Mama, čak i kad se djeca ogluše o tvoj savjet - on im svejedno pomaže
Osjećaš li se ponekad kao da pričaš zidovima kad daješ savjete svom tinejdžeru? Nemaš razloga za brigu. Novo istraživanje pokazuje da čak i kada djeca u predtinejdžerskoj ili tinejdžerskoj dobi kategorički odbijaju tvoje savjete, ona vjerojatno dopiru do njih i imaju utjecaja, prenosi USNews.
Možda ih djeca jednostavno pohranjuju, spremaju za korištenje neki drugi dan.
"Djeca su u dobi kada sazrijevaju i žele donositi vlastite odluke", objašnjava Kelly Tu, glavna autorica studije i istraživačica na Sveučilištu Illinois u Urbana-Champaignu.
"Njihova trenutna reakcija može biti otpor ili nevoljkost, ali savjet o tome kako preoblikovati problem, razmotriti druge mogućnosti ili razmisliti o onome što uče iz iskustva ostaje s njima", rekla je Tu u priopćenju. "Možda im treba vremena da to obrade i procijene. Možda nisu smatrali da je korisno u specifičnoj situaciji o kojoj su razgovarali. Ali možda su se susreli s novim iskustvima u školi i sada imaju neke strategije koje mogu koristiti jer im je mama dala različite načine razmišljanja o akademskim izazovima."
Tim profesorice Kelly Tu objavio je ovu studiju u izdanju Journal of Applied Developmental Psychology za svibanj-lipanj.
Studija je obuhvatila 100 parova majki i djece iz petog razreda. Tu je rekla da se njen tim fokusirao na tu dob (oko 11 godina) jer je to obično teško vrijeme za djecu, i socijalno i akademski, dok se pripremaju za prijelaz iz osnovne u srednju školu.
Parovi majka-dijete zamoljeni su da provedu pet minuta razgovarajući o nedavnom akademskom problemu koji je dijete imalo.
"Željeli smo razumjeti što se događa u stvarnim razgovorima između roditelja i djece", rekla je Tu. "Fokusirali smo se na akademske izazove kao što su teškoće u razumijevanju školskog gradiva, dosada na satu ili problemi s upravljanjem vremenom jer akademska očekivanja i pritisak počinju rasti u toj dobi. Željeli smo znati što roditelji govore svojoj djeci o tome kako upravljati tim stresovima i kako djeca reagiraju."
Kao dio studije, svako dijete i njihov učitelj također su ispunili anketu usmjerenu na to koliko se dobro dijete nosi u školi i njihov stupanj socijalne angažiranosti. Anketa je provedena prije i nakon prve godine djeteta u srednjoj školi.
Prema Tu, kada majka savjetuje svoje dijete o rješavanju specifičnog akademskog problema, dijete obično dobiva odgovor koji uključuje "aktivnu" strategiju za rješavanje tog problema.
"Nismo otkrili da roditelji govore svojoj djeci da ignoriraju problem i ne brinu o njemu, kao što ponekad vidimo s problemima među vršnjacima", rekla je Tu. "S akademskim izazovima, a posebno tijekom prijelaza u srednju školu, roditelji žele da njihova djeca pokušaju riješiti izazov."
Ovo su tri uobičajena savjeta koje su majke davale:
- Preispitivanje ili preoblikovanje prirode problema, ili promatranje problema kao "učenje kroz iskustvo" (što psiholozi nazivaju 'kognitivno preispitivanje');
- Strategiziraju, što uključuje poticanje djeteta da samo pronađe rješenje;
- Traženje pomoći, što znači upućivanje djeteta na prijatelja, učitelja ili člana obitelji koji bi im mogao pomoći da riješe problem.
Na iznenađenje nijednog roditelja, ove mudre riječi često su bile dočekane s odbijanjem ili neodređenim "možda" ili "ne znam".
To ne znači da vaše dijete pažljivo ne razmatra vaš savjet, rekla je Tu. Ona kaže da u adolescenciji mnoga djeca jednostavno ne žele izgledati kao da se oslanjaju na mame za savjete.
Međutim, prema izvješćima djece i njihovih učitelja, savjeti se čine korisnima i pomažu djeci kako napreduju.
Možda neočekivano, djeca koja su odbacila ili se činila mlaka prema majčinom savjetu o "kognitivnom preispitivanju" zapravo su imala tendenciju bolje napredovati u školi nego djeca koja su prihvatila savjet, otkrila je Tuina grupa.
Zašto je to tako, nije jasno. Prema Tu, moguće je da kada dijete prihvati majčin savjet, to možda čini samo kako bi završilo razgovor i krenulo dalje.
U svakom slučaju, davanje djeci različitih savjeta o temama koje su im važne čini se ključnim.
"Jedan od glavnih zaključaka ove studije je važnost pružanja djeci širokog spektra prijedloga koje mogu primijeniti u različitim situacijama, posebno kada se suočavaju s akademskim izazovima," rekla je Tu. "Čak i ako se ne čine prijemčivima u tom trenutku, otkrivamo da neki savjeti ipak imaju dugoročne koristi."