Dobrobiti vježbanja u predškolskoj dobi
Svjesni smo činjenice da se ljudi sve manje kreću, a sve više sjede, što ima niz posljedica na njihovo zdravlje. Isto je i sa djecom. Statistički podaci pokazuju da je već pri upisu u prvi razred osnovne škole 20 posto djece preuhranjeno, a kod 22 posto je zabilježeno nepravilno tjelesno držanje. Uzrok ovim brojkama je dominantno u nepravilnoj prehrani i smanjenom kretanju djece te provođenju većine slobodnog vremena pred ekranima. Svjetska zdravstvena organizacija promiče umjerenu tjelesnu aktivnost za djecu i mlade u trajanju od sat vremena dnevno, jer je već nizom istraživanja utvrđeno da pravilna i redovita tjelesna aktivnost utječe na pravilan rast i razvoj te zdravstveno stanje djece. Za svaki sat sjedenja, neki stručnjaci će predložiti kretanje u trajanju od dva sata!
Upravo zbog važnosti tjelesne aktivnosti i stvaranja zdravih navika od djetinjstva, kretanje treba biti sastavni dio života djeteta. Ako djeca ne provode dovoljno vremena u slobodnoj igri koja uključuje kretanje, ako ne provode vrijeme vani, ako se roditelji ne igraju se s njima, ako ne idu u jaslice i vrtić te na organizirana vježbanja, ili roditelje ne zanima kretanje i sport – najvjerojatnije se ne kreću dovoljno i već im od najranije dobi ugroženo zdravlje.
Zašto je kretanje tako važno za predškolce?
Predškolsko doba je bitan period u kojem se izgrađuje ljubav prema kretanju i sportu, a stvaraju se i zdrave prehrambene navike. Pravilnim i redovitim kretanjem i vježbanjem omogućuje se niz dobrobiti:
- Normalan motorički razvoj koji utječe i na ostale segmente razvoja poput kognitivnog, emocionalnog i socijalnog razvoja djeteta.
- Zadovoljava se djetetova potreba za kretanjem i igrom koja je jedna od temeljnih potreba djeteta.
- Tjelesna aktivnost u adolescenciji u velikoj će mjeri ovisiti i o motoričkim znanjima koje dijete steklo u predškolskoj i ranoj školskoj dobi.
- Vježbanjem od najranije dobi mogu se prevenirati različite kronične bolesti, a osobito je važno u prevenciji pretilosti.
- Djeca koja vježbaju lakše uče i imaju bolje ocjene u školi.
- Navike zdravog aktivnog života u budućnosti stvaraju se u najranijoj dobi. Djeca koja su aktivna kroz djetinjstvo, nastavljaju aktivnost i u odrasloj dobi, lakše obavljaju svakodnevne životne poslove, motorički su kompetentniji, a mogu se i aktualizirati kroz sport.
Kako djecu potaknuti na vježbanje?
Na nedavno održanoj 12. međunarodnoj konferenciji 'Kondicijska priprema sportaša 2014' na Kineziološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu održana je i sekcija 'Vježbanje djece predškolske dobi', na kojoj je više autora kineziologa i odgajatelja predstavilo važnost vježbanja u najranijoj dobi kao preduvjet razvoja djece i stvaranja zdravih navika te zdravog života djece u budućnosti.
Navedeni su i neki koraci kako riješiti problem manjka kretanja djece predškolske dobi od kojih je najznačajnije za istaknuti edukaciju roditelja o važnosti kretanja i vježbanja s djecom, kako se igrati s djecom i koje sportske programe odabrati. O roditeljima najviše ovisi poticanje motoričkog razvoja kroz pravilan odabir igara i aktivnosti u slobodno vrijeme, osobito ako djeca ne idu u ustanove predškolskog odgoja.
Djecu predškolske dobi roditelji uključuju u različite dostupne programe vježbanja u dječjim vrtićima, sportskim klubovima ili igraonicama, koje provode kvalitetni kvalificirani kadrovi ali, nažalost, i nekvalificirani treneri. Roditelji moraju biti oprezni i pri odabiru programa za svoju djecu uvijek dati prednost programima koji u sebi sadrže više sportova i različitih aktivnosti, i što je jako važno, onima koje provode diplomirani kineziolozi.
Motorički razvoj djece predškolske dobi i njihov zdrav i aktivan život u budućnosti najviše ovisi o roditeljima, ali i ne treba zanemariti niti utjecaj vršnjaka, starije braće i sestara, bake i djedova, odgajatelja, kineziologa, pedijatra, stava lokalne zajednice ili društva prema vježbanju i sportu. Problem neaktivnosti djece je kompleksan problem, u rješavanju kojeg svi možemo napraviti mali korak.
Uzmimo loptu i prošećimo do dječjeg igrališta, ispričajmo nećaku tko su hrvatski vrhunski sportaši, naučimo djecu što su natjecanje, fair play, pobjeda, poraz, zabava, mišići i zdravlje.