Katalozi s igračkama 'za dječake' i 'za djevojčice' stvaraju spolne stereotipe?
Nedavno objavljeni rezultati velikog istraživanja „Igračke i raznolikost“ (#ToysAndDiversity) koje je provela europska organizacija COFACE – Families Europe s ciljem podizanja svijesti o važnosti utjecaja igračaka uz koje dijete odrasta na njegovo kasnije ponašanje, interese i odluke, pokazali su kako su u katalozima s igračkama prisutni određeni stereotipi.
Istraživanje je provedeno na području devet europskih država – Belgije, Bugarske, Danske, Hrvatske, Italije, Njemačke, Španjolske, Švedske i Ujedinjenog Kraljevstva, a analizirano je 3.125 fotografija djece u 32 kataloga s igračkama. Istraživanje u Hrvatskoj provela je Udruga roditelja „Korak po korak“, članica organizacije COFACE.
Koliko često djeci treba kupovati igračke?
"Rano djetinjstvo ključno je za društveni i kognitivni razvoj djece i zato igre i igračke uz koje dijete odrasta u velikoj mjeri utječu na njegovo ponašanje, interese i odluke koje će donositi kasnije u životu. Stoga se, s ciljem podizanja svijesti o situaciji vezano uz prikaz djece u medijima, krenulo od kataloga s igračkama kako bismo osvijestili javnost o posljedicama izbora prilikom kupnje darova", istaknula je Silvija Stanić, izvršna direktorica iz Udruge roditelja „Korak po korak“.
Birate li ružičastu boju za djevojčice, a plavu za dječake?
Ključni rezultati istraživanja pokazali su da su u više od 1/3 kataloga (37,5 posto) bile posebno označene rubrike s igračkama „za dječake“ i igračkama „za djevojčice“, dok je u većini onih koji nisu bili formalno podijeljeni prema rodu ipak bilo jasne podijeljenosti rubrikama označavanjem bojom – ružičastom i pastelnim bojama za djevojčice te tamnijim i zagasitijim bojama za dječake.
Dječaci su većinski zastupljeni u sljedećim rubrikama: videoigre (67 posto), dronovi (72 posto), auti i transport (74 posto) te rat i oružje (88 posto); dok su djevojčice bile većinski zastupljene u samo dvjema rubrikama: briga o drugima (87 posto) te ljepota i proizvodi za uljepšavanje (94,5 posto).
Izbor igračaka ne određuje spolnu orijentaciju
U katalozima koji su podijeljeni na igračke za dječake i igračke za djevojčice, u kategoriji igračaka za igranje uloga i maskiranje, u rubrikama za dječake bili su prikazivani superjunaci, likovi iz TV emisija i crtanih filmova, ali i likovi različitih profesija, poput liječnika, vatrogasaca, policajaca ili mehaničara. U sekcijama za djevojčice također su prikazivani likovi iz TV emisija i crtanih filmova, no profesije su vrlo malo zastupljene, a visoko su zastupljeni likovi princeza.
Od 3.125 prikaza djece, 2.908 prikazuju djecu bijele boje kože, 120 crne boje kože, 59 miješane rase, 31 Azijate i 7 djecu s Bliskog istoka. U katalozima nisu prikazivana djeca s teškoćama ili invaliditetom.
Najveća greška koju roditelji rade kad kupuju igračke za djecu
Što roditelji mogu napraviti?
Na temelju ovih rezultata istraživanja organizacija COFACE – Families Europe razvila je šest ključnih načela s ciljem podizanja svijesti o ključnim pitanjima u vezi s tržištem igračaka i oglašavanja.
1. Dozvolite djeci da sama odluče s čime se žele igrati: dosta je s podjelama na rubrike za dječake i djevojčice.
2. Ne usmjeravajte djecu u stereotipne profesije i životne odabire i obrasce: neka se igraju i zamišljaju da će biti tkogod i štogod ona žele biti.
3. Podržite zaustavljanje rodno utemeljenog nasilja i zlostavljanja: promičite nenasilno ponašanje i prikazivanje nenasilnog ponašanja.
4. Prikazujte različitost obitelji.
5. Djeca s teškoćama također se igraju: učinite ih vidljivima i uvedite ih u svijet igračaka.
6. Ravnopravno prikažite i djecu manjinske etničke i rasne pripadnosti.
Moja djevojčica želi biti dječak!
Udruga roditelja „Korak po korak“ poziva građane da im se pridruže u podizanju svijesti o učincima oglašavanja igračaka slanjem fotografija koje produbljuju ili umanjuju stereotipe organizaciji COFACE ili njihovom objavom na njihovoj Facebook stranici s oznakom #ToysAndDiversity. Komentare mogu podijeliti i na Facebook stranici Udruge roditelja „Korak po korak“