Kako odabrati najsigurniju autosjedalicu?

Thinkstock
Voditelj Odjela za prevenciju i edukaciju u HAK-u za Klokanicu je objasnio na što sve roditelji trebaju obratiti pažnju prilikom kupnje dječje autosjedalice te koja su nova pravila za proizvođače
Vidi originalni članak

Koliko je važno koristiti dječju autosjedalicu već godinama upozoravaju brojni stručnjaci, a roditelje na to obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. No, roditelji često ističu da im je među velikim brojem autosjedalica, koje se trenutno nude na tržištu, ponekad teško odabrati onu najsigurniju. Potragu svakako može olakšati popis najboljih autosjedalica koji je sačinjen temeljem rezultata testa dječjih autosjedalica. Testove provode europski nacionalni autoklubovi, a rezultati testiranja objavljuju se barem jednom godišnje.

Kako bismo roditeljima pomogli u odabiru najsigurnije sjedalice za dijete, zatražili smo voditelja Odjela prometne prevencije i edukacije u HAK-u Damira Novaka da nam objasni na što je sve bitno obratiti pažnju prilikom odabira.

"Za početak, bitno je da svaka sjedalica ima certifikat ECE. To znači da sjedalica zadovoljava sve propisane standarde, a na tom certifikatu obavezno treba pisati za koju težinu djeteta je namijenjena", kaže Novak.

Renomirani proizvođači ulažu u sigurnost

Voditelj Odjela prometne prevencije i edukacije ističe kako visoka cijena sjedalice ne jamči sa stopostotnom sigurnošću kvalitetu, no ipak se pokazalo da renomirani proizvođači više ulažu u proizvodnju i sigurnost svojih proizvoda.

"Ako se može investirati nekoliko desetaka tisuća kuna u automobil, ne treba štedjeti na autosjedalici", smatra stručnjak iz HAK-a.

Nadalje, Novak savjetuje da bi bilo dobro u kupnju autosjedalice ići automobilom kako bi se ona mogla odmah isprobati. Sljedeća bitna stvar koju je istaknuo Novak jest prilagođenost sjedalice djetetu.

"Sjedalicu uvijek treba prilagoditi dimenzijama djeteta. Ni pod kojim uvjetima se ne kupuje unaprijed", kaže Novak te dodaje da bi osobno preporučio sjedalice s Isofix bazom jer su sigurnije. Radi se o 'sidru' u koje se sjedalica samo gurne, a prema njegovim riječima, takva je sjedalica fiksirana i nema te sekunde za reakciju kod sudara kao što je to slučaj kod sjedalica koje su fiksirane pojasevima.

Djeca do godine dana starosti svakako bi se trebala voziti suprotno od smjera vožnje jer je tako vratni dio učvršćen. Naime, koštani sustav kod djece te dobi nije dovoljno razvijen pa trzaj može prouzročiti ozljedu. Što se tiče strane na kojoj bi trebala biti smještena autosjedalica, Novak smatra da je bolje smjestiti je na desnu stranu jer je dijete tada vozaču u vidnom polju.

Podjela prema visini djeteta

Često se može vidjeti da roditelj, kada je sam u automobilu, malo dijete vozi u sjedalici na prednjem sjedištu pa smo stručnjaka za prometnu edukaciju i prevenciju upitali je li takva vožnja sigurna i pod kojim uvjetima.

"Dijete do dvije godine starosti može se voziti na prednjem sjedištu pod jednim uvjetom, a to je da se isključi zračni jastuk na suvozačevom sjedalu. Kod otvaranja zračnog jastuka, udarac je toliko jak da bi ozlijedio dijete", objašnjava Novak.

Voditelj Odjela prometne prevencije i edukacije pojasnio nam je i neka nova pravila koja će od 9. srpnja vrijediti za nove dječje autosjedalice. Najvažnija novost jest da će novi proizvodi ubuduće morati položiti test bočnog sudara što do sada nije bio slučaj jer su se sjedalice testirale samo za prednji i stražnji sudar.

Bitna promjena odnosi se i na novu klasifikaciju sjedalica jer se one više neće dijeliti prema težini djeteta, već po njegovoj visini. Osim toga, sva djeca do 15 mjeseci starosti morat će biti smještena u smjeru suprotnom od smjera vožnje. Nova ECE direktiva odobrava i Isofix sjedalice s osloncem za noge ako automobil, u kojeg se smještaju, ima za njih posebno dizajnirana sjedala.

Treba napomenuti da sve ove nove direktive ne vrijede za već postojeće autosjedalice, odnosno roditelji neće morati kupovati nove jer se stare autosjedalice neće zabranjivati.

Prvi puta sjedalica osvojila maksimalne ocjene

Prvi puta u posljednjih 13 godina, koliko se provode testiranja, jedna je sjedalica zadovoljila sve kriterije i osvojila maksimalan ocjene. To je autosjedalica Kiddy Phoenixfix Pro 2 iz grupe I za djecu od devet do 18 kilograma, odnosno za dob od oko jedne do četiri godine. Ta je sjedalica imala minimalna opterećenja pri frontalnom i bočnom sudaru, a postigla je i izvrsne rezultate po svim ostalim kriterijima.

"Osim sigurnosti, kod sjedalice se ocjenjuje i jednostavnost korištenja i ergonomije, zatim lakoća čišćenja te prisutnost štetnih sastojaka", objasnio nam je Damir Novak dodajući da se analizom do sada provedenih istraživanja jasno vidi kako su proizvođači reagirali na kritike.

Drugo mjesto od ukupno 33 testirane sjedalice osvojila je sjedalica Peg Perego Primo Viaggio SL & Isofix Base 0+1 iz grupe 0+ namijenjene djeci do 13 kilograma ili otprilike godinu i pol starosti. I ta je sjedalica pokazala maksimalnu sigurnost, no nedostatak joj je bio taj što se povećala količina štetnih sastojaka te činjenica da se navlaka mora prati ručno. Na testu je jedino "pala"sjedalica Babyauto Sinar koja je podbacila u više kategorija.

 Pročitajte i druge članke u specijalu Oprema za novorođenče!

Posjeti missMAMA