Kako potaknuti razvoj fine motorike kod djeteta?
Fina motorika je niz koordiniranih pokreta kostiju, zglobova i mišića šake (posebno prstiju) radi izvođenja malih, preciznih pokreta. Usko je vezana uz koordinaciju oko-ruka (mogućnosti da ruka i prsti pravilno izvrše zadatak koji smo vidjeli okom). Fina motorika nužna je za izvođenje nebrojeno mnogo svakodnevnih zadataka koje mi odrasli izvodimo s lakoćom, a koje djeca od rođenja do predškolske dobi moraju uvježbavati kroz zabavne aktivnosti koje će prihvatiti kao igru.
Za što je sve važna fina motorika?
Tako će dijete dobro razvijene fine motorike biti sposobno izvršavati praktične aktivnosti koje se odnose na brigu za samoga sebe: pravilno jesti žlicom, vilicom, pa i nožem, počistiti prosipanu hranu, otvoriti/zatvoriti bočicu sa sokom, otkopčati/zakopčati gumbe, otvoriti/zatvoriti patentni zatvarač na jakni, zavezati cipele, počešljati se i samostalno zavezati rep ili čak isplesti pletenicu.
Istovremeno s razvijanjem svijesti o mogućnosti brige za samoga sebe, dijete se i priprema za školu pa tako uči pravilno držati olovku, bojice, kist, služiti se gumicom za brisanje ili rezati škarama, počevši od rezanja po ravnoj liniji prema sve kompliciranijim linijama i oblicima (kose linije, cik-cak linije, valovite linije, trokut, kvadrat, krug).
Veza motorike i govora
Vrijedi spomenuti i da razna istraživanja pokazuju da su razvoj motorike i govora usko povezani. Dakle, aktivnije dijete koje više hoda, trči, skače, penje se i provlači zbog razvijenije grube motorike ima bogatiju spoznaju o svijetu i potrebne su mu riječi kojima će izraziti svoje iskustvo pa će ih i pronaći.
Dijete koje se bavi i aktivnostima za razvoj fine motorike, doživljavat će svijet oko sebe i osjetom dodira pa će tako vlastitim iskustvom naučiti što je teško, lako, malo, veliko, glatko, meko, hrapavo, hladno, toplo... Što je veća interakcija djeteta sa svijetom koji ga okružuje, bit će veće i njegovo životno iskustvo, a samim time i bogatiji rječnik kojim će se dijete izražavati i svoja iskustva dijeliti sa nama.
5 vječnih dječjih igara koje će zabaviti i klince i vas
Što pozitivno utječe na razvoj fine motorike?
U svome smo domu okruženi materijalima kojima možemo pozitivno utjecati na razvoj fine motorike djeteta. Naš je dom kao škrinjica blaga koja samo čeka da je otvorimo i ponudimo djeci. Evo samo nekih primjera što i kako možeš koristiti.
1. Žlica
Djeca jasličke dobi uživaju u manipulaciji predmetima. Na taj način uče o svijetu oko sebe. Njihova će se motorika razvijati na način da stvari u početku samo presipavaju iz posude u posudu, da ih bacaju i podižu s poda, da ručicama pune/prazne boce.
2. Kvačice za rublje
I ovaj materijal možeš ponuditi već djeci jasličke dobi. U početku budite spremni na nekoliko potrganih kvačica jer je pokret zakretanja njenih dijelova mnogo lakši nego onaj koji će kvačicu otvoriti. U redu je i ako dijete na početku kvačicu pokušava otvoriti dlanovima. No, vidjet ćeš, vrlo će brzo usvojiti tehniku otvaranja kvačice. Pronađite zajedno gdje ih sve možete objesiti: na uže, na zavjese, na igračke, na vlastitu odjeću, na prste ili uši... Pri tome se dobro zabavi i ne zaboravi– metoda pokušaja i pogrešaka savršena je za učenje!
Pred veću djecu postavit ćeš i veće izazove pa ćeš na uže redom vješati čarape na kojima se nalaze brojevi od 1 do 10 ili ćeš na kvačice zalijepiti razne kartice za pridruživanje i usvajanje boja, brojeva ili slova.
3. Prazna ambalaža
Prazna ambalaža boca od vode ili soka, deterdženta za posuđe ili omekšivača za rublje višestruko je korisna. Pomoću nje djeca uče otvarati/zatvarati čepove.
Ideja plus: poveži komadiće tkanine ili satenske vrpce i dopustite svom jasličaru da ih neprestano iznova gura u bocu i poteže van.
4. Pinceta
Savršen materijal za vježbu tzv. pincetnog hvata koji označava dohvaćanje stvari, u početku samo palcem i kažiprstom, dok im se kasnije pridružuju i ostali prstići. Prenošenjem sitnih predmeta pincetom dijete istražuje i vježba pritisak koji je potrebno proizvesti prstićima radi obavljanja određenog zadatka. Dobro razvijen pincetni hvat jedan je od glavnih preduvjeta kasnijeg pravilnog držanja olovke.
5. Papir
Papir za pisanje, novinski papir, salvete, papirnati ručnik, papirnate maramice, krep papir, papir za zamatanje. Svi su nam oni dostupni, a djeci omogućuju vrijedno iskustvo. Gužvajte papire u loptice. Papiri različite tvrdoće od djece će zahtijevati i različiti pritisak prstiju i šake kojom će ga formirati. Gađanjem koša napravljenim lopticama utjecaš ćeš i na razvoj grube motorike. Zbrajanjem koševa usvajat ćete brojanje. Papir možete i čupkati, trgati na malene komadiće, rezati ga škaricama, formirati od njega malene kuglice i lijepljenjem na podlogu stvoriti lijepe likovne radove.