'Postoji mišljenje da je specijalno obrazovanje lakše mjesto, ali to je teže mjesto jer učenici s teškoćama u učenju moraju raditi više'
Bolji resursi, obuka nastavnika i dijagnoza pomogli su nebrojenoj djeci s problemima učenja i pažnje da dobiju pomoć koja im je potrebna za napredovanje. Ima mnogo djece koja trebaju pomoć kako bi ostvarila svoj puni potencijal. No, unatoč činjenici da znamo sve više informacija o poremećajima pažnje i učenja - ADHD-u, disleksiji... još uvijek postoje neki mitovi koji nikako da izumru.
Evo pet najčešćih zabluda:
Djeca s poremećajima pažnje i učenja nisu toliko inteligentna kao njihove kolege
"Najveći je mit da poremećaj u učenju znači da nisi pametan", kaže psihijatrica dr. Gail Saltz. "Inteligencija najčešće nije povezana sa specifičnim poteškoćama u učenju, a mnogi ljudi s teškoćama u učenju vrlo su pametni. Mogu imati specifične poteškoće s dekodiranjem čitanja, brzinom obrade ili sposobnošću održavanja pažnje, ali ta su pitanja odvojena od njihove inteligencije, stoga i akademskog potencijala."
Zašto hiperaktivna djeca imaju probleme s učenjem?
Ako dijete ima problema s učenjem ili pažnjom, krivi su roditelji
Čini se da ljudi uvijek optužuju roditelje za sve što s njihovom djecom krene po zlu. Ali problemi u učenju nemaju nikakve veze s roditeljstvom. "Ono što vidimo su djeca koja su vrlo sposobna na tako mnogo načina, ali druge stvari koje su većini ljudi lakše, njima su izazov," kaže Bob Cunningham, savjetnik za djecu s problemima s učenjem. "To može biti zbunjujuće i ljudi često traže jednostavne načine da objasne što se događa. Lako je ukazati na 'loše roditeljstvo' kada djetetu ne ide dobro u školi."
Neki roditelji će i pokušati poreći dijagnozu. "Pokušavajući utješiti, oni kažu nešto poput:" To nije istina, vi ste kao i svi drugi!", ispričala je psihologica i autorica knjige Self-Aware Parent dr. Fran Walfish. Tvoje dijete zna istinu, umjesto toga mu reci: "Mogu zamisliti da je ponekad teško kad daješ sve najbolje od sebe, a stvari jednostavno ne idu onako kako se nadaš i želiš."
Djeca s problemima u učenju moraju biti u posebnim odgojnim odjelima
"Zajednički je mit da djeca s teškoćama u učenju ne mogu učiti i trebaju biti smješteni u 'posebne' odvojene razrede", kaže dr. Walfish. "Zapravo, uz odgovarajuću edukacijsku terapiju i podršku, većina djece s teškoćama u učenju uči kako se prilagoditi korištenju svojih prednosti. Oni apsolutno mogu i učiti, a najčešće najbolje uče kada su uključeni u redovne razrede."
Posebna odgojno-obrazovna nastava nije tako rigorozna kao klasična nastava
Roditelji se često bore za mainstreaming, zabrinuti da njihova djeca mogu zaostati ako se smjeste u specijalno obrazovanje. No, stručnjaci kažu da posebno obrazovanje može biti ulaznica za postignuća neke djece s problemima u učenju. "Postoji mišljenje da je specijalno obrazovanje lakše mjesto, ali to je teže mjesto jer učenici s teškoćama u učenju moraju raditi više", kaže Steven Ray, direktor specijalnog obrazovanja u Queen Creek Unified u Arizoni. "Učenici s teškoćama u učenju bore se akademski, i moraju raditi više i duže kako bi postigli istu razinu kao i njihovi vršnjaci bez poremećaja.
Djeca s problemima u učenju su samo lijena
"Mnogi ljudi još uvijek misle da su djeca s problemima učenja i pažnje samo lijena, ali znamo da to nije istina", kaže Cunningham. "Kada ljudi ne razumiju utjecaj problema učenja i pažnje, često ih tražim da razmisle o jednoj stvari u životu koja im je najteža. Zatim zamisli kako bi ti bilo da to moraš raditi nekoliko sati svaki dan idućih 13 godina i to pred svojim vršnjacima. To je stvarnost u školi za djecu koja imaju probleme s učenjem i pažnjom."