Naša djeca mogu bolje – uz podršku, znanje i zdrave uzore

Max Fischer/Pexels
Zdrave prehrambene navike ne usvajaju se preko noći – one se grade godinama, kroz svakodnevne izbore, ali i kroz znanje koje dijete dobije još u najranijoj dobi.
Vidi originalni članak

U vremenima kad je nezdrava hrana na svakom koraku, a svakodnevica roditelja i djece ispunjena je obavezama i ekranima, nužno je djeci ponuditi znanje koje će ih voditi prema zdravijim odlukama. Upravo to već godinama čini javnozdravstveni program „PETICA – igrom do zdravlja“, koji je odgojno-obrazovni temelj u borbi protiv loših prehrambenih navika kod djece.

U razgovoru s nutricionisticom prof.dr.sc. Darijom Vranešić Bender otkrivamo kako izgleda rad na terenu, kako djeca reagiraju na edukaciju u školama, što najviše upamte – i koliko zapravo roditelji igraju ključnu ulogu u stvaranju zdravijih generacija. Darija nas vodi kroz iskustva, izazove i nadanja koja svakodnevno oblikuju rad stručnjaka uključenih u ovaj hvalevrijedan projekt. S nama je podijelila kako djeca reagiraju na igru, interakciju i kreativne metode učenja – a upravo su to elementi koji omogućuju dugoročne pozitivne promjene kada je o prehrani riječ.

Program s međunarodno priznatom i korištenom metodologijom

„Hrvatski liječnički zbor provodi javnozdravstveni program „PETICA – igrom do zdravlja“ 11 godina u kontinuitetu u nižim razredima osnovnih škola. Radi se o edukativnom programu koji se temelji na međunarodno priznatoj i korištenoj metodologiji koju je stručni i znanstveni odbor ovoga programa lokalno prilagodio za populaciju naših mališana. Osobitost rada s djecom uzrasta od 8-10 godina je razigranost i poticanje mašte kod djece pa smo u tom smjeru i izradili naše materijale koje naši vrijedni nastavnici razredne nastave koriste u radu.

Naime, program PETICA odobren je i uvršten u kurikulum te se provodi kroz 10 školskih sati u drugim razredima te kroz po 15 sati u trećim i četvrtim razredima osnovne škole. U provedbi se koriste interaktivni materijali te se provode radionice u kojima sudjeluju i studenti nutricionizma i kineziologije. I djeca i roditelji rado sudjeluju u projektu, znanja usvajaju lako i uspješno, a prema našim dugogodišnjim praćenjima čini se i da mijenjaju svoje navike i stavove nabolje, što je dugoročni cilj ovakvih javnozdravstvenih projekata".

Nutricionistica Vranešić Bender objasnila je kako je došlo do suradnje s projektom Vrtim zdravi film i na koji način se PETICA uključila u provedbu.

„Osobno sam bila uključena u stvaranje projekta Vrtim zdravi film prije više od 15 godina, te u suradnji s mojim timom potpisujem i edukativnu brošuru koja se koristi u provedbi projekta u Republici Hrvatskoj i u drugim zemljama regije. Budući da je ishodište oba projekta EPODE metodologija, prirodno je da smo u nekim segmentima ostvarili i suradnju između naših programa. Budući da digitalni kanali pružaju mogućnost povećanja dosega, već godinama provodimo zajedničke edukativne kampanje namijenjene širokoj populaciji roditelja djece osnovnoškolske dobi. Ove godine izradili smo i putem digitalnih kanala podijelili osam edukativnih videa u kojima smo objasnili temeljne nutricionističke koncepte i kroz video recepte dali konkretne savjete za fina i zdrava jela koja će školarci rado prihvatiti, a roditeljima nisu komplicirana za pripremu. Nastavak je to aktivnosti koje smo provodili i ranijih godina kroz digitalne edukativne kampanje i inicijativu „Inkubator motivator“.  

Kao stručnjakinja koja već godinama sudjeluje u edukacijama djece i roditelja, Darija objašnjava kako je suradnja zajedničkih edukativnih inicijativa u školskom okruženju osnažila poruke upućene roditeljima i djeci.

„Prednost naše suradnje je kontinuitet izlaganja edukativnim sadržajima i aktivnostima u razumijevanju i usvajanju pravilne prehrane. Naime, PETICA je namijenjena djeci nižih razreda, a Vrtim zdravi film je usmjeren na više razrede osnovne škole. Na taj način u školama u kojima se provode oba programa djeca gotovo svake godine razvijaju znanja i kompetencije u ovome segmentu".

Učestalost prekomjerne tjelesne mase kod naše djece je još uvijek velika

Osvrnula se i na pozitivne i negativne trendove kod djece u posljednjih nekoliko godina, kad govorimo o znanju i ponašanju vezanom uz prehranu. Sustavan pristup u kojem djeca svake godine uče nešto novo o zdravlju pokazao se ključnim za stvaranje dugoročnih navika.

„Nažalost, učestalost pretilosti i prekomjerne mase je još uvijek velika u djece, ali i u odraslih. Tjelesna aktivnost nije dovoljno zastupljena i s dobi se smanjuje učestalost sudjelovanja u aktivnostima tjelesnog vježbanja. Konzumacija zaslađenih napitaka se i dalje bilježi u značajnoj mjeri, kao i nedovoljna konzumacija voća i povrća te neredovitost doručkovanja. Sve su to „kritične točke“ koje ciljaju javnozdravstveni projekti usmjereni na edukaciju o pravilnoj prehrani. Budući da svake godine provodimo evaluaciju i pratimo trendove u djece koja su uključena u PETICU, uočili smo da djeca nakon što prođu kroz program više piju vodu i manje zaslađene napitke, češće se uključuju u aktivnosti tjelesnog vježbanja i manje vremena provode pred ekranima".

Uloga roditelja je ključna jer se većina obroka jede kod kuće

Darija je realno sagledala stanje na terenu, ali i naglasila da su promjene moguće – uz uporan rad, evaluaciju i edukaciju koja je djeci prilagođena i zanimljiva.

„Brojni su izazovi u ovome području. Uloga roditelja je iznimno važna. Često se pažnja usmjerava na kvalitetu obroka u školskim kuhinjama, i zasigurno ima prostora za usklađivanje kvalitete prema nacionalnim normativima i standardima koji su izrađeni. Međutim, s tim se treba svaka škola samostalno izboriti sukladno lokalnim mogućnostima i preprekama. Glavnina obroka ipak se pojede kod kuće, pa je iznimno važno planirati obiteljsku prehranu i postaviti je visoko na listu obiteljskih prioriteta. Ako su pritom i roditelji i djeca osnaženi potrebnim znanjima, cijeli proces postaje lakši. Naša uloga je upravo u tom osnaživanju".

S edukacijom treba započeti još i prije začeća!

Roditelji su, ističe Darija, ključni akteri u prehrambenom odgoju – jer upravo kod kuće djeca dobivaju prve obrasce koji ih mogu štititi ili ugroziti kasnije u životu, pa s edukacijom treba početi što ranije, naglašavajući važnost prenatalne prehrane i obiteljske odgovornosti. Ponekad su prepreke jednostavne – i često dolaze od odraslih. Djeca su spremna učiti, a roditelji trebaju pomoć da prepoznaju koliko male promjene mogu značiti puno.

„S edukacijom treba započeti još i prije začeća! Prehrambeni odgoj djeteta započinje i prije rođenja, a prvi susreti s okusima i stvaranje preferencija događaju se već u maternici. Tjelesna masa i metaboličko zdravlje majke predodređuje zdravstveni status djeteta tijekom cijeloga života. U našem današnjem okruženju hrana bogata šećerom i energijom iznimno je dostupna, a tjelesna aktivnost često se zapostavlja, što je uzrokovalo epidemiju debljine. Dijete uči oponašajući roditelje pa će se loše navike roditelja nerijetko preslikati na djecu. Poražavajuća statistika o učestalosti debljine u djece u Republici Hrvatskoj ukazuje kako je važno djelovati na svim razinama kako bi se negativni trendovi zaustavili. Iako je za razvoj debljine u djece važno cijelo društvo, roditelji su ipak oni koji odlučuju i koji usađuju prehrambene navike i stavove o hrani.

Hrana kao nagrada ili kao utjeha samo su neki od naših kulturoloških atavizama koji se više ne mogu uklopiti u današnji duh vremena. Osnaživanje roditelja u procesu prehrambenog odgoja djeteta jedan je od prioriteta programa PETICA, uz osiguravanje korisnih znanja i savjeta primjenjivih u svakodnevnom životu. Kako osmisliti dnevni obiteljski jelovnik, kako uključiti djecu u odabir i pripremu hranjivih i ukusnih jela i kako steći stavove i navike za zdrav život koji je pred novim generacijama – samo su neke od naših višegodišnjih aktivnosti u ovome području."  

Treba nam veći izbor zdravih obroka na svakom koraku!

„Najčešća zabluda je „nemam vremena“, kad je riječ o roditeljima. Djeca uglavnom nemaju zabluda, njihovi se stavovi tek formiraju, a znanja tek usvajaju, pa je to i prilika da im se usade prava znanja i na taj formiraju stavovi za budućnost", ističe Darija.

Na kraju, Darija dijeli viziju budućnosti u kojoj zdravi izbori postaju lako dostupni i prirodan dio svakodnevice svakog djeteta – u školi, kod kuće i u zajednici: „Htjela bih vidjeti smanjenje udjela osoba s prekomjernom tjelesnom masom i pretilosti u čitavoj populaciji, a posebice kod djece. Također bi htjela vidjeti veći izbor „zdravih“ obroka na svakom koraku, od pekara, kantina, menza, školskih kuhinja, i naravno u domovima naših sugrađana".

Zdrava djeca ne odrastaju sama; iza svakog djeteta stoji obitelj, škola i šira zajednica koja može birati – hoće li djeci pružiti znanje i podršku ili će ih prepustiti izazovima modernog svijeta. Projekti PETICA i Vrtim zdravi film nisu samo edukacije – to su male iskre pozitivnih promjena koje se šire iz razreda u domove, iz dječjih umova u svakodnevne obiteljske navike. A upravo u tim malim koracima krije se put prema zdravijem djetinjstvu i zdravijem društvu.

Posjeti missMAMA