Što sve djeca uče kroz svađanje i pregovaranje?
Manji ili veći sukobi sastavni su dio svakodnevice i života s kojim se djeca kroz odrastanje trebaju naučiti nositi. Kroz sukobe djeca uče procjenjivati sebe i svoju snagu, izražavati svoj stav, zauzimati se za sebe te se izboriti za svoj položaj u društvu među vršnjacima ili prijateljima, u obitelji, školi ili nekoj drugoj zajednici. No, kroz sukobe djeca uče i sagledavati tuđe stavove.
Djeca kroz sukobe uče
"Sukob je sastavni i važan dio ljudskih odnosa i ne treba ga pod svaku cijenu izbjegavati. Kroz sukobe djeca uče zastupati sebe, poštivati tuđe granice, ali i tražiti da se poštuju njihove. U situaciji kada djeca nemaju pravo na sukob, zatvara se i prostor u kojem oni uče štititi svoj integritet, slobodno izražavati svoja mišljenja osjećaje i potrebe pa čak i kad znaju da neće odmah naići na odobravanje. Kvalitetno razrješavanje sukoba, uči nas prihvaćanju sebe i drugih usprkos različitosti, postajemo otvoreniji za tuđa mišljenja i promjenu vlastitih mišljenja i stavova čime otvaramo put za kontinuirani rast i razvoj", objašnjava socijalna radnica, mag.act.soc Biserka Tomljenović.
Postavljanje granica i učenje o granicama vrlo je važan dio odgoja djece i roditeljske odgovornosti. No, dijete često osjeća bijes i ljutnju koja proistječe iz osjećaja bespomoćnosti u situacijama kad se ne slaže s odlukom starijih, a ne može utjecati na to da se ona promijeni.
U takvim situacijama odrasli trebaju djeci dati pravo na te osjećaje te im svakako pomoći da ih izraze na prihvatljiv način i pokazati im da razumiju kako je biti na njihovom mjestu. Djeci također treba nedvojbeno i jasno pokazati koja su ponašanja potpuno neprihvatljiva i pomoći im izraziti ljutnju na prihvatljiv način.
"Najvažnija poruka koju dijete u takvim prilikama treba razumjeti iz našeg ponašanja je – imaš pravo na svoju ljutnju i bijes, znam da ti sad nije lako i ovo su načini na koje ih možeš iskazati", objašnjava Tomljenović dodajući kako je prilikom sukobljavanja oko mišljenja, stavova ili vrijednosti važno djeci pružiti priliku da se slobodno izraze, saslušati ih i odustati od pozicije „ja sam uvijek u pravu“.
Argumente djece treba uvažiti
Naime, nastavlja Tomljenović, trenuci u kojima dijete osjeti da snagom argumenata može utjecati na odluke, mišljenje i stavove drugih neobično su dragocjeni za izgradnju samopouzdanja. Time se djetetu šalju važne poruke – Vjerujem ti i poštujem tvoje mišljenje. Važan si mi i važno mi je čuti što misliš. Naš odnos važniji mi je od pobjede u raspravi.
Stoga, kad dijete predstavi razuman argument, važno ga je razmotriti i uvažiti. Osim toga, tako primjerom pokazujete kako sukob može biti konstruktivan. Bude li dijete od malena stjecalo takva iskustva i samo će biti spremnije slušati tuđe razumne argumente i uvažavati ih.
Dobro je ponekad i promijeniti mišljenje
Neki roditelji sukobu uvijek pristupaju s pozicije borbe za moć i vjeruju da će djeca manje poštovati njihov autoritet ako ponekad budu spremni promijeniti mišljenje. No, ako roditelj baš uvijek mora očuvati apsolutni autoritet, sukob nikad ne može biti konstruktivan i zdrav. U takvim svađama, roditelji ne slušaju argumente, smatraju da rasprave ne treba ni biti, ne daju djeci pravo na njihove osjećaje i uvijek, ali baš uvijek, dijete proglašavaju krivcem. Takvi sukobi dijete će ostaviti samo s osjećajem bespomoćnosti i grižnje savjesti, a učestalo ponavljanje takvih situacija može vrlo štetno utjecati na razvoj pozitivne slike o sebi i samopouzdanja.