Savršeni izlazak: S djetetom na koncert
Mala djeca i koncerti klasične glazbe... te dvije naizgled nespojive stvari ipak je uspjela spojiti pijanistica Žanina Bilić, i to na iznenađujuće ugodan način za djecu i roditelje. Ona već tri godine redovito održava "Tik Tik" koncerte za bebe i predškolce, na kojima priča priče koje sama osmišljava i prati ih glazbom Bacha, Mozarta, Chopina i drugih velikih skladatelja.
Djeca pri tom po dvorani slobodno trče, plešu, pjevaju, smiju se, ponekad i zaplaču, a mnoga iskoriste i svaku priliku da dodirnu koju tipku na klaviru. Na kraju koncerta svako dijete dobije priliku i samo sjesti za klavir, a simpatična glazbenica pokaže mu kako može odsvirati mijaukanje mačke, hod mrava ili pak slona.
Roditelji, bake, djedovi, pritom sjede na stolcima i promatraju svoju zaigranu djecu, ponekad im se pridruže u izvođenju jednostavnih Žaninih koreografija ili pjesama, a oni s bebama stoje i njišu ih, a neki prate svoju živahnu djecu po dvorani. I sve je to na ovom koncertu dopušteno i čak se podrazumijeva, jedino se ne bi trebalo glasno pričati.
'Željela sam s kćeri ići na koncerte'
"Tik Tik" koncerte Žanina je u početku održavala u obiteljskoj kući u Zagrebu, a kada tamo više nije bilo dovoljno mjesta, počela je unajmljivati dvoranu, najčešće onu u Češkom domu u Šubićevoj ulici. Posebne koncerte održala je i u prostoru nekadašnje Gradske kavane u Zagrebu te u dvorani Filodrammatice u Rijeci.
Kako nam je sama ispričala, na stvaranje ovakvog koncertnog programa potaknula ju je osobna frustracija što sa svojom, sada petogodišnjom, kćeri, tijekom prve godine i u cijeloj njenoj predškolskoj dobi nije imala kamo otići na "čašu" glazbenog doživljaja i za nju i za sebe, s njenom slobodom kretanja u prostoru tijekom događanja, bez mračnih prostora, bez dugih skladbi, sa zadovoljavajućom kvalitetom ponuđenog sadržaja i ozračjem koje razumije potrebe djeteta u toj dobi i prijateljski je nastrojeno čak ako se začuje i plač ili se šuška.
Djeca vole klasičnu glazbu, jedino roditelji ponekad od nje zaziru
"U opisu mog posla koncertne pijanistice jest da održavam koncerte, pa sam se pitala koji je smisao da budem pijanistica ako me nema tko slušati s onom dozom uživanja s kojom ja sviram? Odgajanje nove koncertne publike činilo mi se kao vrlo smisleno djelovanje. A pokazalo se da je i djeci to zabavno i prekrasno.
Djeca su znatiželjna i otvorena. Klasična glazba ima tako bogat raspon tehnika, konstrukcija, elemenata, u ljepoti zvuka ili u izražavanju ljepote, da je uistinu sjajno i djeci ponuditi fragmente tog civilizacijskog bogatstva.
Ako postoje zazori od klasične glazbe, onda je to uglavnom kod roditelja, djeca razmišljaju posve otvoreno. Premda ne vidim razloga za zazor, jer klasična glazba, s pravim odabirom, može biti kakvu god poželite – opuštajuća ili ushitna, neprimjetna ili ekstravagantna, vesela ili tužna, kratka ili duga, tiha ili glasna, jednostavna ili kompleksna…", priča Žanina Bilić.
Svaki koncert – nova priča
Na svojim koncertima za bebe i djecu svira klasičnu glazbu od baroka do moderne. Bira skladbe koje su zanimljive djeci do šeste godine i pazi da nisu duže od tri minute.
"Važno mi je", objašnjava, "i da budu zastupljeni najljepši primjeri klavirske glazbe iz svih stilskih epoha. Priča koju stvorim i napišem za određeni koncert vodi me dalje u odabiru konkretnih skladbi. Za svaki koncert pripremam novu priču i novu glazbu.
Ponekad je neka skladba toliko lijepa da ju svakako želim predstaviti djeci pa oko nje osmislim dio priče. Neke skladbe već imaju svoj naslov poput ‘Divljeg jahača’ ili ‘Klauna’, pa glazbenim sadržajem, melodijom, konstrukcijom, oblikom, karakterom, tempom i drugim odlikama one već uvelike odrede okvir nekog dijela priče."
I dvogodišnjaci mogu naučiti svirati klavir!
Na poticaj roditelja koji su svoju djecu dovodili na njezine koncerte, Žanina je osmislila i klavirske radionice Klavirčica namijenjene djeci od dvije do šest godina, koje se održavaju jednom tjedno.
"Klavirčica je izvukla i moje autorske snage na sunce, osmislila sam niz pjesama za djecu s didaktičkom funkcijom učenja o klaviru i glazbi, i za djecu sam skladala više od tri stotine skladbica za vježbu ili motiva koje mogu svirati u predškolskoj dobi. Većina njih ima i tekstove, pa su to stvarno zgodne i praktične pjesmice, provjerene s djecom i ‘prekaljene’ u praksi rada s predškolcima", kaže.