Kako kreativne radionice oblikuju budućnost djece predškolske dobi

Unsplash
“Ljudi koji su značajnije mijenjali stvari uvijek su plivali protiv struje.” (Walter Jens)
Vidi originalni članak

Tvrdnja da kreativne radionice oblikuju budućnost djece je točna i svatko će se složiti s time u današnje vrijeme kada smo izrazito svjesni utjecaja na razvoj djeteta, ali pogledamo li malo dublje doći ćemo do toga da kreativnost oblikuje svijet u kojem živimo…

Sposobnost čovjeka da stvara nešto novo i originalno razlikuje ga uvelike od ostalih bića. Time je čovjeku dana velika moć u ruke. Prisjetimo se velikih izumitelja koji su često na početcima svoga rada bili nedovoljno shvaćeni i uspješni ali svojom neumornom strašću da pronađu rješenje i stvore nešto novo darovali su ovome svijetu struju, strojeve, prijevozna sredstva i još mnoga čuda na koja smo se danas već prilično navikli. 

Što im je omogućilo da postignu takve rezultate? Njihova darovitost! A znate li kako je definirana darovitost? To je ono malo područje u kojemu se preklapaju tri prstena: visoko razvijene sposobnosti, osobine ličnosti i, nikako manje bitna, kreativnost! 

Bez ispravki u kreativnosti

Naša je kultura često orijentirana na šturo procjenjivanje uradaka i ideja: ili je ispravno ili je pogrešno. Stoga djecu od malena ispravljamo u njihovim idejama i učimo ih onome što smatramo ispravnim. U mnogim je situacijama to prijeko potrebno činiti u odgoju djece, ali postoje polja na kojima im možemo omogućiti slobodu njihovih ideja i lišiti ih straha od pogrešnog odgovora koji je često prisutan u odraslih, a nažalost već i u djece predškolske dobi. Jedno od tih polja mogu biti upravo kreativne radionice. 

Moje odgojiteljsko iskustvo govori da se kreativnost može osloboditi ako ju se ustrajno potiče. Kreativnost se budi kada stvorimo ozračje u kojemu nema prosudbi (procjena, ocjena) te u kojemu se djecu hrabri da postavljaju pitanja, osjete neovisnost i podijele s drugima svoja originalna rješenja. Budi se i kada im omogućimo da se slobodno izraze raznim „jezicima“ (verbalno, likovno, pokretom…) te ih potičemo da smisle još više različitih odgovora na dani poticaj.

Kreativne radionice mogu biti mjesto gdje će djeca moći vježbati maštanje i pokretljivost svojih ideja, ali i sudjelovati u njihovoj razradi i finaliziranju. Taj je proces dugačak, a potrebno je moći vidjeti i poticati dijete u tom njegovom procesu rada na kreativnosti, no osjeti li se zadovoljnim i uspješnim u tome uvijek će rado ponovo pristupati takvim aktivnostima. Na odraslima je je da pripreme poticaje i materijale te se suzdrže od ometanja dječjeg procesa razvoja.

Ometajući faktori mogu biti sljedeći:

  • Vrednovanje i procjenjivanje dječjih produkata kreativnosti - crteža, pokreta, ideje...

Dijete će početi vezati svoj rad na pohvalu ili kritiku umjesto da ostane vjerno svojoj unutrašnjoj motivaciji koja je kod ovog procesa izrazito bitna.

  • Inzistiranje na urednosti i čistoći rada 

Strah od neurednosti izaziva nespretnost pa će baš iz tog razloga dijete nešto proliti ili zaprljati.

  • Komentiranje i podcjenjivanje

Uvijek je bolje zatražiti dijete da objasni svoj rad nego da ga podcijenimo svojim komentarima; nekad je crtež nama naizgled nevrijedan ali kada čujemo objašnjenje možda se jako iznenadimo. Mala djeca,npr.ne crtaju izgled lopte već njezin pokret kojega vjerno dočaraju a koji bez tog obrazloženja može izgledati kao „škrabotina“.

  • „Pokazat ću ti kako“

U kreativnim procesima nitko nikome ne može pokazati „kako se što treba napraviti“ jer svaka kreacija kreće iz unutrašnjosti pojedine osobe. Možemo djecu podučavati npr. likovnim tehnikama ali ne i tome kako što nacrtati. Time ih se navikava na pasivnost i preuzimanje gotovih šablona.

  • Ispravljanje dječjih radova

Svako ispravljanje radova djeluje negativno na dijete te stvara u njima nepovjerenje u vlastiti rad te budi osjećaj nesigurnosti.

  • Bojanke

Bojanke djeluju negativno na razvoj likovnog stvaralaštva jer su to obično pojednostavljeni oblici lišeni umjetničke vrijednosti koje djeca preuzimaju te započinju crtati šablonski bez vrijednog procesa zapažanja i istraživanja koje prethodi radu koji proizlazi iz djeteta.

Rad na kreativnosti može nekom djetetu pomoći u razvoju njegove darovitosti pa možda za svijet pripremimo još pokojeg mladog izumitelja. No, važan je u svakom slučaju i onaj širi cilj: razvojem kreativnosti pomažemo djeci da budu spremniji za rješavanje problemskih situacija u svakodnevnom životu, ustrajnom traženju novih odgovora i rješenja mnogih životnih pitanja.

Jedno od osnovnih dječjih prava je pravo na obrazovanje. Kvalitetno predškolsko obrazovanje omogućava djeci da izgrade samopouzdanje i steknu vještine za nadilaženje problema kroz sustavnu podršku odgojitelja i igru s drugom djecom. Kako bi se nagradio entuzijazam vrtićkog osoblja, missMAMA i web-shop Pandin brlog biraju vrtić s najzanimljivijim posebnim programom te ga nagrađuju vrijednom nagradom

 

Posjeti missMAMA