Važno je da tata bude uključen u sve, nema sumnje u to, a dokazalo je i istraživanje
Nije lako biti tata uključen u sve. Nije lako biti ni mama uključena u sve, ali od mama kao da se to nekako očekuje ili se mame samo malo bolje nose s tim. Ma, nećemo nagađati niti želimo omalovažiti ičiji doprinos, naravno! Samo želimo reći da je vrlo važno da očevi budu uključeni u svaki aspekt odgoja djeteta, jer bi to moglo dovesti i do boljih ocjena u školi.
Nedavno istraživanje potvrdilo je, odnosno pronašlo vezu između uključenih očeva i dobrih ocjena djece u školi kasnije. Dakle, kad očevi uključe svoju djecu u interaktivne aktivnosti u ranoj dobi, ta djeca postižu bolje ocjene u osnovnoj školi. Bilo koji način na koji tate mogu angažirati svoju djecu pomaže – čitanje, crtanje, igranje, pričanje priča, pjevanje ili slušanje glazbe i razgovor o njoj.
Za potrebe studije znanstvenici su analizirali uključenost mama i tata u odgoj i zabavu njihove djece u dobi od 3 do 5 godina i njihova obrazovna postignuća u dobi od 5 do 7 godina, kao i djetetovo ponašanje. Istraživanje je uključivalo gotovo 5000 kućanstava u kojima su majka i otac u Ujedinjenom Kraljevstvu s djecom rođenom od 2000. do 2002., koja su tijekom odrastanja praćena za jednu drugu studiju, koja se zvala Millennium Cohort Study.
Istraživački tim otkrio je da kada su očevi vodili aktivnosti poput čitanja i crtanja sa svojom djecom u dobi od 3 godine, ta su djeca bila bolja u školi u dobi od 5 godina. Isto je vrijedilo za angažman u dobi od 5 godina i rezultate testova u dobi od 7 godina. Ovi su rezultati bili isti bez obzira na djetetov spol, etničku pripadnost, dob u školskoj godini i prihode kućanstva.
"Majke još uvijek imaju primarnu ulogu njegovateljice i stoga imaju tendenciju najviše brinuti o djeci, ali ako se i očevi aktivno uključe u brigu o djeci, to značajno povećava vjerojatnost da će djeca dobiti bolje ocjene u osnovnoj školi", rekla je Helen Norman, dr. sc. koja je vodila istraživanje. "Zbog toga je ključno potaknuti i podržati očeve da dijele brigu o djetetu s majkom, od rane faze djetetova života."
Ono što je najvažnije, činjenica da je mama uključena i angažirana na isti način, ne znači da će djeca biti uspješnija - ta je povezanost potvrđena samo za očeve. Mame se i dalje povezuje s pozitivnim utjecajem, ali su imale više utjecaja na emocionalno i društveno ponašanje svoje djece nego na rezultate testova. Točnije, djeca majki koje su ih uključivale u aktivnosti poput igre i čitanja bila su manje hiperaktivna i imala su bolje vještine socijalizacije i emocionalnu zrelost. Stoga je važno da oba roditelja provode vrijeme s djecom.
Što više vremena možete provesti družeći se sa svojim djetetom, to bolje, kažu istraživači – a tko smo mi da proturječimo? No, srećom očevi ne trebaju posvetiti sate i sate da bi svojoj djeci dali poticaj u školi, jer znamo da to nije moguće često. Samo 10 minuta provedenih aktivno uključenih u navedene vrste aktivnosti sa svojim djetetom svaki dan već može učiniti razliku.
Iako ovo izvješće dodaje ključne informacije o tome kako angažirani očevi utječu na obrazovni razvoj svoje djece, dobro je poznato da očevi imaju ogroman utjecaj na živote svoje djece kroz ono što se naziva „učinak oca“. Za djecu sa angažiranim očevima, na primjer, manja je vjerojatnost da će imati spolne odnose u ranoj dobi, vjerojatnije je da će imati dobro plaćene poslove i zdrave veze dok odrastaju i imaju manje psiholoških problema tijekom života.
Istraživači nagađaju da postoje dva moguća objašnjenja zašto angažirani očevi pomažu svojoj djeci u školi. Prvo, moguće je da je uključenost dva roditelja jednostavno bolja od samo jednog, što ima puno smisla. Ali tu je i druga teorija, tate možda jednostavno imaju nešto svoje, neku svoju čaroliju…