Stručnjaci s Harvarda otkrivaju: ovih 8 navika jačaju dječji mozak
U današnje vrijeme djeca su okružena ekranima - tableti, mobiteli, televizori... Svi smo svjesni da previše gledanja u zaslone ima svoje posljedice. No, Harvardovi stručnjaci upozoravaju da nije dovoljno samo ograničiti ekran. Važno je i zamijeniti ga kvalitetnim navikama koje potiču razvoj mozga i emocionalno zdravlje djece.
Evo osam aktivnosti bez ekrana koje su istraživanja izdvojila kao osobito korisne za razvoj:
1. Zajednički obroci bez ekrana
Kad sjednete za stol bez mobitela i televizije, otvara se prostor za razgovor – dijete uči nove riječi, izraze, ton glasa i neverbalnu komunikaciju. Ti momenti povezivanja jačaju jezične sposobnosti i emocionalnu povezanost u obitelji.
2. Vrijeme u prirodi
Igranje u prirodi, šetnja, istraživanje, sve to stimulira osjetila, pokreće kreativnost i potiče rješavanje problema. Kretanje povećava dotok krvi u mozak i potiče rast neuronskih veza.
3. Čitanje i pričanje priča
Čitanje zajedno je ne samo način da djeca upoznaju riječi i ideje, nego i prilika da razvijaju maštu i suosjećanje. Kroz priče djeca vježbaju razumijevanje, logiku i emocionalne reakcije.
4. Kreativna igra
Slagalice, drvene igračke, plastelin, gradnja, sve to uključuje tijelo i mozak u interakciju. Takve aktivnosti pomažu u razvijanju finih motoričkih sposobnosti, prostornog razmišljanja i planiranja.
5. Poticanje razgovora i socijalne interakcije
Susreti s prijateljima, razgovor s vršnjacima i odraslima, zajedničke igre bez ekrana. To su situacije u kojima djeca uče izražavati emocije, slušati i razumjeti druge.
6. Ograničavanje ekrana prije spavanja
Plavo svjetlo koje emitiraju ekrani umanjuje melatonin, hormon za spavanje, što otežava uspavljivanje. Dobar san je ključan za konsolidaciju pamćenja i obnovu mozga.
7. Uvođenje perioda ili dana bez ekrana
Redoviti “digitalni predah” omogućuje djeci da se vrate jednostavnim, kreativnim i tjelesnim aktivnostima koje hrane njihov razvoj i koncentraciju.
8. Svjesna uporaba ekrana
Roditelji i skrbnici moraju biti uzor. Isključivanje uređaja u vrijeme zajedničkih aktivnosti, biranje edukativnog sadržaja te uvježbavanje svjesnog disanja ili kratkih mindfulness vježbi pomažu djeci naučiti kontrolu nad pažnjom i emocijama.