Divjak: 'Djeci je mjesto u školama!' Mama školarca: 'Neka struka konačno odluči moraju li učenici u školu!'
"Kako ću ja kćeri objasniti da u razredu mora biti razmak između svakog od njih 2 m!? Njih je 24! Razredi nisu dovoljno veliki i morat će ih dijeliti...kako? Kako podijeliti četvrtaše zaljubljene u svoju učiteljicu? Kako? Izvlačenjem šibica, par nepar, po abecedi, 'sik-sak-suk'...kako??? Kako im uskratiti ono što im pripada?? Ministrice gdje su vam u cijeloj vašoj korona priči djeca?? Djeca!!!", pita se jedna mama učenice 4. razreda. Brojne su nedoumice koje muče roditelje - treba li moje dijete ići u školu ili ne! Roditelji ni sami ne znaju.
"Neka se struka konačno odluči moraju li učenici u školske klupe ili mogu. Zašto uvjeti nisu jednaki za sve učenike i zašto u školske klupe dolaze tek učenici od 1. do 4. razreda a ne i viši razredi?",. pita se još jedna majka. Ovo su samo jedne od brojnih reakcija roditelja, koji pokušavaju shvatiti nove upute koje je izdao HZJZ i Ministarstvo znanosti i obrazovanja o potpunom otvaranju škola. Prema najnovijim uputama i preporukama, od ponedjeljka u školu mogu sva djeca od 1. do 4. razreda.
"Škole su od ponedjeljka otvorene za svu djecu i epidemiološki okvir je takav da sva djeca mogu u školu i da za svu djecu mora biti mjesta u školama. Informacije koje dobivamo od ravnatelja je da se očekuje da puno više djece bude u školama nego je to u ova dva tjedna. Ali za ova dva tjedna smo imali vrlo restriktivan epidemiološki okvir, a sada su upute epidemiologa takve da kažu da su djeca jednako sigurna u školi kao i kod kuće. U vrijeme kada dijete možete povesti u igraonicu, na igralište, na svadbu od 300 gostiju.. Onda sigurno je da su u školi", rekla je ministrica obrazovanja Blaženka Divjak za RTL Danas.
Na pitanje je li dolazak djece u školu od ponedjeljka obavezan, ministrica je odgovorila da je "djeci sada mjesto u školama i moraju biti u školama". Tvrdi kako ne postoji ni jedan ministar obrazovanja, ravnatelj ili učitelj koji će reći drugačije od stručnjaka koji kažu da je u školi biti - sigurno.
"Međutim, moramo razumjeti da postoje različite objektivne i subjektivne okolnosti koje mogu utjecati na to da neka djeca nisu u školama. Primjerice, jesu li osnivači osigurali prijevoz do škole. Ili, imamo situaciju ovaj tjedan na Braču, za koju vjerujem da će se promijeniti idući tjedan, gdje djeca nisu mogla u ovom periodu u školu. Imate obitelji koje su izmještene, primjerice, iz Zagreba. Ali ima i subjektivnih okolnosti gdje je važno da onda roditelj bude u kontaktu s učiteljem, da bude u kontaktu s pedagozima i psiholozima i da svi govorimo ono što stručnjaci, liječnici, epidemiolozi osiguravaju kao dobro utemeljenu i istinu informaciju. A svi koji govore drugačije, treba se pitati zašto to rade. Djeci je mjesto u školi", kazala je Divjak.
"Što se tiče sigurnosti, djeca jesu sigurna u školi. Mi moramo imati neke uvjete o tome kako organizirati rad u školi. To je razlog zašto su samo razredna nastava, znači od 1. do 4. razreda u školi, a ne i ostali. No, treba razumjeti i to da na pitanja treba odgovarati i da se sada dijete u bilo kojem trenutku može uključiti u nastavu. Ne treba čekati dva tjedna, kao što smo imali u prethodnom periodu. Jako je važno komunikacija između učitelja i roditelja i djeteta. Imamo situacije da za neku djecu niti ne znaju gdje su", kazala je.
Na pitanje što će se dogoditi 1. lipnja kada završava Škola na Trećem, ministrica je kazala da su već sada rekli da djeca trebaju biti u školi. "I roditelji se trebaju dobro informirati, u suradnji s ravnateljima i učiteljima, odgovoriti na sva pitanja. U tom smislu sam sigurna da će se kroz nekoliko dana situacija sigurno normalizirati. I bit će uobičajena. Ako se baš nešto epidemiološki ne promjeni", kazala je.
"Što se tiče Škole na Trećem. Ona će trajati toliko dok se obavezni dio gradiva ne obradi. Kao i u onoj normalnoj situaciji u školi u kojoj u posljednjih dva ili tri tjedna se ne uzima novo gradivo nego se radi s učenicima i ponavlja, utvrđuje nešto što je važno. To je teško napraviti ukoliko niste u direktnom kontaktu s učiteljem, odnosno stručnom osobom. Pogotovo kod djece koja moraju naučiti pisati, čitati ili razumijevati", kazala je ministrica.
Zašto se svi ne vraćaju u škole, je li povratak uopće obavezan?
Razlozi za nedolazak u školu mogu biti objektivni kao što su: bolest, izmještenost zbog potresa, osnivač ne može brzo osigurati primjeren prijevoz, lokalno žarište, odgovara ministarstvo na jedno od pitanja.
Ministarstvo obrazovanja je na svojim stranicama objavilo odgovore na često postavljena pitanja roditelja i nastavnika oko povratka djece u školske klupe.
1. Zašto se u škole vraćaju samo učenici 1. – 4. razreda, a ne svi kad su škole sigurne prema uputama HZJZ-a?
Za početak, kako bi škole mogle osigurati prostorne uvjete koje traži HZJZ, nije moguće vratiti u škole sve učenike i održati nastavu za sve razrede. Drugi razlog je što učenici razredne nastave teško mogu učiti i stjecati neke temeljne vještine (čitanje, pisanje, crtanje…) bez odrasle osobe i to im se mora osigurati. Uz to, u školi će se izvoditi cijela satnica. Također, u razrednoj nastavi se radi s manjim brojem učitelja nego u predmetnoj nastavi.
2. Je li povratak u školu obvezan za sve učenike razredne nastave?
Upute HZJZ-a kažu da je škola sigurna za zaposlenike i učenike uz pridržavanje navedenih mjera pa učenici razredne nastave trebaju ići u školu.
Roditelji čija djeca neće ići u školu, kao i inače, trebaju opravdati izostanak s nastave. Razlozi za nedolazak u školu mogu biti objektivni kao što su: bolest, izmještenost zbog potresa, osnivač ne može brzo osigurati primjeren prijevoz, lokalno žarište (primjer Brač) itd. Također, mogu biti i subjektivne okolnosti poput teško bolesne osobe u kućanstvu i roditelj se boji poslati dijete u školu iako u redovitoj situaciji to ne bi bila opravdana isprika.
Učenici koji će ostati kod kuće imat će priliku još neko vrijeme, dok se ne obradi obvezno gradivo, sudjelovati u mješovitoj nastavi uz pomoć Škole na trećem, ali se prema novim uputama mogu i naknadno uključiti u razredni odjel.
3. U školi su veliki razredi, moglo bi doći do podjele razreda, možemo li zaposliti nove učitelje?
Ako škola nema veći prostor u kojem učenici mogu sigurno boraviti i ako to potvrdi lokalni stožer civilne zaštite te nema drugih raspoloživih učitelja, Ministarstvo će odobriti zapošljavanje dodatnog učitelja na određeno vrijeme.