Ključ dobrog roditeljstva: Izgradnjom odnosa odgoj postaje lakši

Shutterstock ; Mama i sin
Koliko ste se puta osjećali bespomoćno, kao da vam ništa u odgoju ne ide od ruke, da nemate kontrolu nad vašim djetetom ili da ne znate što biste više poduzeli kako bi se dijete bolje ponašalo?
Vidi originalni članak

Osjećate li se ljutima i žalosnima istovremeno jer ništa ne funkcionira unatoč mnogim knjigama koje ste pročitali, savjetima koje ste poslušali i različitim metodama koje ste primijenili? Dobra vijest je da se to naziva roditeljstvom, loša vijest je da recept ne postoji. Ili ipak to i nije tako loša vijest? Jer je jedini recept: rad na odnosu s djetetom unatoč njegovom ponašanju.

Kažu da je integracija ključ za djetetovo zdravlje i uspjeh. Što je integracija? Autor Daniel J. Siegel tvrdi da je integracija optimalno funkcioniranje mozga u kojem njegovi različiti dijelovi podjednako surađuju. Kada različiti dijelovi mozga surađuju, dolazi do boljeg donošenja odluka, kontrole tijela i emocija, razumijevanja sebe i boljeg uspjeha u školi.

Kolumna: Sara Novak Zašto osjećamo krivnju kad netko kritizira naš način odgoja

Integracija se potiče:

- povezivanjem s djetetom: razgovori kada je dijete smireno, a ne u emociji jer ne može racionalno i objektivno promotriti situaciju (pomislite kako se mi ponašamo kada smo usredotočeni samo na emociju)

- razgovorom o emocijama: imenovanje emocije i odvajanje od nas (nismo mi emocija već ju osjećamo i imamo priliku s njom nešto učiniti odnosno promijeniti ju)

- poticanjem na promišljanje: postavljanjem pitanja o događaju (uzrok, posljedica)

- suočavanjem s dilemama/razgovorom o izborima (koji su izbori učinjeni, koja je koristi od tih odluka i koji drugačiji izbori još postoje)

- prepričavanjem događaja nakon nekog vremena i uspoređivanjem sa sadašnjim događajem u svrhu donošenja boljih odluka

Jedan od načina na koje možemo vježbati integraciju jest nuđenje izbora: roditelj djetetu nudi izbor između dvije stvari/aktivnosti za koje roditelj vjeruje da su dobre (i koje su roditelju prihvatljive). Manja djeca uče prosuditi što je bitnije, uče donijeti odluku i time se umanjuje mogućnost djetetovog nezadovoljstva određivanjem granica (npr. kada je vani hladno potrebna je deblja jakna pa roditelj nudi izbor između dvije jakne umjesto da dijete prisiljava i unedogled objašnjava zašto je potrebno obući se toplije). Veća djeca ponudom izbora osjećaju se uključenima u donošenje odluka i dobivaju na moći što je za njihov uzrast vrlo važno. Ne osjećaju se odbačenima i njihovo ponašanje nije pobuna već suradnja jer se osjećaju prihvaćenima (npr. roditelju se ne sviđa način na koji dijete provodi vrijeme nakon škole pa s djetetom dogovara u koje vrijeme igra računalne igrice, u koje vrijeme uči i u koje vrijeme se odmara. Djetetu raspored nije nametnut već ono sâmo donosi odluku kojim će redoslijedom što napraviti.)

I na kraju koja je poveznica između integracije i odgoja odnosno odnosa? Razvijanjem integracije razvijamo odnos s djetetom što utječe na naš odgoj. Ovo nije recept koji čarobno poništava djetetove proteste. Ne postoji savršeno. Nesuglasica će uvijek biti, no načini i brzina kojom ih rješavamo mogu postati drugačiji. Da bi neko ponašanje postalo automatsko potrebno je višestruko ponavljanje istog. Navike se teško usvajaju, ali kada se usvoje teško ih je i iskorijeniti. Tako, ako od rođenja njegujemo odnos s djetetom i primjenjujemo tehnike pomoću kojih ćemo se približiti djetetu i pomoću kojih će dijete razumjeti samoga sebe, ono će tako i odrastati. Onda nećemo toliko često mučiti muku s disciplinom i nerazumijevanjem. Izgradnjom odnosa odgoj postaje lakši.

male odluke Zašto je važno djetetu dati pravo na izbor?

Posjeti missMAMA