'Talent za glazbu ima svako dijete, to je naše prirodno stanje od rođenja'
"Praktikum Music Kids glazbena radionica namijenjena je djeci predškolskog uzrasta od pet do sedam godina i svakako je namijenjena djeci koja se prije nisu susretala sa glazbom, ali su otvoreni za nova iskustva i usvajanje novih znanja kroz upoznavanje glazbe. Istražujemo glas, pokret, ritam i melodiju, a sve kroz igru i prilagođeno njihovom uzrastu. Djeca se nakon naših predškolskih glazbenih radionica kroz upoznavanje različitih glazbenih instrumenata često odluče za pohađanje glazbenih škola", kaže Melita Lovričević, jazz glazbenica i waldorfska pedagoginja koja vodi Music Kids glazbene radionice u Udruzi Praktikum u Zagrebu.
Održavaju se jednom tjedno u trajanju od sat vremena za djecu predškolskog uzrasta, od pet do sedam godina.
Koncept sata obuhvaća široki spektar sadržaja:
- pjevamo pjesmice prilagođene godinama, davajući žanrovsku širinu kroz dječje pjesmice i popularnu glazbu
- slušamo glazbu i izrađujemo glazbene instrumente (šuškalice)
- slikamo glazbu
- plešemo
- upoznajemo glazbala i glazbenike kroz gostovanja priznatih umjetnika
- igramo se kroz zabavne metodičke igre
- iskustva glazbe odlaskom na koncerte i glazbene izvedbe prilagođene uzrastu
Glazbene radionice uključuju i razvoj metra i ritma izvođenjem brojalica te bubnjanjem i sviranjem perkusija, instrumentalno muziciranje te improvizacija teksta, igre, melodije.
Na pitanje po čemu je program Praktikum Music kids drugačiji od drugih glazbenih radionica, Melita objašnjava:
"Drugačiji je po tome što, iako se jako oslanja na prvenstveno metodu glazbene škole koju sam i sama završila: FMP (Funkcionalna muzička pedagogija) te srodni Waldorfski pristup, čiji sam također trogodišnji studij završila, ja sam jazz glazbenica, kreativka, samostalka. Volim pravila, strukturu, no također volim razmišljati svojom glavom i improvizirati. Tako nekako radim i sa djecom, mladima, odraslima, umirovljenicima. Prenosim im sve divne metode i znanja koja sam okupila, no potičem da unutar istih istražuju, izraze svoje mišljenje, stav, da stvaraju vlastiti sadržaj i život. Djeca su mali ljudi i čudesna su u toj dobi: vole rutinu i poznati ritam, no također se vesele nekim novim iskustvima te izraziti svoje mišljenje, stav, ličnost".
Mogu li ih pohađati sva djeca, odnosno nije nužno da dijete ima 'talent' za glazbu, pjevanje i sviranje?
"Mi nismo glazbena škola, vjerujem da su sve radionice koje Praktikum centar sadržajno nudi, usmjerene prema dodatnom sadržaju i odgoju djece i mladih. Podrška u što kvalitetnijem odrastanju. Svi su dobrodošli", kaže Melita i pojašnjava da gotovo svaki roditelj može od malih nogu primijetiti da im djeca spontano pjevaju, plešu, bubnjaju, sviraju.
"To je naše prirodno stanje od kada se rodimo. Tu kvalitetu i interes dalje razvijamo na našim radionicama, družimo se kroz glazbu, učimo, rastemo, igramo se. Taj ''talent'' posjeduje svako dijete, a i roditelj ako ne dopusti da dijete u njemu zauvijek nestane", kaže, a ako dijete pokazuje veliku želju i prirodnu predisponiranost da se ozbiljnije krene baviti učenjem nekog instrumenta, uvijek to i sugerira roditeljima. "Mogu reći da svake godine pozdravim svoje klince koji se upišu u glazbenu školu", dodaje.
Zašto je učenje o glazbi dobro za razvoj djeteta?
Kod djece ovog uzrasta važno je postaviti osnove glazbenog obrazovanja; to su ritam, tempo i visina tonova (smjer kretanja melodije), a većina sati temelji na interakciji između djece.
Istraživanja govore da postoji spona između glazbene naobrazbe i bolje sposobnosti učenja koja se vidi i na području jezika, govora, memorije, pažnje i emocija. Uključivanje djece u rano glazbeno obrazovanje može doprinijeti boljem razvoju intelektualnih i emocionalnih vještina. Ranom glazbenom naobrazbom djeca vježbaju mozak i mogu utjecati na njegov razvoj što uključuje i razvoj njihove osobnosti. Glazbena naobrazba značajno poboljšava rad živčanog sustava i potiče sposobnost učenja.
Melita objašnjava da je glazba sveprisutna, no niti jedna nije tako bitna poput one koju koristimo u radu s djecom, mladima i svima koji se tako osjećaju.
"Kontinuirana prisutnost glazbe i glazbenog izražavanja, kako kroz glas tako kroz instrument ili pokret, pomaže pri razvoju socijalnih vještina, intelekta, emocija, motoričkih i kognitivnih sposobnosti.
Moglo bi se reći da je glazba magična formula primjenjiva na svim aspektima ljudskog razvoja i njegovanja kvalitete života za sve uzraste. A uz to je - zabavno. Poput svake umjetnosti na raznolike načine je odgoj zdrave i kompletne ličnosti, spremnije da se izrazi te stvara vlastiti sadržaj i život", kaže ova glazbenica.
Koje instrumente djeca koriste na ovim radionicama?
"S djecom kroz godinu radim puno grupnog muziciranja i improviziranja koristeći Orfov instrumentarij, individualno sviraju blok flautu, organiziram posjete glazbenika kako bi upoznali razne instrumente te na prvu dobili dojam i možda i želju dalje istražiti na primjer violinu, bubnjeve, gitaru, flautu i druge instrumente. S djecom svaki sat sviram klavijature, korepetirajući ih dok pjevaju te svatko ima priliku malo isprobati i taj instrument, a kako bi do kraja izrazili svoj stav i individualnost, trudim se da što više koriste svoj najvažniji instrument: glas!", objašnjava Melita.
U programu je i izrada nekoliko jednostavnih, vlastitih instrumenata koje djeca zadržavaju kao uspomenu, a po završetku programa svaki roditelj dobiva Praktikum Kids CD sa slušnim primjerima za svoje dijete, Praktikum Kids skriptu pjesmica i glazbenih igara koje može kontinuirano istraživati sa svojim djetetom.
Glazbene radionice se izvode na lokaciji Gajeva 2 u Zagrebu.
Više o glazbenim radionicama Praktikum centra pogledaj na web stranici, a upisi i informacije na info@udruga-praktikum.hr.