Prednosti umjetničkih aktivnosti za razvoj kreativnosti kod djeteta
Bavljenje umjetnošću može pomoći razvoju fine motorike, potaknuti kognitivni razvoj, podići samopouzdanje, unaprijediti socijalne i jezične vještine, razviti kritičko mišljenje, kreativno traženje rješenja i biti temelj novih prijateljstava. Kreativne igre potiču maštu, znatiželju i samostalno izražavanje. Djeca razvijaju osjećaj za lijepo, ritam, sluh i uče surađivati i promatrati.
Načini na koje se djeca razvijaju svoju kreativnost su naravno individualne, ali se razlikuju i prema dobi.
Umjetničke aktivnosti u ranom djetinjstvu
Djeca od najranije dobi primjećuju sve oko sebe i upijaju kao male spužvice. U početku umjetničke aktivnosti uključuju samo to da djetetu ponudimo kvalitetne sadržaje i okolinu koja mu omogućava slobodno istraživanje i spontano učenje.
Glazba, boja, igre pretvaranja, priče
Pjesme koje pjevamo za uspavljivanje, lijepa glazba koju puštamo djetetu od rođenja uskoro će se nadopuniti time što ćemo mu učiniti dostupnim različite zvečke i šuškalice. Već oko druge godine djetetu možemo ponuditi jednostavna glazbala za djecu i upoznati ih s različitim tonovima i udaranjem u ritmu.
Istovremeno dijete počinje i ostavljati svoje prve otiske na papiru umačući prste u boju ili šarajući po papiru anatomski prilagođenom pastelom i drvenom bojicom.
Prve igre uloga nastavljaju se na igre skrivanja. Nakon što dijete shvaća da mama nije nestala kad se sakrije, počinje shvaćati i da je glas kojim pričamo priču ili držimo lutku i dalje naš, ali se pretvaramo da smo netko drugi. Tako nešto mogu shvatiti djeca već oko treće godine. Kad jednom počnu glumiti u igri i veseliti se pretvaranju, ta će aktivnost godinama biti odličan prostor za odigravanja različitih uloga iz života, ali i iz mašte.
Pripovijedanje priča nudi djeci mogućnost da na simboličkoj razini prorade svoje strahove, uzbuđenja i nove životne situacije. Pokoja lutkica koja se može nataknuti na prst ili dlan, figurice likova iz bajke i dijelovi kostima poput krune ili pregače, olakšat će im pretvaranje i prelazak u svijet mašte.
Razvoj govora i ispravan izgovor glasova u direktnoj je vezi s količinom i kvalitetom govora koje dijete sluša. Osim što je važno da pred djecom razgovaramo s bliskim osobama i prijateljima umjesto da se dopisujemo, važno je i da listamo slikovnice, pričamo priče i zajedno pjevamo i glumimo.
Beskonačan je niz dobrobiti od kreativnih aktivnosti koje upošljavaju malene ruke i glave istovremeno: motorika, sluh i govor, socijalne vještine, samopouzdanje, osjećaj za prostor, osjećaj za ritam, sposobnost učenja i razlikovanje kvalitetnog od lošeg sadržaja.
Umjetničke aktivnosti u školskoj dobi
Zajedničko čitanje knjiga obogatit će djetetov vokabular i olakšati mu komunikaciju i usvajanje novih znanja u školskoj dobi. Umjetničke aktivnosti su i odlazak na koncert, posjeti muzeju ili kazalištu. Iako nam se čini da dijete ne prati sve što se zbiva i možda više promatra svoju neposrednu okolinu, sve je to podloga za stvaranje dobrih navika i upijanje kvalitetnih sadržaja.
Lutkarska predstava ili razgled lokalnog gradskog muzeja može biti dobar početak i poticaj za pričanje priča, crtanje onog što smo vidjeli i smišljanje novih igara.
Otkrivanje osobnih talenata kroz dodatne aktivnosti
Glazbena ili plesna škola, likovne radionice i dramske grupe mogu biti odličan odmor od školskog načina učenja. Prostor u kojem će dijete dobiti priliku razvijati svoje individualne talente i gdje neće biti samo dio uniformnog obrazovnog procesa koji je jednak za sve, značajno podiže samopouzdanje i osjećaj prihvaćenosti. Prepoznavanje djetetovih talenata je prvi korak, a zatim mu moramo pomoći da ustraje u usvajanju novih vještina.
Za poticanje kreativnosti važna je dostupnost potrebnih materijala i sadržaja, ali i prostor za pohranjivanje i isticanje odabranih radova. Jednostavan fascikl, ploča u hodniku ili mali izložbeni prostor na frižideru dat će djetetu do znanja da vam je važno ono što njega veseli.
Važno je ne samo doći na djetetovu priredbu ili koncert nego i odvojiti vrijeme za izradu kostima ili odabir odjeće i malu proslavu i razgovor poslije priredbe. Osigurati tišinu i prostor za redovito vježbanje instrumenta nije uvijek lako, ali suradnja roditelja i djeteta oko onog što je djetetu važno može biti odlična prilika za povezivanje.
U ovoj dobi dijete povezuje uložen trud i rezultat i može biti ponosno na ono što je uspjelo savladati kroz duži period bavljenja određenom aktivnosti. Osim toga kroz umjetnost će dijete upoznati druge kulture, putovati i doživjeti prirodu na sasvim nove načine. Kroz umjetnost dijete uči sagledati situacije iz različite perspektive, suosjećati s različitim likovima i razlikovati dobro od zla u konkretnim situacijama i time razvija dobar ukus i kritičko mišljenje. Oboje je nužno za zdrav i uravnotežen razvoj.
Adolescencija
Mladi u fazi puberteta često odbijaju sportske i umjetničke aktivnosti u kojima su do tad rado sudjelovali, ali se isto tako s novim žarom vraćaju istima za koju godinu. Mali folkloraš možda sa trinaest godina više ne želi na folklor, ali će zato umjesto tamburice zasvirati gitaru u svojoj sobi. Netko će prestati ići na dramsku u toj dobi, ali će pisati priče ili pjesme. Zato sudjelovanje u umjetničkim aktivnostima, ako su one dobro odabrane i kvalitetne, sigurno nije gubljenje vremena ili bacanje novaca. Upravo u najosjetljivijim godinama bit ćemo zahvalni što naš mladi čovjek ima razvijene vještine da se izrazi i dobar ukus kao kompas u svemu što mu se nudi.
Preuzimanje odgovornosti za razvoj svojih talenata
Dosada, kada nije ispunjena besciljnim pregledavanjem interneta, može biti odličan poticaj za stvaranje novih ideja i zato je važno njegovati kulturu redovitog odmaranja i jednostavnog prepuštanja svojim mislima. Mladi ljudi moraju stvoriti određeni odmak da bi samostalno odabrali i provjerili svoje interese, jake i slabe strane. Iako je roditeljima teško prihvatiti odustajanje od nekih aktivnosti, ne treba to uzimati k srcu, ali niti prestati nuditi i poticati na zdrave i kreativne aktivnosti u novom obliku.
Umjetničke aktivnosti razvijaju emocionalne kompetencije, jačaju prijateljstva i socijalne vještine, a upravo je to ono što djeci i mladima izloženima pretjeranoj konzumaciji nefiltriranog sadržaja nedostaje. Umjetničke aktivnosti važan su dio otkrivanja i razvoja talenata kod djece koje uz to pružaju prostor za učenje vještina i dobar su temelj za daljnje učenje i život ispunjen kreativnošću i ljepotom.
Jedno od osnovnih dječjih prava je pravo na obrazovanje. Kvalitetno predškolsko obrazovanje omogućava djeci da izgrade samopouzdanje i steknu vještine za nadilaženje problema kroz sustavnu podršku odgojitelja i igru s drugom djecom. Kako bi se nagradio entuzijazam vrtićkog osoblja, missMAMA i web-shop Pandin brlog biraju vrtić s najzanimljivijim posebnim programom te ga nagrađuju vrijednom nagradom.