8 stvari koje Montessori učitelji rade sa svojom djecom
Ovdje je osam stvarnih roditeljskih strategija koje Montessori učitelji koriste sa svojom djecom, a koje vi možete početi koristiti već danas:
1. Uključite dijete u svakodnevne aktivnosti
Uključivanje djeteta u svakodnevne aktivnosti nešto je što možete raditi od samog početka. To može značiti i da smjestite bebu u udobni položaj negdje u kuhinji kako bi vas gledala dok kuhate ili perete suđe. Za malo starije dijete, to može značiti pomoć u vješanju rublja, pomoć u vrtlarenju ili u kuhanju jednostavnih jela.
Uključivanje djece u pravi rad svakodnevnog života daje im smisao i osjećaj uspjeha, uči vrijednim životnim vještinama i sprječava 'loše ponašanje' koje se često pojavljuje kada djeca traže našu pažnju. Bez obzira na zadatak, obično postoji barem mali način na koji vam dijete može pomoći ako mu pokažete kako.
2. Koristite tehniku suprotnu od 'pauze'
'Loše ponašanje' često je dječji način pokazivanja želje za pažnjom. Umjesto da pošaljete dijete u sobu, u kaznu iliti na 'pauzu', pokušajte duboko udahnuti i vidjeti što djetetu zaista treba, a najvjerojatnije je to malo vremena s vama ili u vašem zagrljaju.
Ako je moguće, uzmite predah od onoga što trenutno radite i provedite malo kvalitetnog vremena s djetetom. Čak i 10 minuta može pomoći napuniti djetetov emocionalni rezervoar kako bi ponovno bilo veselo, pristojno i šarmantno.
Ako dijete trči po kući ili skače po kauču, otiđite van i utrkujte se u dvorištu ili u parku. Ako dijete prolijeva vodu po podu, otiđite van i prskajte se vodom ako je lijepo vrijeme ili napravite kupku i igrajte se s djetetom dok je u kadi. Dok vas 'pauza' odvaja i vodi osjećajima krivnje i srama, ova tehnika zbližava vas i ojačava vaš odnos - što je uvijek vrijedan cilj.
8 djelotvornih načina kako smiriti ljuto dijete, a nije 'pauza'
3. Potičite slobodu kretanja
Jedna od stvari po kojoj se Montessori škola razlikuje od drugih je da se djeca slobodno mogu kretati po učionici, izabrati sami gdje će sjediti, otići na zahod bez pitanja za dozvolu i raditi stvari poput istezana kada požele pokrenuti svoja tijela.
Montessori učitelji ovu strategiju koriste i kod kuće, od samog rođenja djeteta. Za bebu, to može značiti da je smjestite na veliku deku umjesto u ljuljačku ili ogradicu za igru, kako bi imala mjesta za istraživanje i prevrtanje.
Za jasličko dijete to može značiti da zaštitite dom, ali pustite dijete da slobodno istražuje bez da mu govorite da nešto ne smije dirati. Za malo starije dijete, to može značiti pružanje vremena i prostora kako bi se slobodno kretalo, idealno na otvorenom, dajući djetetu priliku da razvije motoričke sposobnosti i da jednostavno istraži svijet.
4. Recite djetetu što će se dogoditi
Da posjetite Montessori jaslice, jedna od prvih stvari koju biste primijetili je način na koji Montessori učitelji razgovaraju s bebama. Uvijek govore djeci, čak i onoj najmlađoj, što će se sljedeće dogoditi. Primjerice, učiteljica može reći: "Sada ću te podići i promijeniti ti pelene."
RIE odgoj: Beba na svijet dolazi s osobnošću koju treba poštovati
Ovo je način kojim pokazujete poštovanje prema već postojećoj osobnosti koju dijete ima od rođenja, ali i dijelite jezične vještine. Takvu komunikaciju nastavljate s djetetom kako raste, primjerice: "Sada ću te držati za ruku dok prelazimo cestu." Istina je da ova roditeljska strategija zahtijeva praksu, ali s vremenom postaje navika i tada ju je jako jednostavno prakticirati kod kuće s djecom, bez obzira na dob.
5. Radite s djetetom, a ne za dijete
Montessori metoda naglašava samostalnost, a to je nešto i što Montessori učitelji konstantno vježbaju sa svojom djecom. Poanta je u tome da se roditelj ponaša kao djetetov partner, a ne da radi stvari za dijete ili umjesto djeteta.
Tablica kućanskih poslova primjerenih dobi djeteta
Takvi roditelji od samog početka pozivaju svoje najmlađe da im pomognu s jednostavnim kućanskim poslovima. Raditi s, a ne za dijete često zahtijeva više vremena i strpljenja, ali također potiče vaše dijete da bude više odgovorno i samostalno.
6. Izgradite pristojnost i uljudnost
Montessori učitelji uče pristojnosti i uljudnosti te dobrim manirama - u učionici i kod kuće. Učiti dijete od najranije dobi kako se ponašati u određenim situacijama puno je djelotvornije i ljubaznije od opominjanja djeteta za 'loše ponašanje'.
Općenito, djeca se žele ponašati prikladno, ali ne znaju uvijek kako. Stvari koje se nama čine očitima, ne moraju biti očite malom djetetu. S djecom treba razgovarati uvijek i o svemu, ne možete samo očekivati da će dijete znati kako se ponašati u svakoj situaciji.
7. Potičite otkrića
U Montessori vrtiću ili školi, uloga učitelja je da olakša djetetu otkrića koja dijete može učiniti samo umjesto da ga direktno uči činjenice.
Bez obzira koliko vaše dijete ima godina, možete poticati otkriće praćenjem djetetovih jedinstvenih interesa i dajući djetetu prilike da ih istražuje. To može biti postavljanje teleskopa na balkonu ili dvorištu ili poklanjanje knjige o origamiju. Poticanje djece na dublje istraživanje interesa pokazuje im da je učenje zabavno i da je svijet beskrajno zanimljivo mjesto.
8. Omogućite prave alate
Ljudi su često iznenađeni kada vide da mala djeca u Montessori vrtićima ili domovima koriste prave noževe, čekiće ili šivaće mašine. Montessori roditelji promatraju svoju djecu i njihovu spremnost i pokazuju im kako koristiti pravi alat, a zatim promatraju sa strane kako bi bili sigurni da je sve u redu.
Djeca su često opreznija kada koriste pravi alat umjesto plastičnih igračaka. Znaju da postoji razlika u kvaliteti i svrsi i tretiraju materijale s poštovanjem.
Obveze i očekivanja: 15 navika koje odgajaju odgovorno dijete
Vaše dijete ne mora ići u Montessori vrtić ili školu kako bi imalo koristi od njihove filozofije. Svakodnevno možete vježbati Montessori roditeljske strategije kod kuće i vidjeti funkcionira li ovaj pristup kod vašeg djeteta, ali i vas.