Hrvatski mališani već od 4. godine dobivaju mobitel, a TV i tablet koriste bez nadzora
U Hrvatskoj je prosječno predškolsko dijete pred nekim od ekrana 2,4 sata radnim danom, dok se to vrijeme tijekom vikenda povećava na tri sata na dan. Vlastiti mobitel ima 6% predškolske djece, a čak 4,2 % djece dobije mobitel prije 4. godine.
Rezultati su to prvog nacionalnog istraživanja o predškolskoj djeci pred malim ekranima koje su u vrtićima 2016. i 2017. proveli Hrabri telefon i Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba. U istraživanju je sudjelovalo 700 roditelja iz ruralnih i urbanih sredina, a djeca su imala od 18 mjeseci do 7 godina, od čega 53% dječaka i 47% djevojčica.
Zbog sve veće količine raznih ekrana, stručnjaci su uveli pojam Screen Time (vrijeme pred ekranima) koji se odnosi na ukupno vrijeme provodeno pred ekranima (TV, laptop, računalo, mobitel, tablet, konzola...). U ovom istraživanju nije bilo ni jednog djeteta koje ne koristi barem jedan elektronički uređaj. Televiziju gleda 97,2% djece, a mobitel i tablet koristi više od dvije trećine. Računalom se koristi oko 60% djece, a najmanje su zastupljene igraće konzole, kojima se služi svako četvrto dijete.
"Mali ekrani dio su odrastanja od najranije dobi. Već s prvim rođendanom uz ekrane vrijeme provodi 40% djece, s dvije godine taj broj se penje na 79%, a s četiri godine elektroničke uređaje koriste gotovo svi (97%). Američka pedijatrijska akademija stoga čak preporučuje da se do druge godine u potpunosti izbjegne zabava uz ekrane, a da se kroz predškolsku dob to vrijeme ograniči na najviše sat vremena na dan", pojasnila je psihologinja Tea Brezinšćak iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.
Istraživanje je pokazalo da čak 70% djece koristi TV bez nadzora, 2/3 djece koristi mobitel i računalo bez nadzora, dok 75 posto djece koristi tablet bez nadzora.
Djeca u Hrvatskoj dobiju svoj mobitel čak prije 4. rođendana
"Imati vlastiti mobitel ili tablet predškolcima nije potreba, nego želja. Dijete ima pravo na svoje želje, a hoće li one biti ispunjene ovisi o roditeljima. No važno je imati na umu da je vrijeme pred ekranima u tako ranoj dobi povezano s mnogim rizicima za dječji razvoj, kao i da je dijete predškolske dobi još zaigrano i nije sposobno brinuti o uređaju niti se suočiti s prijetnjama s kojima se putem njih može susresti", ističe psihologinja Brezinšćak.
Prema istraživanju, u prosjeku je šest elektroničkih uređaja po kućanstvu, a čak 27% djece ima TV u spavaćoj sobi. Tijekom tjedna 60% predškolaca uz ekrane provodi dva ili više sata, a vikendom čak 72%.
"Istraživanja su pokazala da djeca koja vrijeme uz ekrane počnu provoditi prije druge godine ili u ranoj dobi provode dva sata ili više sporije razvijaju jezik i govor, imaju teškoće pažnje ili teže zaspu. Učinak ekrana ovisi i o sadržajima kojima su izloženi. Djeca uče iz onoga što vide, pa tako djeca koja su često izložena agresivnim sadržajima i sama su agresivnija od vršnjaka. Djeca uz ekrane mogu usvajati znanja, no u predškolskoj dobi za razvoj je najpoticajnija igra kroz koju djeca slobodno istražuju i stvaraju svjetove iz mašte", pojašnjava Brezinšćak. Problem je i što 90% djece koristi uređaje prije spavanja, a to je suprotno preporukama.
I dalje su najzastupljeniji televizori
Istraživanje je pokazalo da čak 97% predškolske djece zna samostalno upaliti elektroničke uređaje, a 90% njih samostalno traži, bira i pokreće sadržaje koje žele. Mobitelom fotografira i snima 77% predškolske djece, a 45% njih samostalno koristi internet, vrlo često i bez nadzora odraslih.
Djeca najviše vremena i dalje provode pred televizorom, i to više vikendom nego radnim danima. Gotovo svako peto dijete gleda TV više od dva sata radnim danom, a vikendom to čini svako treće dijete. Oko 15% djece igra igre na igraćim konzolama, najveći broj njih do jedan sat dnevno.