Zašto manje igračaka za Božić zapravo čini djecu sretnijom (i kreativnijom)?
Zvuči poznato? Tjednima biramo savršene poklone, tražimo “ono nešto” što će oduševiti naše mališane... i onda na kraju kupimo još samo ovaj, pa još jedan, jer Božić je, a djeca su tako slatka i želimo im vidjeti osmijeh.
No, nakon velike euforije, šarenog papira i jutarnjeg kaosa, dogodi se uvijek isto: djeca se poigraju malo, i ubrzo im sve dosadi. Kuća puna igračaka, a opet “mamaaa, meni je dosadno!”.
I tu se postavlja pitanje: je li “više” zaista bolje?
Istraživanja govore: Manje igračaka = kvalitetnija igra
Studija Sveučilišta Toledo pokazala je da “obilje igračaka smanjuje kvalitetu igre”. U istraživanju su 36 mališana pola sata igrali s 4 ili 16 igračaka. Djeca s puno igračaka stalno su skakala s jedne na drugu, teško se fokusirala.
Kako objašnjava autorica studije dr. Carly Dauch: “Obilje igračaka može ometati dječju igru jer im odvlači pažnju.” Djeca koja su imala samo četiri igračke igrala su duže, kreativnije i smišljala više načina kako ih koristiti.
Previše igračaka može imati i dugoročne posljedice
Istraživanje Sveučilišta Missouri upozorava da djeca koja očekuju puno skupih poklona mogu u odrasloj dobi razviti probleme s impulzivnom kupnjom, dugovima i ovisničkim ponašanjima.
Slično je potvrdio i njemački projekt “The Toy-Free Nursery”, gdje su u vrtiću u Münchenu uklonjene sve igračke na tri mjeseca.
Učiteljica Gisela Marti kaže: “Djeca su, bez igračaka, razvila kreativnost, bolju koncentraciju i puno bolje socijalne vještine.”
Manje igračaka – bolji fokus i odnosi
Stručnjaci naglašavaju da previše igračaka preopterećuje djecu.
Claire Lerner iz Zero to Three kaže: “Mnogo igračaka zapravo šteti djeci. Preplavljena su i ne mogu se dovoljno dugo fokusirati da bi učila.”
Profesor Michael Malone dodaje da manje igračaka potiče suradnju, dijeljenje i manje svađa među djecom.
Koliko je onda igračaka dovoljno?
Iako nitko ne želi zadati točan broj, istraživanja pokazuju da je “manje definitivno više”. Jedna studija otkrila je da su mališani duže i kvalitetnije igrali s tri igračke nego s 12 ili 21.
Autor Joshua Becker u knjizi ClutterFree with Kids piše: “Dijete neće zavoljeti igračku ispred sebe ako zna da na polici iza nje čeka dvadeset drugih.”
Prednosti manjeg broja igračaka
Djeca koja imaju manje igračaka:
- bolje razvijaju socijalne vještine
- brinu više o svojim stvarima
- više crtaju, pišu i čitaju
- više borave vani
- svađaju se manje
- postaju upornija i manje se brzo predaju
- pokazuju više mašte
- postaju manje fokusirana na materijalno
Ukratko: više igre, manje stresa — za njih i za nas.
Pokloni koje djeca pamte najduže – nisu stvari, nego iskustva
Psiholog Thomas Gilovich sa Sveučilišta Cornell zaključuje: "Uspomene traju puno dulje nego uzbuđenje otvaranja poklona".
Umjesto još jednog seta kockica, ponekad je bolje pokloniti izlet u zoo, kino večer s roditeljem, zajedničku radionicu...
Istraživanja pokazuju da djeca s manje materijalnih stvari, ali više pozitivnih odnosa, imaju višu samopouzdanost i manje problema u ponašanju.
Zašto je manje zaista više na Božićno jutro
Kad dijete uđe u sobu i vidi nekoliko pažljivo odabranih poklona, događa se nešto posebno: ne žuri. ne preskače. ne preplavi ga zbrka. Sva pažnja ide na ono što je stvarno dobilo i svaki dar postaje poseban.
Roditelji često kažu da uz manje darova:
- djeca dulje i maštovitije istražuju poklone
- pokazuju više zahvalnosti
- osjećaju manje stresa i preplavljenosti
- više se povezuju s obitelji nego s predmetima
A i nama je lakše. Kada ne pokušavamo "napuniti" božićno drvce, ostaje nam ono najvažnije: zajedničko vrijeme.
Kako to provesti u praksi?
Birajte promišljeno. Nekoliko kvalitetnih poklona dugoročno je bolje od gomile sitnica.
Gradite svoje obiteljske tradicije. Neka vas ne pokoleba što “svi drugi rade drugačije”.
Razgovarajte s djecom. Objasnite da broj poklona nije mjera ljubavi.
Učite djecu darivanju. Neka sama sudjeluju u pripremi poklona za druge.
U konačnici, djeca žele nas – naše vrijeme, pažnju i toplinu. A to je najbolji božićni poklon koji postoji.