Emotivni problemi djecu koče u intelektualnom razvoju
Naš školski sustav je zastario jer djecu pretvara u puke 'izvršitelje zadataka', pa ona koja se ne uklapaju, lako i nezasluženo dobiju etiketu netalentiranog nesposobnjakovića. Roditelji i sami doprinose tome usmjeravajući svoje dijete da mu glavna mjera postaje ocjena. Tvrdi to Irena Orlović, edukatorica i autorica aplikacije Pametnica, namijenjene ranom poticanju intelektualnog razvoja kroz edukativne igre.
"Poznati njemački neuroznanstvenik prof. dr. Gerald Hüther u knjizi 'Svako je dijete darovito' kaže da je svako dijete rođeno s određenim darovitostima i naš je zadatak osigurati prostor za razvoj njegovih potencijala. Ključnu ulogu u ovome zadatku igramo baš mi roditelji i zato je važno informirati se i djelovati u skladu s najnovijim spoznajama. Dr. Hüther je na temelju 24-godišnjih istraživanja mozga pokrenuo inicijativu Škole se bude, koja je potaknula velike promjene u njemačkom odgojno-obrazovnom sustavu. Danas tamo imamo škole koje se temelje na kulturi razvoja potencijala, u kojima razredi nisu formirani po godištima nego po interesima, jer neuroznanost kaže da mozak ne može dugoročno zapamtiti ništa što njemu nije važno", istaknula je Orlović na nedavnom predavanju u splitskom Klubu mladih pod nazivom "Zašto su roditelji najvažnije karike u odgoju i obrazovanju djece".
Ne smijemo svojoj djeci postati menadžeri
Prema njenim riječima, školski sustav razbija proces razvoja kreativnog mišljenja i manjka mu kvalitetnih programa koji će pomoći djeci razviti se u uspješne samouvjerene mlade ljude. Ključno je, kako smatra Orlović, poticati djecu da komuniciraju i rješavaju svoje emotivne probleme jer ih koče u intelektualnom razvoju.
"Mi smo tu da budemo podrška djeci, ne da im budemo menadžeri i treniramo ih kako bi dobili najbolje ocjene, nego da im omogućimo da rade ono što vole. Naš je zadatak dopustiti djeci da pričaju o neugodnim događajima koja su njima probudila određene strahove i bojazni, kako bi ih pobijedili i nastavili dalje. Svako zaštićivanje djeteta može dovesti do neprocesuiranih neugodnih događaja koji mogu ometati pravilan rad dječjeg mozga", poručila je Irena Orlović, inače majka troje djece.
Kako poticati dječji razvoj?
Aplikaciju Pametnica Irena je izradila potaknuta radom sa svojom kćeri Mateom, rođenom prije 16 godina s teškom srčanom greškom. Matei je na prvoj u nizu operacija oštećen mozak, a Irena je brzo uvidjela da sustav ne može njezinoj kćeri pružiti odgovarajuću skrb. Odlučila je sama kod kćeri poticati emocionalni i intelektualni razvoj na svakodnevnoj bazi, slijedeći svjetsku znanstvenu literaturu i istraživanja.
"Iako su liječničke prognoze bile više nego mračne, Matea je nakon puno rada danas sretna emocionalno topla tinejdžerica. Iako funkcionira s teškoćama u razvoju i samo s pola srca; usudit ću se reći da je njezino srce veliko i zrači ogromnom količinom ljubavi. Ta situacija u meni je potakla proučavanje literature iz područja neuroznanosti, defektologije, fizioterapije, općenito svega onoga što pripada ranoj stimulaciji i što mi može pomoći. Otkrila sam da u Hrvatskoj, pored toga što nedostaje svijesti o važnosti rane stimulacije, nedostaje i literature koja bi nas roditelje trebala podučiti što je važno. Pitala sam se zašto samo potičemo djecu s teškoćama u razvoju, zašto ne poticati razvoj zdrave djece. Tako sam došla na ideju da prevodim i objavim neke knjige iz tog područja", ispričala je Irena Orlović, čija se izdavačka kuća Harfa specijalizirala za literaturu za pomoć roditeljima.
"Proučavajući i objavljujući knjige svjetskih i domaćih autora koje se tiču razvoja djece, spoznala sam da je neuroznanost došla do velikih i važnih saznanja o kojima javnost u Hrvatskoj, nažalost, malo zna", zaključuje.