Znate li što rade: Je li i vaše dijete poput 90% djece na internetu?
Sve se više događa da djeca prije nego prvi put u ruke prime knjigu, već znaju koristiti tablet. Zahvaljujući brzoj sposobnosti učenja, od malih nogu vrlo lako savladavaju razne uređaje, čak i prije nego što znaju čitati. Istraživanja pokazuju da 97% djece predškolske dobi samostalno zna upaliti neki elektronički uređaj te ih 90% samostalno pretražuje sadržaje.
Roditelji znaju da je takva promjena neizbježna, ali im izazov predstavlja kontroliranje vremena i sadržaja kojemu dijete pristupa. Prisutan je i strah zbog opasnosti koje potencijalno vrebaju na internetu. Stručnjaci su složni da je ključ u aktivnom razgovoru s djecom i postavljanju jasnih pravila, a zadatak roditelja je informirati se o rizicima, ali i prednostima tehnologije, kako bi se iskoristila za što veću dobrobit djeteta.
Zato u nastavku donosimo prednosti koje tehnologija može imati za razvoj djeteta ako se koristi ispravno, ali i iskustva dviju mama, koje odgajaju djecu u digitalnom dobu.
Potiče kreativnost
Djeca mnogo vremena provode u maštanju i kreativnom vizualiziranju, koje između ostalog pridonosi zdravom snu. I dok su nekad bojice, papir ili flomasteri bili sve što je djetetu dostupno za kreativno izražavanje, danas na raspolaganju imaju laptope i tablete, čije mogućnosti sežu i do izrade 3D animacija. Dodatna prednost je što se digitalni crteži mogu isprintati, pa će dijete imati fizički dokaz svoga truda. Sve vještine koje dijete nauči iz interakcije s tehnologijom zapravo imaju kreativni aspekt, a neke od tih vještina mogu se razviti u znanje o, primjerice, programiranju.
"Kćerima (5 i 7) trenutno je najdraža aplikacija TikTok zbog kojeg su opsjednute plesom. Starija kći je i upisala ples, gdje su je već prebacili u grupu sa starijim djevojčicama. Sretna sam zbog toga jer potiče njezinu kreativnost, ali i fizičku aktivnost" kaže mama Marijana.
Pomaže im pri socijalizaciji
Veća je vjerojatnost da će dijete pronaći zajednički interes s drugom djecom koja su upoznata s tehnologijom nego s onom koja nisu. Osim što im to može biti zajednička tema razgovora, dodatno se mogu povezati zajedničkim igranjem videoigara ili vježbanjem programiranja, što im može koristiti poslije u životu. Dijeljenje zajedničkih interesa s vršnjacima na dijete će djelovati motivirajuće i osigurat će mu osjećaj pripadnosti. Kada djeca koriste elektroničke uređaje bez nadzora roditelja, važno je da uređaj ima neki oblik internetske zaštite za djecu.
"Kod mog Nike (8) često iza škole navrate i prijatelji iz razreda, igraju Minecraft i zbilja guštaju u tome, ali ipak vikendima radije biram da smo vani, u prirodi, da radimo nešto kreativno pa se ni ne sjeti igrica..." kaže nam mama Gorjana.
Potiče samostalnost i odgovornost
Kaže se da u životu trebamo činiti stvari kojih se bojimo jer si tako osiguravamo napredak. Djeca su u tom smislu mnogo hrabrija od odraslih i spremnije prihvaćaju nove izazove, a u korist im ide to što brzo uče. Pred izazovima tehnologije dijete će samostalno donositi odluke, zbog čega će razviti osjećaj samostalnosti te odgovornosti.
Primjerice, mnoge videoigre danas imaju tzv. survival mode. Riječ je o vrsti igara u kojima igrač mora rješavati izazove, a glavni cilj je ostati što dulje "na životu". Survival mode koristi se i u popularnoj igri Minecraft, u kojoj igrač tijekom noći mora smisliti kreativne načine na koje bi se obranio od kostura ili zombija.
"U vrijeme online nastave, otvorila sam mail kćerkici Mili (7) te sam je podučila osnovama korištenja. Tako da je vrlo brzo samostalno fotkala domaće zadaće, slala ih sebi na mail te prosljeđivala učiteljicama! Ponosno je obavljala zadatke, a time i potpuno napredovala u korištenju interneta" govori mama Marijana.
Poboljšava iskustvo učenja
Survival mode također djecu uči rješavanju problema, zbog čega razvijaju vještine učenja. No osim videoigara, tehnologija je korisna za druge vrste učenja. Primjer je obrazovni sustav, koji je nekada funkcionirao pomoću udžbenika ili tiskanih materijala koje bi nabavili učitelji. Danas su učionice virtualne, a djeca uče putem multimedijskih sadržaja.
Primjerice, o piramidama se nekad učilo na osnovi fotografije i teksta iz udžbenika, a današnja djeca kroz virtualnu šetnju mogu posjetiti Egipat. Virtualna šetnja omogućit će im oblik iskustva, što je odličan način za učenje, a osim toga, lako mogu doći do dodatnih sadržaja ako su željni naučiti više o temi koja ih interesira.
PBS Learning Media nudi besplatne zabavne aktivnosti i igre o gotovo svakoj temi. Ovdje možete doznati sve o povijesti, znanosti, matematici i književnosti.
"Našoj je djeci danas mnogo toga dostupno, što meni dok sam bila dijete nije bilo. Za vrijeme korona krize i dok smo imali online školu, itekako nam je pomogla. Učili smo s djecom, vježbali, učiteljica im je zadavala zadatke i slala raznolike materijale, pa čak ih je i ispitivala" govori mama Gorjana.
Kod roditelja može postojati opravdan strah zbog opasnosti na internetu no rješenje nikako nije potpuna zabrana. S djetetom je potrebno ugovoriti jasna pravila za korištenje uređaja, a o opasnostima interneta dobro je razgovarati već u predškolskoj dobi. Tad je važno djetetu istaknuti da nikada ne smije dijeliti svoje osobne podatke na internetu.
"Mislim da tehnologiju danas ne možemo izbjeći ni mi ni djeca. No, kao i sve, treba je dozirati i mislim da je u tome ključ kvalitetnog korištenja tehnologije kod djece" smatra mama Gorjana.
Osim toga, postoje aplikacije za zaštitu, koje će osigurati da se dijete nalazi u sigurnom digitalnom okruženju, a roditeljima će omogućiti da u svakom trenutku imaju uvid nad svim sadržajima koje dijete pretražuje. A1 internet zaštita aplikacija je koja sadrži sve roditeljske kontrole koje su potrebne za zaštitu djeteta dok je na mreži. Tu su zaštita prilikom pretraživanja, filtar sadržaja, kontrola aplikacija, sigurna pretraga, vremenska ograničenja i lociranje.