Dr. Rajović: Jednu stvar ne bismo smjeli braniti u školi, jer baš zato djeca gube interes
Dr. Ranko Rajović, renomirani stručnjak u području obrazovnih neuroznanosti i kreator NTC programa (Nikola Tesla Centar), kontinuirano naglašava koliko je igra važna za optimala razvoj djece. Kao šef Katedre za obrazovne neuroznanosti na Pedagoškom fakultetu u Kopru, te specijalist interne medicine i magistar neurofiziologije, svojim radom i javnim nastupima apelira na roditelje i učitelje da shvate koliko je važno poticati dječju radoznalost i kreativnost kroz igru.
Ovaj put se osvrnuo na sve učestaliji problem gubitka interesa za školu kod djece, objašnjavajući zašto mališani u prvom razredu vole školu, dok već u trećem pokazuju znakove nezadovoljstva i otpora prema učenju, prenosi N1. Dr. Rajović tvrdi da razlog za to leži u načinu na koji se odvija nastava i kako se razvija djetetov mozak. Na svom Instagram profilu je podijelio snimku u kojoj objašnjava zašto djeca u prvom razredu vole školu, a u trećem više ne.
On je još jednom podsjetio kako nedostatak igre i pokreta utječe na dječje sposobnosti i što roditelji i učitelji mogu napraviti kako bi se ovaj problem riješio.
„Ne može dijete biti krivo. Uče napamet. Prve velike lekcije, definicije, pjesmice koje uče napamet kreću do trećeg razreda. Oni to nauče, dođu u školu i šta osjete? Lupanje srca, znoje se dlanovi, lupaju arterije na vratu. A mozak je organ za preživljavanje. Što mozak onda govori djetetu? Pa bježi, spašavaj se“, navodi liječnik i dodaje: “Gdje da bježi? Pa oni mali ispod klupa, veliki u WC, a najveći bježe iz škole. I mi ako to znamo, mi moramo shvatiti da smo negdje pogriješili. Jer učenje napamet je greška. Čak i sada po najnovijim istraživanjima iz neuroznanosti – to je greška“, zaključio je.
Dr. Rajović često govori o tome da djeca ne trebaju učiti za ocjenu, nego za znanje koje je trajno i primjenjivo, i da je za svaku ozbiljnu državu cilj funkcionalno znanje, od kojeg ovisi budućnost.
„Učenje napamet je potpuno besmisleno, ubija kreativnost. Djecu moramo učiti da misle. Okruženje se promijenilo, a metode su ostale iste. Ključno je pronaći metode koje sliče na igru. Potrebne su korjenite promjene i u vrtićima i u školama. Zabranio bih učenje napamet. Potrebna su nam produktivna djeca, koja će sutra znati izliječiti nekoga“, istakao je Rajović jednom prilikom. On je podvukao i to da je kapacitet za učenje neograničen kada se uči kroz igru, prenosi N1.
„Škola u kojoj se djeca igraju je najbolja. Djeca se smiju, misle da se igraju, a zapravo uče. Nije primaran odgovor, već razmišljanje bez stresa“.