Detaljan vodič: Što bi dijete trebalo znati govoriti do petog rođendana?

Thinkstock
Često roditelji ne primjećuju kašnjenje u razvoju do druge godine djetetovog života, ili ih okolina savjetuje da pričekaju s intervencijom do treće, pa čak i pete godine. Provjerite izgovara li vaše dijete sve glasove u odnosu na svoju kronološku dob te kako procijeniti treba li pomoć logopeda
Vidi originalni članak

Kako znati kada potražiti pomoć?

Roditelji se često pitaju izgovara li njihovo dijete pravilno sve glasove u odnosu na svoju kronološku dob, kada treba početi govoriti „kao odrasli“ ili još uvijek može govoriti „bebinski“, kada se obratiti logopedu i slično. I roditelji i odgojitelji se također često pitaju kako razlikovati poremećen izgovor od prirodne dječje artikulacije. Djeca usvajaju jezik, govor i izgovor postupno. Prvi su glasovi nejasni i akustički neodređeni, a s godinama se izgovor usavršava te se dijete približava ispravnom izgovoru svih glasova određenog izgovornog sustava. Ranije se, naravno, pojavljuju glasovi koji su jednostavniji za izgovor, a kasnije oni artikulacijski zahtjevniji.

Jezično-govorni razvoj Vodič kroz razvoj govora od rođenja do početka škole

Zašto je važno obratiti se logopedu na vrijeme?

Rani razvoj, kao i pravilna rana stimulacija djeteta, iznimno su važni za prognozu logopedskog tretmana. Živčani sustav novorođenčeta razvija se izuzetnom brzinom, jer se tada živčane stanice množe i razvijaju.

Često roditelji ne primjećuju kašnjenje u razvoju do druge godine djetetovog života, ili ih okolina savjetuje da pričekaju s intervencijom do treće, pa čak i pete godine. U tom razdoblju može doći do odumiranja živčanih stanica koje nisu bile stimulirane, te se time otežava „rasplet situacije“ u budućnosti kroz terapijske tretmane. 

Najoptimalnije je da se roditelji koji su uočili odstupanja u djetetovom razvoju jezika i govora (ili imaju sumnje vezane uz razvoj vlastita djeteta) jave stručnjaku do druge godine. Tim stručnjaka (logoped, psiholog, edukacijski rehabilitator, neuropedijatar…) će procijeniti kasni li dijete u razvoju ili je u skladu sa normama razvoja za svoju kronološku dob.

logopedska podrška u izolaciji Logopedske vježbe kojima roditelj može pomoći djetetu u razvoju govornih vještina

Smjernice za (samo)provjeru razvoja jezika i govora vašeg djeteta

Ako vaše dijete u dobi od godinu dana:

  • koristi barem jednu riječ sa značenjem nakon 1. rođendana te otprilike stotinjak riječi do 2. rođendana?
  • reagira i koristi uobičajene geste (poput mahanja)?
  • slijedi jednostavnije verbalne upute (donesi mi, dođi ovdje)?
  • brblja i imitira zvukove koje čuje, oponaša intonaciju?
  • ima kontakt očima?
  • koristi gestu pokazivanja?
  • smije se u primjerenim situacijama?

Govorno-jezični razvoj Vježbe za poticanje govora kod beba od 0 do 12 mjeseci

Ako vaše dijete u dobi od dvije godine:

  • koristi više od 100 riječi?
  • spaja dvije riječi ili gestu i riječ?
  • slijedi jednostruke i dvostruke naloge, i bez uporabe geste?
  • ima sposobnost za kraću aktivnost uz odraslu osobu (slaganje kockica, umetaljke)?
  • koristi predmete na primjeren način u igri (žlica za jelo, češalj za češljanje i sl.)?
  • prepoznaje i imenuje dijelove tijela?
  • razumije i koristi glagole za imenovanje aktivnosti?
  • prepoznaje i imenuje slike poznatih predmeta i članova obitelji?
  • spontano koristi gramatička pravila (jedna curica, dvije curice)?
  • koristi osobne zamjenice (ja, ti, oni)?
  • Izgovara ove glasove pravilno: a, e, i, o, p, b, m, k, g, t, d, v, j?

Ako vaše dijete s tri godine:

  • Koristi više od 450 riječi?
  • Pretežno koristi rečenice s 4 ili više riječi?
  • Zadržava pažnju  15- 20 minuta?
  • Razumije prostorne odnose: u, na, ispod, iznad…?
  • Razumije i pravilno koristi riječi poput: moje, tvoje, ja, oni, njihovo?
  • Shvaća svrsishodnost predmeta iz svakodnevne uporabe?
  • Služi se pitanjima?
  • Odgovara na pitanja poput „što“ i „gdje“?
  • Zna vlastito ime i prezime, spol?
  • Može prepričati nedavni događaj?
  • Razumije opisne pridjeve poput maleno, veliko, plavo?
  • Koristi različite vrste riječi u spontanom govoru (imenice, glagole, pridjeve, priloge…)?
  • Izgovara ove glasove pravilno: a, e, i, o, u, p, b, m, t, d, n, k, g, h, v, f, l, s?
  • Ne izostavlja glasove u riječima?
  • Govori na način da ga i šira okolina razumije (više od 75% govora je razumljivo)?

Razvoj govora Što bi dijete trebalo znati govoriti do trećeg rođendana?

Ako vaše dijete s četiri godine:

  • Ima više od 1000 riječi u svom vokabularu?
  • Prepoznaje i imenuje boje?
  • Zna objasniti kako se neki predmet koristi?
  • Može predviđati buduće događaje u priči?
  • Razumije oznake za količinu poput puno, malo, ništa?
  • Koristi rečenice s više od 5 riječi većinu vremena, koristeći veznike ( ali i sl.)?
  • Razumije i odgovara na različite tipove pitanja, pa i na pitanja koja počinju sa „zašto“?
  • Koristi točne gramatičke strukture( moguće uz uopćavanje gramatički pravila- 1 pas, 2 pasa)?
  • Izgovara ove glasove pravilno: a, e, i, o, u, p, b, m, t, d, n, k, g, h, v, f, l, s, nj, lj, z, c, r?

Ako vaše dijete s pet godina:

  • Ima više od 1500 riječi u svom vokabularu?
  • Koristi višestruko složene rečenice koje povezuje riječima poput zato jer, iako, nakon toga?
  • Prepričava prošli događaj po redoslijedu zbivanja, na način da je i onome koji nije bio prisutan razumljivo?
  • Odgovara i pita različite tipove pitanja?
  • Sposobno je opisivati i objašnjavati?
  • Svakodnevno bogati svoj vokabular?
  • Pregovara i dogovara se s vršnjacima?
  • Razumije pojmove poput prvi/zadnji, isti/različit, iza, ispred, pokraj i sl.?
  • Izgovara sve glasove pravilno osim š, ž, č, đ, dž?

savjet stručnjaka Razvoj govora kod djece: što je normalno, a što nije?

Kako pripremiti dijete za susret s logopedom?

Odlazak djeteta logopeda ne mora nužno biti stresan događaj, kako za roditelja tako ni za dijete. Djetetu ne treba naglašavati da ide kod „tete“ koja će ga učiti govoriti, jer samim time dijete doživljava stres shvaćajući da nešto kod njega „nije u redu“. Roditelji ne trebaju osjećati strah, jer je činjenica da su logopedi stručnjaci koji mogu pomoći vašem djetetu i vama, te je za uspješnost terapije važan prijateljski i otvoren odnos između roditelja i terapeuta. Naravno da će prihvaćanje logopeda od strane djeteta ovisiti uvelike i o pristupu samog logopeda spram djeteta, no sve važnije informacije o preferencijama vašeg djeteta, njegovim strahovima i slično slobodno podijelite s logopedom, kako biste svima olakšali proces procjene djetetovih sposobnosti. Najbolji temelj za uspješnu terapiju je pravilna interakcija između djeteta, roditelja i logopeda, te će se na tom temelju graditi svi budući uspjesi i napredak djeteta kroz terapiju.

zahvalni otac Pismo logopedinji koja je spasila naše dijete: Ona svakog gleda kao čovjeka, a ne kao broj

Posjeti missMAMA