeme zabavljati dijete i odrađivati posao pa su često problem riješili tako što su djetetu popustili i pružili mu sve što želi, no sada kada se stvari opet mijenjaju vrijeme je da takvim navikama stanemo na kraj. 

5. Ne pozdravljaju dijete kada odlaze 

Maria je tijekom svoje karijere vidjela mnogo roditelja koji imaju problem da djeca plaču i negoduju kada ih ostave u vrtiću. U takvim situacijama bi mnogi od njih pokušali otići iz vrtića krišom kada se dijete smiri. "Mi ćemo se pozabaviti sa suzama, a vi nikako ne bi trebali otići bez pozdrava", rekla je i dodala da potajnim odlaskom samo potiču dijete da im ne vjeruje. Možda može biti stresno i neugodno za roditelja gledati kako dijete plaće dok odlazi, ali to je ujedno i prilika da djetetu objasnimo da ćemo se vratiti po njega. 

6. Previše igračaka

Zvuči nemoguće, ali djeca doista mogu imati previše igračaka. Roditelji često smatraju da djeci trebaju kupovati nove igračke kako bi ih zainteresirali, no istina je da djeca vole ono što im je poznato i uživaju u igri s istom igračkom više puta. Maria napominje da je igra s istim igračkama zapravo važna za djetetov razvoj jer svaki puta kada se igra s istom igračkom, dijete razvija novi način igre i novu priču. Nove igračke treba dodavati postepeno kako bi postale dio igre koju dijete već vodi. 
 

iz prve ruke Mama neuropsiholog: Ovo su igračke koje pomažu razvoju djeteta

7. Dijete ne zna samo na toalet

Kada dijete ne zna samo koristiti toalet to stvara problem za cijelu grupu jer odgajateljica mora zaustaviti aktivnosti i odvesti dijete da obavi nuždu ili ga presvlačiti ako se ne može suzdržati. Od početka pandemije sve je više djece koja nisu naučena nuždu obavljati samostalno, primijetila je Maria i još jednom dodala kako razumije da roditelji nisu imali vremena pozabaviti se s djecom dok rade, ali da bi ipak za ovako što trebali pronaći vremena. Činjenica da dijete može samostalno ići na toalet mu povečava i samopouzdanje što mu pomaže odrasti u snažniju osobu. 

Posjeti missMAMA