5 savjeta Montessori učiteljice za lakšu svakodnevicu s djecom
Promjene su teške. Za malu djecu, to uključuje male promjene koje su događaju svakodnevno - spremanje za jaslice, vrtić, pospremanje za sobom, ulazak u kadu/izlazak iz kade, odlazak na spavanje i slično.
Te dnevne promjene su jako česte, a još su češći trenuci koji završavaju ispadima bijesa i borbama moći. Zbog nekog razloga, djeca se često odupiru tim malim zadacima koji se moraju izvršiti kako bi se prešlo s jedne aktivnosti na drugu. (primjer: 'Samo te molim da odjeneš hlače. Zar te toliko puno tražim?')
7 ključnih rečenica Montessori učitelja za svaku obitelj
Iako su te muke najčešće male, kad se dogode po deset puna dnevno, mogu biti jako iscrpljujuće. Kao Montessori učiteljica i odgajateljica, Christina Clemer je kroz svoj rad s djecom u dobi od tri do šest godina naučila nekoliko strategija koje čine te promjene jednostavnijima.
1. Budi dosljedna
Mala djeca trebaju i žude za dosljednošću. Radite li svaki dan stvari na isti način, činite svakodnevicu predvidljivom, a djeci pomažete da se osjećaju ugodno i sigurno. Kada se toliko toga u životu čini neshvatljivim, sudjelovanje u svakodnevnim rutinama djeci pomaže u osjećaju smirenosti.
Naravno, puno je jednostavnije stvari držati predvidljivima u jaslicama, vrtiću ili školi nego kod kuće. Obitelj, prijatelji, rodbina, putovanja i slično. Ne treba svaki dan biti isti kako bi se djeca osjećala ugodno. Konstantne rutine za stvari poput odijevanja, obroka, pospremanja i odlaska u krevet bit će dovoljne kako bi djeca osjetila razinu predvidljivosti. Primjerice, kako bi uspostavili konstantnu rutinu odijevanja, budite sigurni da se dijete odjene prije doručka, u svojoj sobi, svaki dan. Ne mora se raditi o točno istom vremenu svaki dan, ali treba biti barem otprilike približno vrijeme svaki dan.
5 razloga zašto je rutina važna za malu i veliku djecu
Neka djetetova odjeća bude uvijek na istom mjestu, bilo da je u ormaru ili smještena izvan ormara večer prije, kako bi dijete znalo što može očekivati. Također, imajte čisto mjesto gdje dijete može ostaviti svoju pidžamu svaku jutro i imajte neko određeno mjesto gdje dijete uvijek može naći svoje cipele.
2. Uspori
Nitko ne voli da ga se požuruje, a iskreno, požurivanje male djece jednostavno ne funkcionira. Ako smo pod stresom i u žurbi, mala djeca upijaju takvo ponašanje i to ih čini nervoznima što dalje vodi živčanim slomovima i ispadima bijesa umjesto požurivanju stvari.
Razmislite o tome koliko realno je vašem djetetu potrebno vremena kako bi napravilo nešto i zatim na to dodajte dodatno vrijeme. To je posebno važno ujutro ili kada želite izaći iz kuće na vrijeme. Isto tako, pomaže ako o takvim situacijama razmišljate kao o kvalitetnom vremenu s djetetom, umjesto da razmišljate o tome kako nešto trebate učiniti. Mijenjanje pelene ili pomaganje djetetu da se odjene može biti odlično vrijeme za povezivanje ako usporite cijeli proces.
3. Uključi dijete
Pokušajte raditi stvari zajedno s djetetom, umjesto da nešto za njega radite. Možda se čini da poticanje djeteta da samo izabere odjeću koju će odjenuti, da samo obuje cipele ili da samo odnese svoj tanjur do sudopera - kao puno duži proces, ali uključivanje djeteta u svakodnevne rutine pomoći će mu da 'uzme stvari u svoje ruke' i da se osjeća kao vaš sposoban partner, što će s druge strane, smanjiti njegov otpor.
Koje odluke dijete može donijeti samo?
Dopustite djetetu da odabere svoju odjeću, nudeći mu da odabere dvije ili tri opcije kako ne bi bilo preplavljenih osjećaja. Pogledajte koje dijelove odijevanja dijete može samo učiniti. Roditelji su često zapanjeni kada vide svoje dijete u vrtiću da se samo presvlači i odijeva ili obuva i veže svoje cipele. Ako uključite dijete u proces, ono vam često može puno pomoći, što će biti puno pozitivnije iskustvo i za vas i za dijete.
4. Daj znakove
Eksperimentirajte s različitim znakovima kako bi djetetu dali do znanja da jedan dio dana završava i da je vrijeme da prijeđete na drugu aktivnost. U vrtiću ponekad pjevamo pjesmu kako bi naznačili kraj neke aktivnosti ili plješćemo rukama u određenom ritmu kako bi dali djeci do znanja da je vrijeme za igru gotovo ili im jednostavno damo vizualni znak poput sjedanja u krug kako bi djeca znala da je vrijeme za čitanje priče.
Pokušajte različite vizualne i zvukovne znakove i gledajte kako dijete reagira. Ja ponekad pjevam izmišljenu pjesmicu o pospremanju na kraju obroka kako bi podsjetila svog sina da trebamo raspremiti i počistiti stol iza sebe.
5. Upozori dijete ako se bliži promjena
Neka djeca su više osjetljiva na promjene nego druga djeca, ali općenito je dobra ideja prije reći djetetu da uskoro slijedi velika promjena u rutini.
Ovo može uključivati stvari poput putovanja, dolaska gostiju ili dolaska po dijete u drugačije vrijeme nego uobičajeno. Čak i male promjene u rutini mogu na neki način 'izbaciti' djecu, zbog toga je važno o tome razgovarati unaprijed, čak i ako je dijete premlado sa u potpunosti razumije što se događa.
Dijete 'usput' uči iz svih svakodnevnih situacija
Promjene mogu teško pasti djeci, posebno ako su umorna. Zbog toga često pokušavamo ubrzati stvari kako bi došli do onih zabavnih stvari, ali upravo usporavanje i omogućavanje djetetu tih nekoliko alata za jednostavnije promjene, čini te dnevne zadatke zabavnijima i za roditelje i za djecu.